Hej!

För några månader sedan satte jag kakel runt eldstaden i gillestugan. Utrymmet ovan insatsen blev lite större när jag tog bort den uppmurade och putsade "utbyggnaden" varpå jag använde fibercementskiva från byggmax (https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043) som jag monterade utanpå murstocken och väggen. Jag tänkte den skulle fungera bra, både då den är oorganisk och verkar tåla värme. Använde sedan vanligt fix och satte kakel.

Det har sedan suttit på plats flera månader utan problem. Jag har nu eldat och i samband med detta så har kakelplattorna släppt från fixet och de satt mer eller mindre enbart med fogen. Plockade ner dem och samtliga har i princip inget fix/fästmassa på sig alls, utan allt sitter kvar på fibercementskivorna, se bilder.

Jag undrar nu om der beror på att fibercementskivorna rör sig pga värmen och kaklet släpper pga detta eller om det beror på att fixet inte klarar värmen?
Något som har någon annan orsak?

Använde inte någon primer eller liknande på skivorna innan jag kaklade, vilket kanske var ett misstag om det är så att skivorna suger åt sig fukten från fästmassan - men då bör ju plattorna lossnat även innan jag eldade kan man ju tänka...

Kan tilläggas att de översta plattorna som synes på bilden sitter bra, vilket kanske kan förklaras av att det inte blir lika varmt där.

• Modernt öppet spisområde med grått kakel, vedspis och vita skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hörna av en murad vägg med ojämna linjer av nyapplicerad puts. Skugga av en person syns till vänster.
    Skapa konto
  • Ett hörn av ett mönstrat tyg eller matta med rutmönster och synliga sömmar på en mörk yta.
    Skapa konto
Hade du någon primer på skivan innan du kaklade? Visserligen bord det ha släppt mot skivan istället för mot kakelplattan om det vore felet. Men syftet med en primer är att minska materialets vattensugning. Saknas primer, så kan man tänka sig att vattnet sugs in i skivan från fixet. Det hinner då inte brinna innan vattnet försvinner.

Annar är ju ett klassiskt fel, om plattorna lossnar att fixet har stått öppet för länge så det bildas skinn på fixet innan plattan sätts dit.

Hur länge fick det härda innan du började använda kaminen? Värmerörelser, innan fixet härdat helt, kan också ge sådana här fel. Klinkers på golvärme skall ju inte utsätts för värme förrän efter en månad. Kan vara liknande här.

• Gilla
Hamrin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hade du någon primer på skivan innan du kaklade? Visserligen bord det ha släppt mot skivan istället för mot kakelplattan om det vore felet. Men syftet med en primer är att minska materialets vattensugning. Saknas primer, så kan man tänka sig att vattnet sugs in i skivan från fixet. Det hinner då inte brinna innan vattnet försvinner.

Annar är ju ett klassiskt fel, om plattorna lossnar att fixet har stått öppet för länge så det bildas skinn på fixet innan plattan sätts dit.

Hur länge fick det härda innan du började använda kaminen? Värmerörelser, innan fixet härdat helt, kan också ge sådana här fel. Klinkers på golvärme skall ju inte utsätts för värme förrän efter en månad. Kan vara liknande här.
Ingen primer användes. Jag satte plattorna direkt, så minimal öppentid. Använde inte kaminen på minst två månader, så det bör ju ha härdat ordentligt.

Jag tippar på fixet - vad använde du? För sådant läge bör man använda polymer-fix tex Kiilto highflex S2 DF. Bra även att stryka på hela plattan med ett tunt lager fix innan du sätter den i fixet på väggen.

• Gilla
Hamrin
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jag tippar på fixet - vad använde du? För sådant läge bör man använda polymer-fix tex Kiilto highflex S2 DF. Bra även att stryka på hela plattan med ett tunt lager fix innan du sätter den i fixet på väggen.
Lutar mer och mer åt det, speciellt eftersom det sitter kvar på skivorna och inget alls på plattorna. Har för mig att jag använde Bauhaus Probau flexi low dust eller liknande.

Tack för tipsen ang Kiilto. Lutar åt att ta bort fixet, använda primer och fix från Kiilto.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.