Tänkte dela med mig av mitt källarprojekt som kanske andra kan ha glädje av att läsa.

Huset är från sekelskiftet och halva källaren är inredd, andra halvan är tvättstuga och pannrum.
Då fukt har krupit upp i väggarna och känslan nere i källaren är lite rå och "källaraktig" så bestämde vi oss för att gräva ur och gjuta ny platta i tvättstugan och de två inredda rummen. Vi kommer även att göra ett badrum i en del av befintlig tvättstuga.

Den befintliga plattan var ca fem cm tjock och gick relativt enkelt att bila bort, de hade även byggt ett regelverk med isolering och trägolv i de två bebodda rummen. Vi kommer även att byta en del av avloppet, byta merparten av vattenstammarna till värme och (om orken finns) byta ut elcentralen.

Efter att samlat information så har jag valt att gräva ur ca 40 cm och sedan fylla med:
1. Markduk
2. 10 cm singel (8-16)
3. 20 cm cellplast.
4. 10 cm betong.

Lite bilder från Tvättstugan:

Påbörjat rivning av ytskikt:
Rivning i tvättstuga med synliga rördragningar, borttaget ytskikt och konstruktionsavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilat upp gammalt betonggolv och murat lite för att göra väggen "slät":
Renoveringsfas i tvättstuga med uppbrutet betonggolv och murade väggelement.
Skapa konto

Lagt in markduk, singel rivit en liten innervägg (provisoriskt kopplat på tvättmaskin till avloppet):
Renoveringsprocess i tvättstuga med borttaget betonggolv och nylagd singel, samt synliga rör och kablar.
Skapa konto

Påbörjat dragning av värme, vattenrör och avlopp:
Renovering av tvättstuga med nytt avloppssystem och rör på singelbädd, gammal betong och murverk synligt.
Skapa konto

Fyra nya brunnar och plusprisol på plats:
Renoveringsarbeten i tvättstuga med synlig rördragning i grus, betonggolv och delvis rivna väggar.
Skapa konto

Renoveringsarbete i tvättstuga med nydragna avloppsrör, singelbädd och murat för jämn vägg.
Skapa konto

Första lagret cellplast, fick fylla ut med singel då det var för mycket rör och sten:
Renovering av tvättstuga med rivna väggar, uppbilat betonggolv och installationer för avlopp och värme pågår.
Skapa konto

Renoveringsarbete i tvättstuga med murbruk, rördragning och isolerplattor på gruslag.
Skapa konto

Har en liten fundering till sista lagret cellplast, eftersom huset är byggt på en tjock stenfot som inte är så rak så funderar jag på att lämna några centimeter mellan vägg och cellplast så betongen kan rinna ned och ge stöd.

Låter detta som en klok idé, eller ska jag fylla detta med singel?

Att lägga cellplasten mot vägg är alldeles för mycket jobb då ytterväggarna är ganska krokiga pga alla sten.
Som ni kanske ser på sista bilden så har fogen vittrat bort från innerväggarna, har fyllt på med lite murbruk innan jag la singel, men tänker att om betongen kan rinna ned så kommer den stärka upp dessa väggar också, låter det klokt?

T tetsuo skrev:
Har en liten fundering till sista lagret cellplast, eftersom huset är byggt på en tjock stenfot som inte är så rak så funderar jag på att lämna några centimeter mellan vägg och cellplast så betongen kan rinna ned och ge stöd.

Låter detta som en klok idé, eller ska jag fylla detta med singel?

Att lägga cellplasten mot vägg är alldeles för mycket jobb då ytterväggarna är ganska krokiga pga alla sten.
Som ni kanske ser på sista bilden så har fogen vittrat bort från innerväggarna, har fyllt på med lite murbruk innan jag la singel, men tänker att om betongen kan rinna ned så kommer den stärka upp dessa väggar också, låter det klokt?

Jag har inte erfarenhet av det själv men kan lecakulor vara ett alternativ? Bör i alla fall ha bättre isolerförmåga. Dock vet jag inte om man gjuta direkt på dem...
Man kanske kan “putsa”/hälla på ett tunt lager skyddsbetong på lecan innan själva golvgjutningen? Finns kanske andra material också?

JanneJanne123
EPS kanske?

Gör så den nya plattan är flytande, dvs har en tunn frigolit även på kanterna.
Har betongen kontakt med gamla konstruktionen kommer den suga fukt/släppa värme där.

En del använder remsor av liggunderlag då det formar sig efter ojämnheter, andra som jag tex tar en 10mm frigoremsa och ställer den några cm ifrån och fylller mellanrummet med epscement.

Tack för goda idéer, men vet inte riktigt än vad jag ska göra.

Att göra golvet flytande hade ju givetvis varit det bästa, men ytterväggarna är byggda och vilar på stora stenar som sticker in i rummen ca 30 - 40 cm, så om jag ska fylla med EPS fram till den nya plattan behövs många säckar och troligen också en egen armering.

Svårt att förklara och även visa på bild, men uppifrån ser det just nu ut så här efter ett lager cellplast.
Även efter andra lagret så kommer stenarna som syns på bild sticka in i rummet ca 30 cm, men de kommer täckas av färdig konstruktion:
Stora stenar som sticker in i ett rum med ett lager av cellplast och mätsticka som visar djupet.
Skapa konto

Eftersom det är såpass stor yta så tror jag inte jag vågar blanda in leca kulor då jag inte vet dess hållfasthet, lutar just nu åt att jag lägger cellplast så nära jag kan, fyller med singel för att jämna ut och sedan gjuter plattan mot den gamla konstruktionen.

Det kan ju inte bli sämre än vad det var tidigare även fast fukt och värme kommer transporteras mellan nytt och gammalt

Borra och spräck dom, går lätt när det är såna småsten.

P Per_Eriksson skrev:
Borra och spräck dom, går lätt när det är såna småsten.
Behöver hyra en tryckluftsborr för att få hål på de stenarna och är lite skraj för sättningar då hela huset vilar på dessa :thinking:

Blir eventuellt en slatt eps närmast vägg, men tack för tips o engagemang (y)

Har haft lite semester, men har lyckats lägga sista lagret cellplast, värmeslinga och lite armeringsmatta i tvättstugan. Det går sakta framåt :D

Lite bilder från tvättstugan, ska lägga i lite elslang i golvet, men annars så är ett rum redo för betong

Tvättstuga under renovering med elslang och förstärkningsnät på golvet, redo för betonggjutning.
Skapa konto

Tvättstuga under renovering med nylagt armeringsnät på golvet, väggar av grovputs och ett litet fönster.
Skapa konto

Har även påbörjat en ritning över källarplanet för att dokumentera alla rör.

Ritning av källarplan med måttangivelser, inklusive tvättstuga, kontor och allrum.
Skapa konto

• Gilla
Per_Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Har fått en offert från ett företag som ska gjuta.
Priset inkluderar att lägga ut 10 cm betong på ca 55m2 och även glättning.

58750:- är detta ett rimligt pris?

• Wow
Solvskaftet
  • Laddar…
Skulle försöka få in fler offerter.

H
T tetsuo skrev:
Har fått en offert från ett företag som ska gjuta.
Priset inkluderar att lägga ut 10 cm betong på ca 55m2 och även glättning.

58750:- är detta ett rimligt pris?
Det låter väldigt dyrt? Själva betongen går väl på 10-20k?

Gissar lite mer än 20 för betongen beroende på var närmaste fabrik ligger. De vill nog ha pumpbil, minns inte hur mycket de rymmer. Kanske behövs en extra transport? Sen skulle jag nog själv vilja vara säker på bästa möjliga resultat för att slippa slipa//flytspackla. Så referenser skulle jag prioritera före pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.