Vad säger ni om kakel på väggarna i ett badrum?

Om man bestämmer sig för vitt kakel, skulle ni välja matt eller blankt? Är det bara en fråga om tycke och smak, eller finns det andra parametrar att väga in?
 
Blankt för att det är enklare att hålla rent.
 
Beror på övriga val, typ av klinker? Storlek på rummet?
 
Badrummet är inte så stort och smalt, typ 2,5 x 5 meter.
Mörkgrått klinker på golvet - inte "helgrått" utan... ja, vad ska man säga? Spräckligt? :)
 
Blankt!
 
Inte vitt alls om ni har fönster i rummet?
 
Vitt matt på väggen
Vi valde klinker Norrviken till golvet
Finns ljusgrått och mörkgrått
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
matt kakel är mest förlåtande när man har hård vatten. Det syns inga intorkade vattendroppar så som det gör på blanka plattor.
gaia
 
T
Blanka plattor är snyggare men om man har kalkrikt vatten som vi här nere i Skåne så syns det mer och fortare på just blankt kakel så om man inte gillar att städa så ofta ska man välja matt kakel!
 
blankt är så mycket snyggare! Kollegan valde vit matt och ångrar sig stort!
 
Vad är det som gör blankt kakel snyggare i era ögon? Själv älskar jag matt rent generellt (väggfärg, temuggar, mm), men har inte ännu flyttat in i mitt nya badrum med matt vitt på väggarna, men har bara utgått ifrån att jag kommer att gilla det...
 
  • Gilla
HenrikP och 1 till
  • Laddar…
T
ccf skrev:
Vad är det som gör blankt kakel snyggare i era ögon? Själv älskar jag matt rent generellt (väggfärg, temuggar, mm), men har inte ännu flyttat in i mitt nya badrum med matt vitt på väggarna, men har bara utgått ifrån att jag kommer att gilla det...
Blankt kakel ser mycket vitare ut och är vitare än matt kakel som ofta kan ha en gulare ton!
 
Tycker generellt att blankt kakel ser billigare ut, typ Bauhaus 99 kr/m2 :)

Sen är ju blankt kakel lättare att hålla rent, men ser ofta kladdigt ut redan efter första duschen. Så det är betydligt mer avslöjande också.
 
en eviga frågan; matt eller blankt kakel? Detta är helt och hållet en smakfråga. Vissa hävdar att reflektionerna från ett blankt kakel får rummet att upplevas som rymligare, medan andra anser att matta plattor skapar ett lugn. Själv väljer jag matt...
 
För min del matt alla dagar i veckan då kalkfläckar syns så tydligt på blankt kakel plus jag inte gillar att de reflekterar ljus franska lampor så det blir störande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.