Hej,
Tacksam för hjälp av expertis här på forumet.
Nyrenoverat två badrum, certifierad entreprenör. Nöjd med arbetet.
Men en avvikelse, i duschhörnan i ena badrummet.
Åtta plattor lades mönstermässigt på fel håll, vilket vi anmärkte på.
Då kom kakelläggaren, rev bort dessa och lade nya, "på rätt håll".
Sen dess är fogarna vid dessa omlagda plattor mörkare än resten, ser ut som det är fuktigt. Har låtit bli att använda duschen i en vecka, för att se om det blev skillnad, men ingen skillnad.
Har sen använt duschen, fogar torkar ganska snabbt i övrigt, men fortsatt är dessa fogar mörkare.
Kakelläggaren var åter här igen, fogade troligen om (var inte hemma). Ingen skillnad.
Företagets projektledare vet inte vad det beror på.
För mig ser det ut som att det är fukt/vatten i fogarna.
Har kakelläggaren skadat tätskiktet? Skapat en liten pool under plattorna där vattnet samlas? Eller vad?
Har inte satt på golvvärme än, men tänker att oavsett det inte ska bli så här.
Villa 1977, bottenvåning, betongbjälklag, krypgrund.
Bilden är efter en vecka utan användning.
Sen dess är fogarna vid dessa omlagda plattor mörkare än resten, ser ut som det är fuktigt. Har låtit bli att använda duschen i en vecka, för att se om det blev skillnad, men ingen skillnad.
Har sen använt duschen, fogar torkar ganska snabbt i övrigt, men fortsatt är dessa fogar mörkare.
Kakelläggaren var åter här igen, fogade troligen om (var inte hemma). Ingen skillnad.
Har kakelläggaren skadat tätskiktet? Skapat en liten pool under plattorna där vattnet samlas? Eller vad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka plattor på bilden är det som är utbytta? Det blir ju ofta en viss nyansskillnad om omfogning sker på en begränsad yta. Eller fogades hela ytan om?
Sen undrar jag hur mönstringen var fel första gången? För på fotot tycker jag det ser ut som att vissa plattor ligger åt ”fel” håll med mönstret.
Sen undrar jag hur mönstringen var fel första gången? För på fotot tycker jag det ser ut som att vissa plattor ligger åt ”fel” håll med mönstret.
De åtta plattorna som ligger i linje med brunnen byttes. Samma klinkerbatch. Samma fogmixpåse användes, det är troligen inte färgen på fogen det är fel på, utan att det alltid ser fuktigt ut vid dom nya fogarna/plattorna av någon anledning.
Visst är där fler som kakelläggaren lyckades missa, men det får vi och kan leva med.
Det vi tycker är jättefult är att det alltid ser vått ut kring de bytta plattorna.
Visst är där fler som kakelläggaren lyckades missa, men det får vi och kan leva med.
Det vi tycker är jättefult är att det alltid ser vått ut kring de bytta plattorna.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 872 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 872 inlägg
Tittade ni även innan plattorna byttes om fogarna såg fuktiga ut?G goranr skrev:Hej,
[bild]
Jadå. Då såg allting OK ut, se bild. Det komiska är att vi anmärkte på mönstret men meddelade att vi kunde leva med det. Sen gjorde kakelkillen på eget initiativ detta byte av åtta plattor, ca en vecka efter ursprunglig läggning. Och nu är det inte acceptabelt, tycker vi, då det ser smutsigt ut och troligen är konstant blött.
Så vi hoppas på kompetens här som kan säga vad som gick snett när dom gjorde om kaklingen.
Så vi hoppas på kompetens här som kan säga vad som gick snett när dom gjorde om kaklingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Jag tycker då att fogen varierar mycket i färg, väldigt ljus nedanför silen medan fogen till höger om silen är rätt mörk.G goranr skrev:Jadå. Då såg allting OK ut, se bild. Det komiska är att vi anmärkte på mönstret men meddelade att vi kunde leva med det. Sen gjorde kakelkillen på eget initiativ detta byte av åtta plattor, ca en vecka efter ursprunglig läggning. Och nu är det inte acceptabelt, tycker vi, då det ser smutsigt ut och troligen är konstant blött.
[bild]
Kan kanske bero på hur jämnt man har lyckats tvätta fogen om det är en sån där pigmentet löses upp när för mycket vatten används.
Även om dom använt fog från samma säck som första fogningen så kan det bli nyansskillnader, beror på hur mycket vatten som används och hur det tvättats efteråt. Om fogen är torr och fortfarande mörkare tror jag det bara är en nyansskillnad från omfogningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Jag förstod det och det är bilden i inlägg 5 som jag kommenterade, även där varierar fogen i färg.G goranr skrev:
Resten av inlägget tog upp samma sak som Centano i inlägg 12, nyansskillnader beroende på vattenmängd.
Visst är det ett ilandsproblem, Jonathan. Men hade Du tyckt det var jättesnyggt om Du hade betalt multum för en badrumsrenovering?
Jag är mest orolig för att tätskiktet fördärvades vid plattbyte på något sätt. Och jag hade hellre haft lite random mönster än dessa troligtvis fuktiga fogar.
Och Birgit, visst är det (fullt ok) lite skillnader även i bild #5, men inte alls så markant som i bild #1.
Jag är mest orolig för att tätskiktet fördärvades vid plattbyte på något sätt. Och jag hade hellre haft lite random mönster än dessa troligtvis fuktiga fogar.
Och Birgit, visst är det (fullt ok) lite skillnader även i bild #5, men inte alls så markant som i bild #1.