Hej! Ny på forumet! Jag och sambon ska börja renovera köket om mindre än en månad. Huset är från 30-talet och vi kör på den gamla klassiska lant-stilen i köket. Det blir Ikeas vita Ädel, med skålhandtag (kallas det så) och porslinsknoppar, bänkskivor i ek, ljusgrå pärlspont på väggarna. Trägolvet är slipat och lackat.

Nu till frågan: Vilket kakel passar?

Är villrådig. Köra stenhårt på gamla stilen eller välja nåt lite mer modernt? Färger? Alla tips mottages tacksamt!

vi snöar lite på samma linje, vad jag har hört så ska man inte tänka gammalt, utan tänk modernt å lägg in den gamla känslan i andra saker, tex gardin och tapet.

alltså köp ett schysst kakel som är grönt, glas, svart eller nåt personligt!

ps, tycker nog Applåd på ikea är mer å lätt att lacka om Ds.

sista meningen igen:
vi tycker nog mer om applåd + att den är lätt att lacka om ;)

Ja, man kanske skulle våga välja nåt mindre klassiskt kakel då, förstår resonemanget. Men är lite skräckslagen inför färg. Vill kunna skifta gardiner och mattor utan att behöva ta hänsyn till t.ex. ett skogsgrönt kakel.
Det blir dessutom en hel del kakel, nästan en hel vägg, färgen kommer att märkas en hel med andra ord.

Vad tros om vitt mosaik? För mesigt?
Ett mörkgrått?

Hmmm..... Svårt! :-X

Vilken stil kommer ni att ha på resten av huset då? KOmmer det att gå i modern eller gammal stil på möbler och så?

Vi kommer att ha (överlag) en väldigt enkel stil på övrig inredning i huset, dvs inte häftigt och modernt utan en ganska avskalad stil, det lackade trägolvet är genomgående i alla rum och vi kommer att måla väggarna i sköna milda toner. Luftigt och lätt, med rena ytor att vila ögonen på. Det skulle med andra ord kännas konstigt att smäcka till med ett illrött kakel eller nåt annat fräsigt. Samtidigt vill man ju inte ha det för mesigt och intetsägande heller! Svår balansgång tycker jag.

Huset är ett rött/vitt trähus, litet och behändigt på knappa hundra kvadrat. Men det finns potential! :)

Natursten / sjösten är ju helt underbart tycker jag, funkar till vilka luckor och gardiner och så som helst ... och mer levande och finare än vanligt glansigt kakel.. såvida man inte oljar och glömmer torka bort överflödig olja på en gång... *haha* (står just nu och skrubbar bort det!)
Vi kör svart natursten med en guldmosaik-bård vilket har blivit helt suveränt i vårt ek-kök!

Höganäs har en oglaserad mosaik som jag tycker är jättesnygg! Den heter Mosaico Porcelanico och den grå-gröna (som på bif. bild) skulle nog vara riktigt fin mot den grå pärlsponten. Kan ju tillägga att mosaiken finns i fler färger.
TrCr5345x345.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.