Köpte nyligen det här huset från 1965. Dags att riva för att renovera hela källaren.
Men också dränera förstås.
Mot betongplattan var det byggplast, sedan nån isolerskiva Rockhammar Asfa board kanske det står. Hur som helst var den blöt på vissa ställen och luktade svartmögel.
Ovan på det masonit och sedan nålfiltmatta. Även textiltapeter på en vägg, träpanel på ytterväggen och plastfärg på mittenväggen. De verkar ha gjort allt fel här. Och så är det på fler ställen.
Lukten minskade snabbt när skivorna var borta.
Har pratat om det här förut, och då sa vi B-puts, sedan C-puts, silikatfärg och klinker på golvet. Andra förslag ?
Sedan Isodrän ute, men är lite rädd för sättningar och det har regnat mycket här. Så ett tips om att gräva aningen längre ut men på samma djup, dvs något under platta. Andra tips ?
Men också dränera förstås.
Mot betongplattan var det byggplast, sedan nån isolerskiva Rockhammar Asfa board kanske det står. Hur som helst var den blöt på vissa ställen och luktade svartmögel.
Ovan på det masonit och sedan nålfiltmatta. Även textiltapeter på en vägg, träpanel på ytterväggen och plastfärg på mittenväggen. De verkar ha gjort allt fel här. Och så är det på fler ställen.
Lukten minskade snabbt när skivorna var borta.
Har pratat om det här förut, och då sa vi B-puts, sedan C-puts, silikatfärg och klinker på golvet. Andra förslag ?
Sedan Isodrän ute, men är lite rädd för sättningar och det har regnat mycket här. Så ett tips om att gräva aningen längre ut men på samma djup, dvs något under platta. Andra tips ?
Isodränskivan skall ju ligga direkt mot blottlagd källarvägg, så vad menar du med att gräva längre ut?
Är du orolig att huset skall röra sig om du gräver in till bottenplattan?
Ja iaf nu när det regnat mycket, men jag såg den där artikeln om att det 30 cm ut är ok.T T.Gustafsson skrev:
Även Isodrän själva har såna exempel. Samtidigt ser du på bilden att fukt kommer upp från golvet samt mittenväggen. Kanske inget ovanligt . Men gräsmattan utanför på gaveln (höger i bild) är som en svamp och mossodling, så det är mycket fuktigt där troligen. Ja jag är orolig för sättningar, ska göra det själv men lejer för uppgrävning.
Under jordlagret är det Pinnmo som blir stenhårt här det inte regnat på ett tag, tar tid på sig att lösa upp sig . Märkte det på den Pinnmo som kom upp vid borrning för Bergvärme . Min teori är att det är samma som händer under jordlagret, att jorden blir väldigt vattenmättad innan Pinnmon löser sig och dränerar därunder. Jag kommer nog att behöva dränera själva gräsmattan också således. Har inte kollat men det är nog tjärad källargrund i det här huset från 1965.
Har testat nuvarande dränering som bara fungerar i ett hörn närmast brunnen. så det är väl igenslammat med de gamla metoder som var utan fiberduk, bara singel antagligen.
Men vet du mer om sånt här och har erfarenhet så ge gärna tips.
En som skulle gräva upp och fylla igen - inget mer - ville ha 60 000. Kollade firman som faktiskt existerade, men omsättning 0 i alla år ...
Det är bråttom om jag ska hinna med Rotavdrag för nyår. Vad får man ge för uppgrävning - ta halva huset 13+7 meter ? Annars får det bli till våren
Liknande trådar
-
Innertak i källare i enplansvilla från -74
Byggmaterial & Byggteknik -
Sanering av mögel utreglad innervägg källare - bästa preparaten idag?
Miljö & Hälsa -
En vända till med mögelsanering i källaren... :-(
Miljö & Hälsa -
Vattenburen golvvärme i källare - kostnad?
Golv -
Trossbotten över en matkällare i ett Per Albinhus från 1930-tal
Golv