Vi bor i ett hus från 30talet som vi hållet på att renovera.
Nu ska vi ge oss på ett litet rum i källaren som ska bli matkällare.
skulle behöva råd om hur man kommer tillrätta med dessa väggar..
Det kommer att dräneras till våren runt huset, men den fukt som redan satt sig behöver bort.
nu är rummet tömt, grovstädat och jag har sprutat ättika på möglet och det står nu med luft avfuktare.
Tanken är att det ska slipad ner med betongslip? och sen målas med kalkfärg och sen in med matkällarinredning.
någon som kan tipsa på hur man bäst tar hand om sånna här problem? dela med er av era erfarenheter och tips
Nu ska vi ge oss på ett litet rum i källaren som ska bli matkällare.
skulle behöva råd om hur man kommer tillrätta med dessa väggar..
Det kommer att dräneras till våren runt huset, men den fukt som redan satt sig behöver bort.
nu är rummet tömt, grovstädat och jag har sprutat ättika på möglet och det står nu med luft avfuktare.
Tanken är att det ska slipad ner med betongslip? och sen målas med kalkfärg och sen in med matkällarinredning.
någon som kan tipsa på hur man bäst tar hand om sånna här problem? dela med er av era erfarenheter och tips
30 tal! Kul då används källaren på rätt sätt, jag skulle flexa av allt löst,, knacka bort lös puts och putsa om sedan måla med kalkfärg vilket är ett ypperligt val. In med avfuktare efter putsen härdat klart och satt upp inredning, såklart oorganisk mot väggarna, ex Elfa skenor. Sen lite ny modern led belysning i taket vilket ger suveränt ljus, kommer bli som nytt!
Vad menas med flexa?Schwen92 skrev:30 tal! Kul då används källaren på rätt sätt, jag skulle flexa av allt löst,, knacka bort lös puts och putsa om sedan måla med kalkfärg vilket är ett ypperligt val. In med avfuktare efter putsen härdat klart och satt upp inredning, såklart oorganisk mot väggarna, ex Elfa skenor. Sen lite ny modern led belysning i taket vilket ger suveränt ljus, kommer bli som nytt!
Klackat loss och skrapat har jag gjort på vissa ställen men trots fukten så sitter det rätt bra i detta rummet.
Dock är det någon ”smartypants” som har målat hela källaren med plastfärg en gång i tiden vilket gör att det flagnar..
Hur går jag lättast bort denna gamla plastfärg och vad lagar jag väggen med sen?
Vill ju ha ett ”öppet” material som låter huset andas
Det är dervisch tänkte göra som jag skrev i första inlägget, gärna med dammsugare till. men blev nyfiken om vad flexa varStefan N skrev:
men när slipningen är gjord, behöver vi putsa väggen med något då eller är det bara att köra kalkfärg på det?
Det beror på hur bra du hanterar maskinen om du behöver göra nåt, men ett tunt lager puts brukar behövas för att få en fin enhetlig struktur. Man kan använda tex Weber 135. https://www.k-rauta.se/produkt/putsbruk-weber-base-c-135-hand-20kg/7391479734781
Liknande trådar
-
Blinkande lampa i vår Samsung kyl
Vitvaror -
Hur blir resultatet med tjockare självhäftande kakeldekor
Badrum -
Hur blir jag av med svarta fläckar/ojämn färg på mina teakstolar?
Möbelsnickeri -
Hur blir man av med en före detta paradisbuske?
Häckar, Buskar & Träd -
Avlopp blir galet med sommargäster närvarande
Vatten & Avlopp