Någon som också fått probem med Kährs låsanorning, på deras 5s-golv?

Har lagt ca 45 m2 golv och låsningen i kortsidan har inte låst sig på 6 skarvar, av ca 90.

Input, erfarenheter mottages.

Mvh Edvard
 
  • Gilla
Tages_ morsa
  • Laddar…
Hej! Okej va märkligt. Jag har lagt ett väldigt stort antal kvadrat med 5s lösning och faktiskt inte råkat ut för de. Antingen måste det vara nått produktionsfel eller kan de va så att du råkat stöta till plastfjädern så att den har åkt bak? Typ som när du använder 5s verktyget och låser upp ändskarven. Har du råkat få fjädern i det läget så låser den inte när du lägger i nästa rad. Har du plockat upp dom som inte har låst och kollat om det är nått fel på dom?
 
  • Gilla
Dexter64
  • Laddar…
Hej - tack för input och snabbt svar

Jag har inte använt kloss. (Kährs kom ut och menade att detta då "var felmonterat" och vill ge mig två nya paket.

Jag tycker det är märkigt att de, utan att ta upp golvet, kunna "frånsiga sig konstruktionsfel"...

...nog bra med två nya paket - men det blir ett väldigt merjobb - samt litar jag inte längre på deras 5s-lösning. Vem vet om dessa nylagda brädor håller måttet, efter ytterligare en fuktig sommar :)

Flera input från andra mottages tacksamt.
 
surris
Lagt 1000+ kvm och aldrig haft problem. Vad har du använt för att låsa och knacka ihop golvet om du inte använt klossen?
 
Jaha ja inte beror det på att du inte har använt kloss att dom inte låser klokt i skarvarna iaf. Jag har aldrig heller använt kloss och inga problem. Måste va produktionsfel eller som ja sa att fjädern inte har legat i rätt läge. Jo de blir ju ett drygt jobb att plocka upp det nya golvet och fixa. Kommer du att plocka upp de så kan du ju gärna få skriva här och du kommer fram till vad det är för fel. Jag är lite nyfiken på vad det kan va för ja gillar kährs 5s golv väldigt mycket så det hade vart intressant att veta vad som är fel.

Håller mått borde de då göra om det inte är nått riktigt måndags ex du har fått. Jag har lagt väldigt mycket kährs golv på jobbet och även hemma och det har hållt sig fint.
 
surris surris skrev:
Lagt 1000+ kvm och aldrig haft problem. Vad har du använt för att låsa och knacka ihop golvet om du inte använt klossen?
Hej
Jag har använt en slagkloss, men inte Kährs svarta slagkloss...

...känns som att Kährs fått losanordningen fel, då nästföljande golvplanka, inte riktigt låser plastfjädern och att Kährs då "löst problemet" genom att tvinga på köparen en kloss, med längre not...
...funderingar på det.

Mvh Edvard
 
S Snickarkirre skrev:
Jaha ja inte beror det på att du inte har använt kloss att dom inte låser klokt i skarvarna iaf. Jag har aldrig heller använt kloss och inga problem. Måste va produktionsfel eller som ja sa att fjädern inte har legat i rätt läge. Jo de blir ju ett drygt jobb att plocka upp det nya golvet och fixa. Kommer du att plocka upp de så kan du ju gärna få skriva här och du kommer fram till vad det är för fel. Jag är lite nyfiken på vad det kan va för ja gillar kährs 5s golv väldigt mycket så det hade vart intressant att veta vad som är fel.

Håller mått borde de då göra om det inte är nått riktigt måndags ex du har fått. Jag har lagt väldigt mycket kährs golv på jobbet och även hemma och det har hållt sig fint.
Hej igen - jag misstänkte, att jag inte var den enda, som inte använde Kährs dyra och klumpiga kloss :)

Det att fjädern skulle ha flyttat sig i några fall, kan ju vara möjligt... men förstår inte hur det skulle ske utan att man märker, att man var där och pillade :)

De två besiktiningmännen har utan att plocka upp golvet eller tagit bort någon sockel, GODKÄNT mitt underarbete - men också sagt att det inte är något fel på golvet (lövspricka konstaterat på 1 ställe). Hur kan de vara säkra på detta, oika batcher, olika svällmån, ev materialfel m.m.

Gör mig lite fundersam.

Ni där ute - återkoppla och ge feedback... tackar på förhand

mvh
Edvard
 
Nej finns ingen vits med de kan inte ha att göra med vad det är för märke på klossen. Det är ju när man lägger nästa rad som man låser ändskarven å inte med klossen.

Det är ju inte säkert att det är det att du pillat där men kanske stött till den på nått vis. Men det kanske är långsökt. Kan ju även va från fabrik som dom hamnat fel eller rent av fattats och du har råkat missa de när du lagt dom. Lätt hänt att missa nått sånt när man håller på att mata på för allt va man är värd.

Va det besiktningsmän ifrån kährs eller vart kom dom ifrån? Hur kan dom säga att det inte är nått fel på golvet när det uppenbart är det? Hade som sagt vart intressant att plocka upp golvet å kolla om det är nått fel på fjädern eller va de kan va.
 
S Snickarkirre skrev:
Nej finns ingen vits med de kan inte ha att göra med vad det är för märke på klossen. Det är ju när man lägger nästa rad som man låser ändskarven å inte med klossen.

Det är ju inte säkert att det är det att du pillat där men kanske stött till den på nått vis. Men det kanske är långsökt. Kan ju även va från fabrik som dom hamnat fel eller rent av fattats och du har råkat missa de när du lagt dom. Lätt hänt att missa nått sånt när man håller på att mata på för allt va man är värd.

Va det besiktningsmän ifrån kährs eller vart kom dom ifrån? Hur kan dom säga att det inte är nått fel på golvet när det uppenbart är det? Hade som sagt vart intressant att plocka upp golvet å kolla om det är nått fel på fjädern eller va de kan va.
Tack för input.
Jag skall i dagarna kolla upp vart de två besiktningskillarna kom ifrån...

...men, precis som du säger; hur kan de säga att "det inte är fel på golvet" utan att ta upp det. Man tappar ju förtroendet...

Men vad tror ni snickare där ute;
tror ni att Kährs kommit på att "låsfjädern" inte riktigt hamnar i låst läge, när nästföljande bräda läggs i, och att de i efterhand hittat på låsklossen, för att rädda upp sin egen design-miss?!

Nån som känner någon på Kährs
Mvh Edvard
 
E Eddie W skrev:
Tack för input.
Jag skall i dagarna kolla upp vart de två besiktningskillarna kom ifrån...

...men, precis som du säger; hur kan de säga att "det inte är fel på golvet" utan att ta upp det. Man tappar ju förtroendet...

Men vad tror ni snickare där ute;
tror ni att Kährs kommit på att "låsfjädern" inte riktigt hamnar i låst läge, när nästföljande bräda läggs i, och att de i efterhand hittat på låsklossen, för att rädda upp sin egen design-miss?!

Nån som känner någon på Kährs
Mvh Edvard
P.s
Det är en "not" på Kährs kloss...
 
  • Svart Kährs handkloss för Woodloc-golv på en webbsida, inramad av webbbrowser-element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår att du tappar förtroendet för kährs när dom säger så. Om dom nu va från kährs. Jag är snickare till yrket och jag tror inte att det är så att dom kommit på det i efterhand. Det är säkert 10 år sen jag la mitt första kährs golv med den där lösningen. Och så vitt jag vet så har det inte blivit några klagomål på att ändskarvarna inte har låst ordentligt.

Annars får du väl plocka upp golvet till den första ändskarven som inte har låst och kolla vad det är även om det är ett drygt jobb. Och är det nått fel på själva låsningen eller så får du fota och skicka till kährs. Då får säkert nån bättre ersättning för golvet.
 
S Snickarkirre skrev:
Förstår att du tappar förtroendet för kährs när dom säger så. Om dom nu va från kährs. Jag är snickare till yrket och jag tror inte att det är så att dom kommit på det i efterhand. Det är säkert 10 år sen jag la mitt första kährs golv med den där lösningen. Och så vitt jag vet så har det inte blivit några klagomål på att ändskarvarna inte har låst ordentligt.

Annars får du väl plocka upp golvet till den första ändskarven som inte har låst och kolla vad det är även om det är ett drygt jobb. Och är det nått fel på själva låsningen eller så får du fota och skicka till kährs. Då får säkert nån bättre ersättning för golvet.
Hej - blir mer och mer skeptisk till deras innovation - klossen :)
se dessa två video från Youtube - innan de kom på att "utveckla" klossen :)

samt

Nog känns det skumt, att de kan hävda, att jag gjort fel vid montering :)

skall titta på golvet på måndag och ta reda på vem de två kontrollanterna var.

Fortsättning följer

input?

mvh Edvard
 
coconut
Ser ut som att de kommit på att man behöver låsa det på annat sätt än bara med nästa rad. Kanske för att de upptäckt problem längs vägen, men själva låssystemet fungerar bara det låses korrekt.

Står det i läggningsanvisningarna att det ska låsas med kloss? Då borde de vara det som gäller, även om man kan göra det på annat sätt.

Annars borde du fråga Kährs själva vad som hände mellan dessa videos.
 
Ja har iaf inte sett att man skall använda en liten bit av en bräda för att låsa ändskarven förut. Nu är det ju visserligen typ 5 år sen la ett kährsgolv senast. Men fattar inte vad skillnaden blir om du låser med en liten bit eller nästa rad? Nej inte kan du ha gjort fel vi monteringen om du nu inte har råkat stöta till plastfjädern så den ändrat läge men det är ju inte särskilt troligt. Det är ju idiotsäker läggning på dom där golven i övrigt.
 
Hej alla respondenter och "input-are" :)

Stort tack för era synpunkter och tankar kring ämnet. Jag har nu - efter några samtal med Kährs - facit i handen.

Sagt från Kährs: golvet med 5s-låsning kom år ca 2005 (2009 enligt hemsidan) och ca tre månader efteråt, såg man att låsningen inte var 100 % och man tog fram låsklossen. De flesta av skarvarna låses, men ett fåtal gjorde det inte riktigt...
...sedan dess är det ett måste att använda Kährs svarta låskloss.
(OBS...inte citat)

Så nu vet vi problemet :)

Lösningen?
-Att Kährs bjuder på en kloss vid köp av golv - då det faktiskt inte går att lägga utan den!
-Varningstext på paketen - inte den lilla textrad/ lilla bilden som nu står i informationen?!

Man framför allt! INFORMERA ÅTERFÖRSÄLJARNA - flera (inga namn nämnda) som jag, med flera, har varit i kontakt med: uppfattar inte uppmaningen med att inhandla Kährs slagkloss "SOM ETT MÅSTE".

Man lär så länge man har lever :)

Återigen -- tack för input
mvh
Edvard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.