2 152 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Källargolv med golvvärme
Hej!
Ny på forumet, köpte hus igår!
Nu är det så att golvet i källaren i alla lägen måste åtgärdas, minst skrapas och målas. Helst skulle vi vilja lägga golvvärme, men innebär det att jag måste bryta upp hela källargolvet och lägga isolering under för att inte värmen ska försvinna den vägen eller kan vi lägga "ovanpå" det befintliga golvet?
Sen blir det ju en prisskillnad på enbart skrapa/måla och golvvärme men det tar vi sen! ;D
Ny på forumet, köpte hus igår!
Nu är det så att golvet i källaren i alla lägen måste åtgärdas, minst skrapas och målas. Helst skulle vi vilja lägga golvvärme, men innebär det att jag måste bryta upp hela källargolvet och lägga isolering under för att inte värmen ska försvinna den vägen eller kan vi lägga "ovanpå" det befintliga golvet?
Sen blir det ju en prisskillnad på enbart skrapa/måla och golvvärme men det tar vi sen! ;D
Det finns system för förläggning på befintligt golv. Ofta i form av frigolit/cellplast block med spår för vattenrör (eller elvärmegolv). Man tjänar mindre än man tror på att ösa på med isolering nedåt. Platonmatta + 5cm spårad frigolit tror jag är en rätt vanlig lösning där takhöjden tillåter.
Själv har jag prexis två meter till taket så det blir nog till att bila en smula och göra rätt från början.....
Själv har jag prexis två meter till taket så det blir nog till att bila en smula och göra rätt från början.....
Liknande trådar
-
När slå på golvvärme på nygjutet källargolv?
Grund & Markarbeten -
Källargolv med vattenburen golvvärme, vilket golv?
Golv -
Risker med att isolera källargolv med tunn isolerplatta med aluminium upptill och lägga golvvärme
Isolering -
Källargolv, platon eller golvvärme
Golv -
Oisolerat källargolv, golvvärme
Golv