I år har jag tänkt köpa min make en julklapp som han verkligen vill ha - en bra kakelskärare. Han är på gång att kakla två badrum, så jag vill ha en som verkligen håller måttet och underlättar hans jobb.

Jag har förstått att det antagligen bör vara en Sigma, men vilken modell? Räcker 7F? Han behöver bl a kunna vertikalskära plattor, och jag är glad om jag klarar mig runt 2000kr i pris.

Den är ju inte för vertikalskärning. Köp en 3B4 så klarar han sig.

K Kartotek skrev:
I år har jag tänkt köpa min make en julklapp som han verkligen vill ha - en bra kakelskärare. Han är på gång att kakla två badrum, så jag vill ha en som verkligen håller måttet och underlättar hans jobb.

Jag har förstått att det antagligen bör vara en Sigma, men vilken modell? Räcker 7F? Han behöver bl a kunna vertikalskära plattor, och jag är glad om jag klarar mig runt 2000kr i pris.
Skäraren ska även klara marmorplattor, ska kanske tilläggas.

Marmor sågar man så då är det andra grejer.

Stefan N Stefan N skrev:
Den är ju inte för vertikalskärning. Köp en 3B4 så klarar han sig.
Spanade in den, men den är lite i dyraste laget. Är det ett måste så får det väl gå, men skulle det finnas någon lite billigare (bra) variant som kan skära vertikalt så skulle det vara att föredra. Men det kanske det inte gör?

Stefan N Stefan N skrev:
Marmor sågar man så då är det andra grejer.
Aha, har du tips om vad jag ska köpa då? Jag kan ju inte detta, utan det är det ju maken som kan - men jag vill ju inte spoila överraskningen!

Skulle va en 2G men det beror ju på vilka storlekar man ska jobba med, risken är att man köper för liten och står där och behöver större. Men det går inte att jobba med marmor i denna typen av skärare.

• Gilla
Kartotek
  • Laddar…
T
Nej, 7F kan man bara skära upp till 37 cm stora plattor och det är litet i kakelvärlden. Du ska minst köpa en Sigma 3D4 som tar upp till till 94 cm långa plattor och i den man diagonalskära 60x60 cm stora plattor om man vill göra kuvertskärningar. Kostar 4000 kr på Amazon och det är ett bra pris, lite extra får du kosta på gubben:D

https://www.amazon.se/Sigma-3D4-Kak...ocphy=1012398&hvtargid=pla-847413724729&psc=1

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Det låter som att gubben behöver två verktyg, minst.
Kakelskärare och vinkelslip med diamantklinga.

• Gilla
Kartotek
  • Laddar…
Köp en kakelskärare med vattenbad…antar att det brukar vara diamantklinga i dem, jag köpte en beg. och därefter blir det bara den att kapa kakel o klinker med….
Hundra resor bättre än annat om man nu inte bara vill kapa tunna kakeplattor rakt…

T tank77 skrev:
Nej, 7F kan man bara skära upp till 37 cm stora plattor och det är litet i kakelvärlden. Du ska minst köpa en Sigma 3D4 som tar upp till till 94 cm långa plattor och i den man diagonalskära 60x60 cm stora plattor om man vill göra kuvertskärningar. Kostar 4000 kr på Amazon och det är ett bra pris, lite extra får du kosta på gubben:D

[länk]
Det kommer inte att röra sig om särskilt stora plattor, men det kanske är värt det ändå? Som jag förstår det funkar den dock inte på marmor?

H Huzzbutt skrev:
Det låter som att gubben behöver två verktyg, minst.
Kakelskärare och vinkelslip med diamantklinga.
Vinkelslip med diamantklinga tror jag faktiskt att han har. Definitivt vinkelslip iaf (sen är det ju lite svårt att hålla reda på allt när det inte är ens eget specialintresse).

H hjalle74 skrev:
Köp en kakelskärare med vattenbad…antar att det brukar vara diamantklinga i dem, jag köpte en beg. och därefter blir det bara den att kapa kakel o klinker med….
Hundra resor bättre än annat om man nu inte bara vill kapa tunna kakeplattor rakt…
Funkar det även till marmor? Tips på modell?

H hjalle74 skrev:
vet inte angående marmor men om något så borde vattenkap vara the trick

[länk]

finns ju billigare exempelvis biltema o så med…
Den såg ju extremt funktionell ut på videon i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.