170 996 läst · 233 svar
171k läst
233 svar
Källarrenovering Spa/badrum
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg
Jag har sågat med vinkelslip 😉
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg
såga, såga, såga såga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Det blir riktigt bra det där. Fina plattor till väggen. Sten eller sten-look-alike?
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg
Nu är äntligen alla sten sågade och lagda i duschen!
här är en prototyp på handfatet/komoden, skall bli en i stålställning och med granitskiva.
och här är en bild på en gammal dörr jag fått tag i
Logga in
Skapa konto
här är en prototyp på handfatet/komoden, skall bli en i stålställning och med granitskiva.
Logga in
Skapa konto
och här är en bild på en gammal dörr jag fått tag i
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg
Påbörjar funderingar och design hur bastun skall se ut. kommer bli värmebehandlar asp 21x21 mm att sitta på som välver upp. men det var ju inte helt gratis, har liggande ek-planker och är inne på att ha det i taket.
gjort ett stativ för att kunna såga ett spår för att sänka in glaset för bastun.
äntligen är duschen färdigkaklad, nu kvarstår bara lådan som badkaret skall stå emot
Nya stolen har kommit med
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
gjort ett stativ för att kunna såga ett spår för att sänka in glaset för bastun.
Logga in
Skapa konto
äntligen är duschen färdigkaklad, nu kvarstår bara lådan som badkaret skall stå emot
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nya stolen har kommit med
Logga in
Skapa konto
Angående ek i bastun så beror det ju lite på om du vill ha svensk "torrbastu" eller en riktig finsk bastu. Jag är ju finne själv så för mig är valet lätt...
Under uppvärmningen av bastun ska trät blötas upp flera omgångar och då behöver man trä som suger vatten och kan hålla fukt (vilket ek inte gör så bra). För en "riktig" bastu ska du upp i minst 75% luftfuktighet...
Sen är ju ek lite känslig för svartmögel men jag vet inte om det gäller inomhus eller i bastun...
Under uppvärmningen av bastun ska trät blötas upp flera omgångar och då behöver man trä som suger vatten och kan hålla fukt (vilket ek inte gör så bra). För en "riktig" bastu ska du upp i minst 75% luftfuktighet...
Sen är ju ek lite känslig för svartmögel men jag vet inte om det gäller inomhus eller i bastun...
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg
ne det är ju det, jag är ingen storbastare alls och är den som sitter längst ner med dörren lite på glännt men visst är det som du säger, eken måste ju tåla värmen osv.anders07 skrev:Angående ek i bastun så beror det ju lite på om du vill ha svensk "torrbastu" eller en riktig finsk bastu. Jag är ju finne själv så för mig är valet lätt...
blev avrådd att inte ha ek som lav då det blir väldigt varmt, men att det kanske skulle funka att olja in och ha som panel. skall se om det går att testa på nåt sätt
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg
Självbyggare
· Älvsborg
· 245 inlägg