Hej.
Jag har två uttag för taklampa i köket, eller ett monterat uttag och ett täcklock med lösa kablar under där jag tänkte montera ett uttag. Vid kontroll så visade det sig dock att det inte finns någon ström i kablarna under täcklocket men det redan monterade uttaget funkar som det ska.
Jag har ett proppskåp men hela kökets uttag går på samma propp så jag förstår inte riktigt vart jag ska leta för att få ström även till det andra uttaget.
Tack på förhand.
Jag har två uttag för taklampa i köket, eller ett monterat uttag och ett täcklock med lösa kablar under där jag tänkte montera ett uttag. Vid kontroll så visade det sig dock att det inte finns någon ström i kablarna under täcklocket men det redan monterade uttaget funkar som det ska.
Jag har ett proppskåp men hela kökets uttag går på samma propp så jag förstår inte riktigt vart jag ska leta för att få ström även till det andra uttaget.
Tack på förhand.
Mest sannolikt finns kopplingar i dosan till det uttag som är monterat. Eller så finns det en extrta oansluten tändtråd i dosan till brytaren på väggen.
Det kanske var kopplat med en brytare med två knappar innan ena lampan togs bort.
Det kanske var kopplat med en brytare med två knappar innan ena lampan togs bort.
Aha, okej. Jag börjar alltså med kolla det ser ut under befintligt uttag samt vid knappen på väggen. Tack!H hempularen skrev:
Jag tror att du har rätt, såhär såg det ut bakom brytaren. En lös brun kabel. Var ska den sättas i brytaren på bilden?H hempularen skrev:
Nej, tanken är att sätta in en dubbel brytare men först vill jag få uttaget att fungera. I det andra uttaget finns ingen brun tråd.J Josth skrev:
Har inte kontrollerat fas, hur gör jag det enklast?
Du behöver ta reda på om den bruna verkligen är en tändtråd till det oanvända takuttaget.
För att kontrollera om svart eller vit är fas kan man t.ex. använda en testmejsel. Spetsen på mejseln sätts mot kopparen på ledningen och ena fingret baktill på mejseln. Då får man ett glödljus om det är spänning på. Blir det spänning på både svart och vit får man ändra läge på strömbrytaren så taklampan släcks, då ska det bara vara spänning till den ena av dem. https://www.clasohlson.com/se/Testmejsel/p/Pr204247000
För att kontrollera om svart eller vit är fas kan man t.ex. använda en testmejsel. Spetsen på mejseln sätts mot kopparen på ledningen och ena fingret baktill på mejseln. Då får man ett glödljus om det är spänning på. Blir det spänning på både svart och vit får man ändra läge på strömbrytaren så taklampan släcks, då ska det bara vara spänning till den ena av dem. https://www.clasohlson.com/se/Testmejsel/p/Pr204247000
Jag har ingen penna hemma men däremot en multimeter, kan den hjälpa mig?J Josth skrev:Du behöver ta reda på om den bruna verkligen är en tändtråd till det oanvända takuttaget.
För att kontrollera om svart eller vit är fas kan man t.ex. använda en testmejsel. Spetsen på mejseln sätts mot kopparen på ledningen och ena fingret baktill på mejseln. Då får man ett glödljus om det är spänning på. Blir det spänning på både svart och vit får man ändra läge på strömbrytaren så taklampan släcks, då ska det bara vara spänning till den ena av dem.
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Låter som att jag åker och köper en testpenna med andra ord.J Josth skrev:
Nästa steg sen då, när jag har hittat fasen. Vad ska jag kolla efter då, och hur avgör jag om den bruna är relevant för mig?
När du vet vilken som är fas så ska den anslutas vid "L" på den nya strömbrytaren. Respektive tändtråd ansluts vid "pil ut". Men först måste du ta reda på om du har rätt tändtråd och monterat lamputtaget i taket. Du får titta i takdosor och kopplingsdosor vart den bruna tar vägen och om den t.om. byter färg i någon dosa.
Om du rycker lite i den bruna, så ser du om motsvarande brun rör sig vid dosan där du tänker sätta lampan. Du måste ha koll på vad den bruna är innan du kopplar in den.
Att den svarta var fas borde jag ha kunnat räkna ut eftersomJ Josth skrev:När du vet vilken som är fas så ska den anslutas vid "L" på den nya strömbrytaren. Respektive tändtråd ansluts vid "pil ut". Men först måste du ta reda på om du har rätt tändtråd och monterat lamputtaget i taket. Du får titta i takdosor och kopplingsdosor vart den bruna tar vägen och om den t.om. byter färg i någon dosa.
Med lampan tänd, alltså med brytaren på, så får jag ljus i pennan på den svarta kabeln. Den svarta kabeln är dock ansluten till pil ut på den redan befintliga brytaren, det är vit kabel som är ansluten till L.J Josth skrev:Du behöver ta reda på om den bruna verkligen är en tändtråd till det oanvända takuttaget.
För att kontrollera om svart eller vit är fas kan man t.ex. använda en testmejsel. Spetsen på mejseln sätts mot kopparen på ledningen och ena fingret baktill på mejseln. Då får man ett glödljus om det är spänning på. Blir det spänning på både svart och vit får man ändra läge på strömbrytaren så taklampan släcks, då ska det bara vara spänning till den ena av dem. [länk]
Rycker jag i den bruna kabeln vid brytaren i väggen så rör sig brun kabel vid hålet i taket. Så långt verkar allt okej. Men jag har lik förbaskat ingen ström i taket.H hempularen skrev:
Vid brytaren i väggen har jag vit, svart och brun. I taket har jag förutom dessa även blå och gul/grön.