Alla vattenkran i lägenheten är känsliga. Jag försökte att skruva ner huvudventilen (behövde nästan stänga den för att få någon effekt) och det hjälpte att minska trycket i systemet, men problemet blev kvar - bara första typ 30% av vredets räckvidden kan man använda att justera flödet. 30% - 100% gör ingenting - flödet blir maximalt oavsett av position.
Två frågor har jag:
1. Det blir lite bättre efter huvudventilen justerats, men frågan är om det är bra för ventilen att stå i detta läge hela tiden.
2. Finns det en bra lösning för detta problem? Jag vill att vredet justerar flödet genom hela räckvidden.
Två frågor har jag:
1. Det blir lite bättre efter huvudventilen justerats, men frågan är om det är bra för ventilen att stå i detta läge hela tiden.
2. Finns det en bra lösning för detta problem? Jag vill att vredet justerar flödet genom hela räckvidden.
Ventilen slits teoretiskt av vattnet som stryps, men i praktiken så är det inte något du behöver tänka på.
Rätt lösning är att kontrollera vattentrycket och vid behov installera en trycktregulator.
Rätt lösning är att kontrollera vattentrycket och vid behov installera en trycktregulator.
Kan också vara så att du har en "flödesbegränsare" installerad i kranen (för att spara vatten) och då blir det aldrig mer än vad denna begränsare tillåter..
Därav ingen förändring efter ca 30% öppning av kranen, men ändring när du stryper mängden vatten som släpps fram till kranen (du minskar tillgängligt flöde så begränsaren inte "behövs")
Därav ingen förändring efter ca 30% öppning av kranen, men ändring när du stryper mängden vatten som släpps fram till kranen (du minskar tillgängligt flöde så begränsaren inte "behövs")
Ni har det rätt - strålsamlaren är begränsad till 5l/min. Om jag tar den bort flödet ökar och kranen blir justerbar vid högra öpningar.
Jag undrar om jag förstår det rätt att tryckregulator skulle göra att samma maximala flödet (5l/min) sker vid större öpnningen av kranen? Dvs en större del av kranens räckvidd blir "användbar".
Jag undrar om jag förstår det rätt att tryckregulator skulle göra att samma maximala flödet (5l/min) sker vid större öpnningen av kranen? Dvs en större del av kranens räckvidd blir "användbar".