Hej!

Här är mitt första inlägg på byggahus.se. Jag och hustrun har nyligen köpt en gammal gård en mil norr om Uppsala, och då sa vår elektriker att vi borde börja hänga här för att lära oss och så att andra kan ta del av det vi gör.

Nästa kommande större projekt blir att dränera boningshusets källare. Nedan tänkte jag dra lite kort om hur vår plan ser ut och tar efter det gärna emot kommentarer, tips och frågor!

Boningshuset är en 1 ½-plansvilla med källare, 84 kvm per våningsplan. Källaren är i dagsläget oisolerad. Ovan mark så finns en sockel som är drygt 50 cm hög, även den oisolerad.

Vår plan är att göra källarplanet beboligt för att bl.a. kunna flytta ner tvättstugan dit (och eventuella besvärliga barn).

Tidigare hade vi en plan på att låta en person göra arbetet som krävde grävmaskin och sedan skulle den kunniga personen handleda oss i att göra jobbet nere i gropen för att på så sätt spara pengar. Men nu har han dessvärre blivit för sjuk för att ta på sig jobbet, så istället har jag i dagsläget fått in tre offerter, samt kontaktat tre ytterligare företag som inte svarat.

De två första som svarade tyckte att 200 mm isolering var klokast att lägga istället för vanliga 100 mm. Det låter klokt i mina öron att ta i med isoleringen när man ändå dränerar, och jag misstänker att dubbla mängden isoler-material inte direkt kommer att vara det dyraste delen av projektet (ena offerten anger 14 000 kr i extra materialkostnad att gå från 100 mm till 200 mm). Det tredje företaget som tittade förbi kunde väl inte säga att 200 mm isolering ger så mycket mer än 100 mm, men var så klart villiga att göra det om vi bad dom.

Sen till isolering av sockeln. Vår fasad sticker ut ca 10 cm utanför sockeln efter att den tidigare ägaren byggt på ett till lager på fasaden (jag hoppas jag lyckas lägga upp bilder nedan). Den nuvarande sockeln är gråmålad betong/sten (jag är ny på området… jag ska se om jag kan reda ut vad det är). Så jag gissar här att det som skulle estetiskt mest tilltalande ut vore att lägga på isolering så att sockeln blir 10 cm tjockare och på så sätt går jäms med fasaden, men inte längre ut än så. Jag tänker mig att den ska se liknande ut som idag, dvs gråmålad slät betong. Fönstren kommer nog att se lite mer insjunkna ut än nu, men det känns som en bagatell i det stora hela.

Det är isolering av sockeln jag känner mig mest osäker, och där det verkar svårast att läsa sig på. Alla som säljer isolering har saker om isolering av grund vid dränering, grund när man bygger nytt, osv, men inte riktigt om sockeln. Den enda offerten som var villig att göra något åt sockeln säger:
“Isolering monteras mot murverk. Därefter nätas enl weber beskrivning. Puts med rödgrund samt cementbruk A som ytskikt, med filtad yta.”

När detta väl är gjort så hoppas jag att källaren ska kunna nyttjas som huset i övrigt (efter att vi dragit in element i alla rum och sett till ventilation, men det är ett senare projekt).

Kommentarer? Tips? Frågor?

Mvh,

wainwrightBL
 
Finns färdiga sockelskivor med isolering och ett tunt putsskikt på som du kan använda om du vill, tex Axonite sockelskiva.
 
Mikael_L
Vad har du för fasad? Träfasad?

Iså fall bör nog fasaden ligga lite utanför sockeln, särskilt om det är en luftspalt bakom bräderna, som då bör vara öppen undertill.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej Mikael_L!

Japp, det är träfasad. Att det ska vara en luftspalt mellan träfasaden och sockeln låter klart rimligt. Man kanske t.o.m. vill ha någon lutning av den övre delen på sockeln så att vattnet inte råkar fastna där utan rinner av sockeln ordentligt, samt att inte smuts och löv fastnar där.
 
De som lagt en offert och erbjöd att även göra sockeln skriver:
"Jag har räknat med 50mm isoleringsskiva. Putsen bygger ca 10mm. Vi skulle även kunna gå upp på 70mm isolering (putsbärande frigolit) om ni inte tycker att det hamnar för nära insida fasad då? Så total utbyggnadsbredd är 60mm alternativt 80mm. +-5 mm."

Så det låter ju som att de är med på noterna att den inte ska utanför fasaden iaf.
 
Jag satte ett Överbleck ovanför sockeln innan den isolerades och putsades för att undvika att fukt skulle komma ner i sockeln. Kanske överkurs men jag sover lite bättre om nätterna då :)
Hus med Överbleck ovanför sockeln för att skydda mot fukt, i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Med 200mm isolering istället för 100mm så måste dubbelt så mycket jord köras bort vilket kostar en hel del. Nyttan är väl också tveksam med tanke på att plattan inte är isolerad neråt.
 
mnils skrev:
Med 200mm isolering istället för 100mm så måste dubbelt så mycket jord köras bort vilket kostar en hel del. Nyttan är väl också tveksam med tanke på att plattan inte är isolerad neråt.
Ja, vi satte bara 100mm. Behövs ganska många år för att räkna hem 200mm.
 
Tack för input Exsicco och mnils!

Priset för att köra bort extra jord har jag inte tänkt på. Sen så bord vi på en stor gård, och vi verkar alltid ha användning för jord, sand, grus och småsten på något vis... Sen så är väl frågan vad det är för någon typ av jord som ligger runt huset, så detta får utredas!

Vi ska förhoppningsvis bo i huset i 60 år till, så jag hoppas att komfort och eventuella besparingar på elräkningen gör att det går med plus när vi kör med 200 mm istället för 100 mm.

Nu börjar det bli dags för mig och hustrun att komma till beslut, så jag återkommer väl snart med fler saker vi tagit upp med de som lagt offerten för den som är intresserad.
 
W wainwrightBL skrev:
Tack för input Exsicco och mnils!

Priset för att köra bort extra jord har jag inte tänkt på. Sen så bord vi på en stor gård, och vi verkar alltid ha användning för jord, sand, grus och småsten på något vis... Sen så är väl frågan vad det är för någon typ av jord som ligger runt huset, så detta får utredas!

Vi ska förhoppningsvis bo i huset i 60 år till, så jag hoppas att komfort och eventuella besparingar på elräkningen gör att det går med plus när vi kör med 200 mm istället för 100 mm.

Nu börjar det bli dags för mig och hustrun att komma till beslut, så jag återkommer väl snart med fler saker vi tagit upp med de som lagt offerten för den som är intresserad.
Hur slutade denna historia? Har du några intressanta siffror över energibesparing att dela med dig av?
 
W wainwrightBL skrev:
Tack för input Exsicco och mnils!

Priset för att köra bort extra jord har jag inte tänkt på. Sen så bord vi på en stor gård, och vi verkar alltid ha användning för jord, sand, grus och småsten på något vis... Sen så är väl frågan vad det är för någon typ av jord som ligger runt huset, så detta får utredas!

Vi ska förhoppningsvis bo i huset i 60 år till, så jag hoppas att komfort och eventuella besparingar på elräkningen gör att det går med plus när vi kör med 200 mm istället för 100 mm.

Nu börjar det bli dags för mig och hustrun att komma till beslut, så jag återkommer väl snart med fler saker vi tagit upp med de som lagt offerten för den som är intresserad.
Är också intresserad av hur det gick?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.