I min lägenhet upptäcker jag ständigt nya ”äntligen hemma”-renoveringar från någon tidigare ägare. Jag lossade på dörrfodren i badrummet för att kika bakom. 3 kakelplattor satt uppe enbart med fodret som stöd. De satt inte i fästmassan eller fogen öht. Två andra plattor satt inkilade med ett väggskåp som stöd, och lossnade när jag tog ner det.
I vilket fall,
det sitter gammalt kakel under en skiva. Tätskiktet och sådant bör väl därför vara okej? Men, vad är det för skiva? Och är det någon risk med att skrapa bort fästmassan och sätta tillbaka kakelbitarna? Kan skivan skadas och förlora motståndskraft mot fukt? Måste det tätas på något sätt?
I vilket fall,
det sitter gammalt kakel under en skiva. Tätskiktet och sådant bör väl därför vara okej? Men, vad är det för skiva? Och är det någon risk med att skrapa bort fästmassan och sätta tillbaka kakelbitarna? Kan skivan skadas och förlora motståndskraft mot fukt? Måste det tätas på något sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 791 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 791 inlägg
Det grönaktiga eller ljusbruna skulle kunna vara ett rollat tätskikt och eftersom fixen sitter direkt på den så är det nog omöjligt att få bort fixen utan att skada det tätskiktet.
När är huset byggt?
När är huset byggt?
Nu kan jag inte "Säkert Vatten" men om det är vid dörren och det är långt från dusch/badkar kanske det finns möjlighet att det är OK ändå - även om det blir lite skada i tätskiktet där.
Men om allt är hemsnickrat i badrummet finns det ju risk att resten inte är så bra heller.
Men om allt är hemsnickrat i badrummet finns det ju risk att resten inte är så bra heller.
Huset är byggt 1912. Kaklet är märkt 2002. Är det årtal?BirgitS skrev:
Tror du det går att sätta tillbaka dem utan att ta bort fixen?
Badrummet, eller snarare duschrummet, är litet. Den motsatta väggen där duschen sitter är 140 cm bort och handfatet sitter 45 cm bort på samma vägg. För nära?Byurn skrev:
Ja, budgetrenovering. Och det är inte bara i badrummet. Jag tänkte tyvärr inte på det när jag köpte lägenheten eftersom jag var ung.Stefan N skrev:
Hur nära tycker du jag kan ha duschen? Den är 140 cm bort. För nära?Bronken skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 791 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 791 inlägg
När du duschar nu när det är öppet: Blir det då fuktigt i fixen någonstans?M Mr.Eks skrev:
Tejpa upp lite toapapper vid kanten mot kvarvarande kakelplattor så ser du lätt om pappret har blivit fuktigt.
När man använder handfatet ska ju inte väggen bli direkt genomblöt som vid en dusch så handfatet ska ju inte spela någon roll i det här fallet.
Det blir relativt mycket kondens som sätter sig där, men det skvätter inte. Det har tidigare blivit fukt i den undre fogen på plattan under eftersom det var en liten glipa mellan dörrfodret och kaklet.BirgitS skrev:När du duschar nu när det är öppet: Blir det då fuktigt i fixen någonstans?
Tejpa upp lite toapapper vid kanten mot kvarvarande kakelplattor så ser du lätt om pappret har blivit fuktigt.
När man använder handfatet ska ju inte väggen bli direkt genomblöt som vid en dusch så handfatet ska ju inte spela någon roll i det här fallet.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 227 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 227 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 791 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 791 inlägg
Kondens är ju en sak men den stora faran är om det går vatten i fixen bakom plattorna hela vägen från duschen och kommer fram borta vid dörren.M Mr.Eks skrev:
Det här med fukt i undre fogen förstår jag inte riktigt. Kan du förklara mer?
Det satt silikon mellan väggkaklet och dörrfodren. En liten bit silikon hade lossnat så det letade sig in kondens som gjorde fogen på den nedre kanten av plattan mörkare, vilket jag antar är fukt.BirgitS skrev: