Hej!

Jag har en Kärcher högtryckstvätt, 5-serien, som nu vägrar starta.
Undrar om det är någon som har några tips på vad det kan vara?
Eftersom den är just över 2 år gammal känns det lite surt om den är trasig.
Finns det någon säkring eller liknande i den som kan ha gått???

//Ubbe

1) Kolla att det är ström i uttaget
2) Spola fram vatten i slangen innan koppling till maskin
3) Rulla ut hela sladden (skall inte spela någon roll egentligen, men kan hindra att säkringen slår av har jag för mig)
4) Dra ut hela spolslangen

Annars vet jag inte, de skall bara funka.

Min tjurar ibland men brukar kicka igång om man står o bara sprutar vatten utan att motorn startat men är påsatt. Kan ta upp till 30sek..

• Gilla
jola16 och 1 till
  • Laddar…
Det bör ju sitta 2st tryckbrytare i maskinen, en som stannar pumpen vid ett visst tryck, så att pump inte ska snurra när man inte tryckt in handtaget. En annan (iaf på min) bryter strömmen om det inte är vattentryck fram till högtryckstvätten så att den inte ska gå torr. Jag har en Kärcher 5.55.

Mvh Fredrik

Hej!

tack för tipsen!
Har testat skruva upp den nu och det läkte lite vatten i kopplingen till slangen men det gjorde tyvärr ingen skillnad....
Pumpen vägrar starta och om det nu finns tryckbrytare i den, finns det något sätt att "nollställa" dom eller se om någon inte fungerar??

MVH/Ubbe

Nja, det nollställa går nog inte, de kan ju ha hängt sej men man kommer troligtvis inte åt de delarna, möjligtvis kan du komma åt elanslutningarna och bygla de så att du kan utesluta vilken/vilka som inte släpper fram ström om det inte är så att motorn faktiskt är kass. Men jag måste ju påpeka att iakta försiktighet när det gäller el. gör det bara om du vet vad du gör lr ""ring en vän" och givetvis ska du inte pilla i maskinen med kontakten i. Kan inte påpekas nog.

Mvh Fredrik

Jag har en Alto som krånglade, vet inte om det är liknande konstruktion i Kärcher. Den hade dumt nog stått ute över vintern så att en ventil som reglerar vattenintaget hade fryst sönder, så det läckte rejält. Ventilen gick att köpa som reservdel, men sen var det en mikrobrytare som krånglade så att vattnet pulserade. Det gick att justera mikrobrytaren. Vet inte om det finns nån mikrobrytare i en Kärcher som kan ha pajat eller behöver justeras.

På min lilla kärcher var det så enkelt att strömbrytaren för av/på var trasig.

Nimajneb skrev:
Min tjurar ibland men brukar kicka igång om man står o bara sprutar vatten utan att motorn startat men är påsatt. Kan ta upp till 30sek..
Dags att göra rent uteplatsen. Inte heller min Kärscher startade men tack vare den här tråden så fick jag ingång den när jag satte på vattnet och tryckte på handtaget.

Bra tips. Fick igång min kärcher som stått i garaget över vintern, och inte ville gå igång.

Fick köra genomsprutning av vatten runt en minut för att få motorn att gå igång. Sen körde den 3-5 minuter och dog sen och behövde vila. Och att köra proceduren igen. Nån som har en susning vad det kan vara, eller ffa vad man kan göra åt det för att få igång ihållande drift?

Ett snabbare sätt att få igång den är att köra den UTAN munstycke, alltså bara pistolhandtaget. Då kickar motorn igång och man kan sedan stänga av o sätta på munstycket och sedan fungerar det oftast.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hej!
Har också en K5 som strular. Så fort jag sätter i sladden börjar den låta, spelar ingen roll om den är på ON eller OFF. Sen får jag heller inget ordentligt tryck när jag kör, bara det klenaste trycket fungerar. Någon idé på vad det kan vara för fel och vad jag kan göra?
Tack!

• Gilla
Mickypersson83
  • Laddar…
J Jak San skrev:
Hej!
Har också en K5 som strular. Så fort jag sätter i sladden börjar den låta, spelar ingen roll om den är på ON eller OFF. Sen får jag heller inget ordentligt tryck när jag kör, bara det klenaste trycket fungerar. Någon idé på vad det kan vara för fel och vad jag kan göra?
Tack!
Kapar. Löste sig denna? Har samma problem
/Niklas

Niklas Klangegård Niklas Klangegård skrev:
Kapar. Löste sig denna? Har samma problem
/Niklas
Testa låna ett munstycke av någon alternativt köp ett nytt på chans.
Ofta är det munstycket/spolröret som ställer till det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.