Ska införskaffa min första högtryckstvätt och skulle gärna höra lite argument.

Jag vill ha en bra högtryckstvätt (inte så konstigt)

Lite villkor (inte huggna i sten):
* Pris < 2500:-
* Tryck >= 120 bar
* Den får inte kännas klen
* Ska kunna tvätta bil och lite annat kopplat till hem o hus

Den som jag tittat mest på just nu är
* Kärcher K4 Premium (kan jag hitta för ca 2500:)
* Högtryckstvätt C130.2-8 PAD 130 bar (Kan jag hitta för ca 2000:)

Vad tycker ni? Vad betyder 2-8 på nilfisk modeller?

Nilfisk är bättre än Kärcher.Har haft 2st Kärcher bara skit.

hsd
kärcher är bättre än kew/nilfisk enligt mina erfarenheter

Tackar för input! Kan ni utveckla lite av era erfarenheter. Vad är dåligt resp bra?

Någon uppfattning om de nämnda modellerna?

"8" är iaf längden på slangen... Nilfisks benämning som PAD och X-tra är väl olika tillbehörspaket.

hsd
hållbarheten (dagligt användande)

De flesta högtryckstvättarna är byggda att håll mellan 50-100 timmar i konsumentled och mer eller mindre omöjliga att reparera. Tittar man på pumpdetaljer så är det oftast HF-svetsade plastdetaljer så det är faktiskt bara att kasta när det börja läcka eller fryst en gång.

Man får ingen bra högtryckstvätt för 2500 kr. Kärchers konsumentserie är tyvärr skräp. De fungerar hyfsat innan pumpen går sönder. Billigare modeller har en del andra nackdelar som usla slangar. Det är rena plastleksakerna.

Även om man bara tänkt använda högtryckstvätten några gånger per år så vill man ju att den ska klara av uppgifterna och hålla i mer än tre år.

Nästa gång jag köper en högtryckstvätt så ska jag ha den fast monterad i garaget och lång slang med slangvinda så det inte blir så mycket arbete med att plocka fram och ställa undan maskin och alla tillbehör.

Vill man ha något som håller så får det bli en Kärcher ur deras Professional-serie typ HD 5/15 CX Plus. Den kostar runt 5000 kr om man beställer från Tyskland alternativt en Kränzle.

I valet mellan dessa så brukar jag rekommendera Kärcher och då inte för att dom är bättre utan att dom är överlägsna när det gäller att ta hand om kunden efter köpet.
Garantier, tillbehör och reservdelstillgången är det jag tycker väger in här

En Kärcher med vattenkyld motor är ett bra alternativ men jag har inte kolla på årets modellsortiment då jag inte jobbar i branschen längre...

Tackar! Nu är jag aningens klokare

Nilfisk brukar anses svagare vis samma siffror mot andra i liknade prissegment.
Min egen blå 110bars kan väl intyga det mot fars gula som känner mycket kraftigare.
Troligen diffar det en eller två liter/min mellan dom till den gules fördel. Vilket antagligen är hemligheten.

Jag skulle iaf rekommendera en högtryckstvätt med stålarmerad gummislang. Den där jävla plastslangen som bara korvar sig skulle jag bli tokig på. Har själv en Nilfisk som jag inte minns beteckningen på men 145 något och sedan 10 som alltså är slanglängden och i 10m-fallet så är det alltså en stålarmerad gummislang. Alla kortare slangar på Nilfisk är av plastmodell = skit. Skulle jag köpa en tvätt idag skulle jag nog köpa Stihl.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har sålt både Kärcher och Nilfisk. Min erfarenhet är att det är större andel kunder som kommer tillbaka med trasiga Nilfiskprodukter. Och att dessa får sämre service när det kommer till reklamationer.

Kärcher är milsvid bättre än Nilfisk på både kundservice och produkthållbarhet.

Jag har precis skaffat mig en Kärcher 3-fastvätt HD 7/18 C Plus.
Så det är skönt att höra att Kärcher är ett bra märke.

OT då jag ännu inte skaffat mig ett 3-fasuttag, vågar jag prova tvätten hos min kompis som är osäker på att fasföljden är rätt i hans uttag?
Märker man det fort nog om det är fel?

Motorn snurrar fel håll bara, det märker ni på 2sek om det är fel håll.

Låt vattnet strömma igenom utan att ha pumpen påslagen först, så hinner ni vattenfylla pumphus etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.