Vi håller på med en renovering av ett litet radhus vi nyss köpt. Vi har inte flyttat in än men ska göra det om knappt 1½v !!!
Skulle ni vilja kika in o säga vilket kakel/mosaik som ni tycker passar. På den gröna väggen kommer det sitta en rostfri fläkt också.
Golvet kommer vara ett ganska ljust grått trägolv.
Tycker ni att kaklet ska gå hela vägen upp vid fläkten eller ska den bara gå en bit upp, jämnt med kaklet mellan skåpen?
http://www.fotogalleriet.se/alb_list_id10546_order1.html
I mappen "Radhuset under renovering" på sida 3-4 ser man de sista bilderna på köket.
Skulle ni vilja kika in o säga vilket kakel/mosaik som ni tycker passar. På den gröna väggen kommer det sitta en rostfri fläkt också.
Golvet kommer vara ett ganska ljust grått trägolv.
Tycker ni att kaklet ska gå hela vägen upp vid fläkten eller ska den bara gå en bit upp, jämnt med kaklet mellan skåpen?
http://www.fotogalleriet.se/alb_list_id10546_order1.html
I mappen "Radhuset under renovering" på sida 3-4 ser man de sista bilderna på köket.
Ingen som vill tycka något :-?
Vi har tagit hem ett prov på grå blank mosaik, eller det är nog stl 1,5x1,5cm på dem.
Skulle vara kul att höra någons åsikt. Mosaik/kakel hela väggen upp eller bara nedanför fläkten? Nån kul färg på kaklet?
Vi har tagit hem ett prov på grå blank mosaik, eller det är nog stl 1,5x1,5cm på dem.
Skulle vara kul att höra någons åsikt. Mosaik/kakel hela väggen upp eller bara nedanför fläkten? Nån kul färg på kaklet?
Skulle absolut kakla ända upp..... har också gjort så ( ) själv. Enfärgat grå, blank mosaik skulle jag nog inte valt själv... men enbart en smaksak förstås...
Att använda ngn. form av gråton tycker jag dock känns både snyggt och naturligt, iaf. för mig, men personligen föredrar jag lite svaga skiftningar i grå-vitt, alt. en matt keramisk mosaik i svagt grågrönt vilket är en nyans som jag tycker passar utmärkt till nyansen på Er köksinredning samt den massiva träskivan, lägger in några bilder för att illustrera resonemanget...
mvh och Lycka till/christina.
Mosaico Porcelanico C0120 Grey/Green, matt keramisk mosaik i en svag grå-grön ton, mycket snygg uppsatt. http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2005/10/4/Trend.pdf, lägger in en bild som visar idén på ett ungefär.
Alternativ med grå/vit mosaik, finns både som matt naturstensimitation (tex. bilden 'Graal' från Höganäs) och blank glasmosaik (tex. Kakelcentralens 'Vitmix' på nedersta bilden).
Att använda ngn. form av gråton tycker jag dock känns både snyggt och naturligt, iaf. för mig, men personligen föredrar jag lite svaga skiftningar i grå-vitt, alt. en matt keramisk mosaik i svagt grågrönt vilket är en nyans som jag tycker passar utmärkt till nyansen på Er köksinredning samt den massiva träskivan, lägger in några bilder för att illustrera resonemanget...
mvh och Lycka till/christina.
Mosaico Porcelanico C0120 Grey/Green, matt keramisk mosaik i en svag grå-grön ton, mycket snygg uppsatt. http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2005/10/4/Trend.pdf, lägger in en bild som visar idén på ett ungefär.
Alternativ med grå/vit mosaik, finns både som matt naturstensimitation (tex. bilden 'Graal' från Höganäs) och blank glasmosaik (tex. Kakelcentralens 'Vitmix' på nedersta bilden).
Tack för tipsen! En liten tanke till bara. Om man tittar på de fotona jag har på sidan på köket. På några ser man en lite "låda" framför hörnskåpet. Fläkten ska gå där igenom. Kan det inte se konstigt ut om man kaklar hela vägen upp men inte den lådan?
Jag har för mig att man inte kan kakla igen den för att man ska kunna komma till o rengöra där inne lite då o då.
Tänkte på den gröna mosaiken du tipsade om, tror du att den passar till Mio lime som är på väggen vid spisen? Tänkte att det är kanske svårt att hitta någon grön nyans som inte skär sig med den vi redan har. Annars har vi hela tiden letat efter en grön mosaik men inte hittat någon vi gillade så vi målade en vägg grön istället.
Vi har hittat några fina från bizazza med men de är så dyra de flesta. Även om det är ett litet kök blir det mååånga tusen.
Att det ska vara så svårt. Det ska passa med så många färger. Mio lime, Mio snäcka (fast den är nästan vit så det är lätt), bänkskivan, rostfria spisen & skåpen. Inte lätt :-/
Jag har för mig att man inte kan kakla igen den för att man ska kunna komma till o rengöra där inne lite då o då.
Tänkte på den gröna mosaiken du tipsade om, tror du att den passar till Mio lime som är på väggen vid spisen? Tänkte att det är kanske svårt att hitta någon grön nyans som inte skär sig med den vi redan har. Annars har vi hela tiden letat efter en grön mosaik men inte hittat någon vi gillade så vi målade en vägg grön istället.
Vi har hittat några fina från bizazza med men de är så dyra de flesta. Även om det är ett litet kök blir det mååånga tusen.
Att det ska vara så svårt. Det ska passa med så många färger. Mio lime, Mio snäcka (fast den är nästan vit så det är lätt), bänkskivan, rostfria spisen & skåpen. Inte lätt :-/
Njaa... skulle nog inte själv lägga till ytterligare en grön nyans... kanske hellre gå på 'vitmix' eller 'ljusgråmix' men det är ju en smaksak förstås... fast just den grågröna jag pratade om passar inte ihop med MIO Lime, inte enligt mig iaf.mandala skrev:Tänkte på den gröna mosaiken du tipsade om, tror du att den passar till Mio lime som är på väggen vid spisen? Tänkte att det är kanske svårt att hitta någon grön nyans som inte skär sig med den vi redan har. Annars har vi hela tiden letat efter en grön mosaik men inte hittat någon vi gillade så vi målade en vägg grön istället.
Men ni får väl välja.... antigen en grå-grön mosaik och måla om väggen i samma nyans som de övriga ni valt ('Snäcka') eller gå på en neutral mosaik...och är 'Lime' er favoritnyans så behåll den och ta en neutral mosaik (den grå-gröna är iof. rätt neutral den med men kanske inte till just den väggfärgen) huvudsaken är ju att ni blir nöjda....
MVH och Lycka till /christina.
Nä jag tyckte inte heller att de passade så bra till Mio Lime. Den gillar vi jättemycket så vi får välja kakel efter väggen
Vi har funderat lite på en av Bisazzas röda nu, men det kanske blir för mycket färger då :-/
Vi gillar färg men det svåra är att få ihop det hela.
Får kika runt lite till.
Tittade du på bilderna igen o såg om du fortfarande tyckte att man kan kakla hela vägen upp, även om man har den luckan där till fläkten?
Vi har funderat lite på en av Bisazzas röda nu, men det kanske blir för mycket färger då :-/
Vi gillar färg men det svåra är att få ihop det hela.
Får kika runt lite till.
Tittade du på bilderna igen o såg om du fortfarande tyckte att man kan kakla hela vägen upp, även om man har den luckan där till fläkten?
Men vad är det som hindrar att ni klär även den 'lådan' med samma mosaik...??
mvh/christina.
mvh/christina.
Fram til igårkväll trodde jag inte att det gick för jag trodde man var tvungen att ha den fri så man skulle kunna öppna den, men när jag sa att man sulle kakla den med så sa han inte helt imot. Så hittar vi bara rätt mosaik nu så kanske jag får igenom min vilja Sen är det nog lite kostnadsfråga, de snyggaste är mycket dyrare än de som är lite mer standard. Ska se om jag kan hitta o klistra in den bisazzan som vi gillar båda.
Vad är det för kök ni har satt in? Ser jättfint ut.
Jag tror oxå på helkaklat upp i tak, vit mosaik.
Tröttnar man på färgen eller vill måla om så är det enklare att måla om väggarna än o ta en viss färg på kaklet och kanske få kakla om när man tröttnar.
Så jag tror på en neutral färg på kaklet så kan man sväva ut lite mer på väggarna.
Vickan
Jag tror oxå på helkaklat upp i tak, vit mosaik.
Tröttnar man på färgen eller vill måla om så är det enklare att måla om väggarna än o ta en viss färg på kaklet och kanske få kakla om när man tröttnar.
Så jag tror på en neutral färg på kaklet så kan man sväva ut lite mer på väggarna.
Vickan
Vi är fortfarande inte överens. Jag jobbar på att det ska bli hela vägen upp men han vill inte. Jag säger att då kaklar jag själv o han säger att det kan du inte (kanske har han rätt) men jag vill så gärna ha hela vägen upp. Han tyckte fläkten var så svår att få upp. Sen att det kanske inte är plats mellan vägg o fläkt så det ska passa till den lådan som sitter ihop med fläkten.
Åhh jag hoppas jag vinner. Nu är vi inflyttade men har så mycket jobb kvar att göra. Känns som att vi aldrig blir färdiga. Ska lägga upp foton när vi blir klara.
Lägger in länken till huset igen för de som vill se hur det ser ut.
http://Mandala.fotogalleriet.se/
Åhh jag hoppas jag vinner. Nu är vi inflyttade men har så mycket jobb kvar att göra. Känns som att vi aldrig blir färdiga. Ska lägga upp foton när vi blir klara.
Lägger in länken till huset igen för de som vill se hur det ser ut.
http://Mandala.fotogalleriet.se/