1 668 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Kablarna byter färg någonstans.
Det här med el...
Är inte elektriker men det här med el stöter... man på oundvikligt när man helrenoverar ett 100 år gammalt hus.
Tänkte tillfälligt "mjölka" 230V ur ett gammal kopplingsdosa för el-elementpanelerna som revs ut förra året. Har lyckats i andra änden av huset då det behövdes men där var det enkelt. Där kom det ut grön/gul. blå, svart och brun tåt ur väggen så inte mycket att fundera på. Uppenbarligen var ju grön/gul jord, blå nolla, svart och brun faser. Det var i en tillbyggd del av huset. Nu i den äldsta delen av huset så kommer det grön/gul, svart, vit och grå tåt fram. Jag vet till vilken kabel det är som går från proppskåpet till just det elementet och den kabeln lämnar proppskåpet med grön/gul, blå, svart och brun ledare. Proppskåpet är flyttat ca mitten 1990 så jag antar att man använt den gamla dragningen från där proppskåpet har suttit till elementet och dragit vidare med modernare till den nya platsen för proppskåpet.
Med sån där blå el-testpenna får jag krämindikering i den gråa och den vita tåten, svart är död liksom självklart den gröngula. Jag utgår ifrån att svart är nolla, grå och vit är fas?
Eftersom jag är dödlig, ickeelektriker och levnadsglad fortfarande undrar jag om mina antaganden är riktiga? Alternativet är i skrivande stund en förlängningskabel ut ur tjejernas sovrumsfönster upp till ett fönster på övervåningen tills jag får hit min go-to-elektriker mitten av nästa vecka. Lite väl kallt och regnigt tycker tjejerna.
Är inte elektriker men det här med el stöter... man på oundvikligt när man helrenoverar ett 100 år gammalt hus.
Tänkte tillfälligt "mjölka" 230V ur ett gammal kopplingsdosa för el-elementpanelerna som revs ut förra året. Har lyckats i andra änden av huset då det behövdes men där var det enkelt. Där kom det ut grön/gul. blå, svart och brun tåt ur väggen så inte mycket att fundera på. Uppenbarligen var ju grön/gul jord, blå nolla, svart och brun faser. Det var i en tillbyggd del av huset. Nu i den äldsta delen av huset så kommer det grön/gul, svart, vit och grå tåt fram. Jag vet till vilken kabel det är som går från proppskåpet till just det elementet och den kabeln lämnar proppskåpet med grön/gul, blå, svart och brun ledare. Proppskåpet är flyttat ca mitten 1990 så jag antar att man använt den gamla dragningen från där proppskåpet har suttit till elementet och dragit vidare med modernare till den nya platsen för proppskåpet.
Med sån där blå el-testpenna får jag krämindikering i den gråa och den vita tåten, svart är död liksom självklart den gröngula. Jag utgår ifrån att svart är nolla, grå och vit är fas?
Eftersom jag är dödlig, ickeelektriker och levnadsglad fortfarande undrar jag om mina antaganden är riktiga? Alternativet är i skrivande stund en förlängningskabel ut ur tjejernas sovrumsfönster upp till ett fönster på övervåningen tills jag får hit min go-to-elektriker mitten av nästa vecka. Lite väl kallt och regnigt tycker tjejerna.
Nej. Du kan inte utgå från att det är så. Det kan lika gärna vara en trefasgrupp med en bränd säkring och 400 V mellan faserna.
Om du ska koppla själv ska du ha ett riktigt mätinstrument, en spänningsprovare. Med den kontrollmäter du vad som är vad, efter att du visuellt inspekterat gruppen hela vägen från elcentral till tänkt kopplingspunkt.
Det finns gott om trådar om hur man gör och vad man ska vänta sig.
Om du ska koppla själv ska du ha ett riktigt mätinstrument, en spänningsprovare. Med den kontrollmäter du vad som är vad, efter att du visuellt inspekterat gruppen hela vägen från elcentral till tänkt kopplingspunkt.
Det finns gott om trådar om hur man gör och vad man ska vänta sig.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Man kan ju ha bytt kablage fram till första elementet så trådarna byter färg där.
Det kan väl vara att börja titta där.
Vad är det för spänningsprovare? Blå låter inte helt bra.
Är det en beröringsfri spänningsdetektor från Biltema?
Gul hade gett lite bättre odds för en bra spänningsprovare.
Biltema säljer även en blå ”Spänningsprovare med jordfelsbrytartest”. Den kanske är bra, men det finns inga specifikationer på den på Biltemas site.
P.S. Varning för lite skämtsam ironi i andra stycket.
Trevlig kväll. D.S
Det kan väl vara att börja titta där.
Vad är det för spänningsprovare? Blå låter inte helt bra.
Är det en beröringsfri spänningsdetektor från Biltema?
Gul hade gett lite bättre odds för en bra spänningsprovare.
Biltema säljer även en blå ”Spänningsprovare med jordfelsbrytartest”. Den kanske är bra, men det finns inga specifikationer på den på Biltemas site.
P.S. Varning för lite skämtsam ironi i andra stycket.
Trevlig kväll. D.S
Sant. Utgick inte ifrån att det var så men var det minst obriljanta jag kunde komma på.tommib skrev:
Kollat säkringar och inte en trefasgrupp. 2 (svart och brun) faser på separata proppar märkta L1 och L2 (hela) och grön/gul kopplad till jordskenan och nollan kopplad till 0-skenan. Kopplade loss tåtarna i proppskåpet var och en för sig och kollade vad som hände där uppe. Jäkla spring i trappan. Propp märkt L1 som är är kopplad till svart tåt motsvarar grå tåt på övervåningen. Propp märkt L2 och som den bruna tåten i skåpet går till blir till vit kabel på övervåningen. Den blå tåẗen i proppskåpet är kopplad till skenan ovanför jordskenan märkt med en nolla motsvarar den svarta uppe. Propphål märkt L3 är obrukad.
På jordskenan sitter en liten lapp "Ink noll."
Det som förbryllade mest var att faserna på den "gamla sidan" av härvan var grå och vit. Har varit med om att två (alt 3) faser förr hade samma färg, mestadels svart. Alltså visste man att det var faser. Att man innan 1995 använde olika färger för fas trodde jag inte.
Har kopplat in ett tillfälligt jordat uttag och det verkar funka. Jag lever och det luktar inte bränt någonstans. Förlitat mig på försiktighetsprincipen och fimpat huvudströmmen mellan varje moment. Elektriker kommer i alla fall mitten av veckan så då lär jag få veta hur nära döden jag just nu befinner mig.
Proppskåpet är nog flyttat mitten av 90-talet. Vet inte var det satt förut men det sitter lite modernare väggfasta skåp i andra änden av gamla delen så där är en stark kandidat för tidigare proppskåps placering. Den delen skall rivas i vår så då lär jag veta. Som det är nu har jag kollat varenda dosa i kåken men inte hittat vart det byter färg. Det finns ett till element som går på samma grupp också på övervåningen och där är samma svartvitgråa sörja av kablar. Ingen annan stans. Alla element nere i gamla delen och i nya delen har en mer färggrann uppsättning kablar.blackarrow skrev:
Fick den av min go-to-elektriker för ett par år sen. Volt Stick Phasen heter den. Kan mycket väl komma från Biltema. Välanvänd och varit pålitlig i de fall jag velat veta om jag kan pilla på snoddar etc eller inte.blackarrow skrev:
Produkter som diskuteras: "Volt Stick Phasen"
Spänningsprovare Phasen Volt Stick SAGAB
Lokaliserar avbrott i kablar utanpå isoleringen
259 kr inkl moms
Läs mer
Phasen är en beröringsfri mätare, den typen av mätare är otroligt osäkra och bör endast användas med största försiktighet.
Även jag har en Phasen i min verktygsuppsättning MEN den använder jag sällan och dom få ggr jag använder den är det för att ev detektera spänning, aldrig för att visa att det är spänningslöst. Efter att jag använt Phasen kontrollmäter jag alltid med ett "riktigt" mätinstrument för att säkerställa om det finns eller saknas spänning.
"Riktiga" spänningsmätare finns i alla prisklasser men jag vill påstå att även Biltemas billigaste spänningsprovare är säkrare än instrument typ Phasen.
Även jag har en Phasen i min verktygsuppsättning MEN den använder jag sällan och dom få ggr jag använder den är det för att ev detektera spänning, aldrig för att visa att det är spänningslöst. Efter att jag använt Phasen kontrollmäter jag alltid med ett "riktigt" mätinstrument för att säkerställa om det finns eller saknas spänning.
"Riktiga" spänningsmätare finns i alla prisklasser men jag vill påstå att även Biltemas billigaste spänningsprovare är säkrare än instrument typ Phasen.
Då har el-nissen från andra sidan skogen varit förbi. Visade sig att jag gjort helt rätt. Phew! Han godkände även min badrumsfläktsinstallation som fullgod tillfällig sådan. Angående den blå mojen som lyser om det är kräm i tåten så sa han att den är ju bättre att ha en än ingen alls.
Produkter som diskuteras i tråden