Hej

Solcellernas installation är förestående. DC kablarna ska ner från taket och jag försöker hitta information om lämpligheten och reglerna kring att dra kablarna bakom ytterpanel jämför med i kabelskydd utanpå ytterpanel. Jag lyckas inte hitta, någon som vet?

Jag känner inte till några specifika regler där. Den regel som finns lyder

Kablar på likströmssidan ska väljas och monteras så att risken för jordfel och kortslutningar minimeras.

Ledningssystemet på DC-sidan är alltid spänningssatt. Det går inte att frånskilja. Varje enskild solcellsmodul är spänningssatt med potentiellt farlig spänning när solen lyser på det. Det går inte att skydda sig mot kortslutning mellan nedledarna med säkringar pga av att kortslutningsströmmen bara är marginellt högre än den högsta driftsströmmen. Växelriktaren kan ha en isolationsövervakning men kan inte bryta bort ett fel.

Lantbruksregler kräver separering av +/- kablarna vid "genomföringar". Jag tycker att det även är en god ide att separera kablarna 10 cm om de förläggs dolt bakom panel. Märkning är också en god ide.

Men vad som är "godkänt" får du veta först i domstol efter att huset brunnit ned...

• Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
Rekommendationen är att de polsepareras och märks ut tydligt på ut och insidan.

Det för att ingen skall borra eller spika i dem då de är helt oskyddade mot fel och kortslutning.

Är det brukligt med någon typ av spikskydd eller liknande?

R Robert-san01 skrev:
Rekommendationen är att de polsepareras och märks ut tydligt på ut och insidan.

Det för att ingen skall borra eller spika i dem då de är helt oskyddade mot fel och kortslutning.
Trodde detta var en rekommendation som länsförsäkringar hade innan och tagits bort.

Finns liten anledning oavsett till att du inte gör det på ett bra sätt. När du ändå gör jobbet är det helt obetydligt merarbete att få det storleksordningar bättre. Som exempel separering och lämpligt mekaniskt skydd om du skyltar lite avpassat lämpligt är det grädde på moset.

Om du visste hur många taffliga installationer som finns i den här branschen och som med samma insats kunde blivit rent av bra om någon form av kunskap, kompetens varit på plats.

• Gilla
frisken och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Finns liten anledning oavsett till att du inte gör det på ett bra sätt. När du ändå gör jobbet är det helt obetydligt merarbete att få det storleksordningar bättre. Som exempel separering och lämpligt mekaniskt skydd om du skyltar lite avpassat lämpligt är det grädde på moset.

Om du visste hur många taffliga installationer som finns i den här branschen och som med samma insats kunde blivit rent av bra om någon form av kunskap, kompetens varit på plats.
Vad för typ av mekaniskt skydd tänker du speciellt på?

Beroende på läge kan det gå fint med vanliga U-plåtprofiler över särskilt utsatta ställen. Men av alla åtgärder är separeringen bra och i princip lika enkel att göra som att låta bli. En normal fackmässig förläggning och val av väg för kablage är på samma tema gratis.

Ett sätt att få ner kablar från taket i ett 50 mm kabelskyddsrör dolt i ett stuprör.

Husfasad med solpaneler, stuprör, fönster och stuckaturdetaljer. Grått och vitt dominerar bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kanske skall väja ett ställe där det ännu mer ser ut som ett stuprör. Röret leder inget vatten

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ett sätt att få ner kablar från taket i ett 50 mm kabelskyddsrör dolt i ett stuprör.

[bild]
Man kanske skall väja ett ställe där det ännu mer ser ut som ett stuprör. Röret leder inget vatten
Det var ju innovativt! Jag har stupränna precis där jag ska ner från taket med kablarna, men det hade sett dumt ut med två stuprör precis bredvid varandra och dra i det vattenledande är nog ingen bra idé! :p

P polarsson skrev:
Trodde detta var en rekommendation som länsförsäkringar hade innan och tagits bort.
Nej, det är en tolkning av hur man kan lösa det korrekt enligt elsäkerhetsföreskrifterna.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Detta läste jag för ett tag sedan
[länk]
Om du ser på bilden Leif lagt in och den horisontella delen nertill in genom grunden ser du ett perfekt exempel på hur du tex kan göra i din grundfråga under panelen. Då har du det mesta på plats som är väsentligt. Det du länkar till är typiskt för uttalanden från de olika aktörerna inom elinstallationsbranschen. Ofta urvattnat och slätstruket med något slagord likt EMC som varit aktuellt men de problemen likt andra med mekanisk påverkan hör mer hemma på taket och ofta vid vissa fabrikat med optimerare.

• Gilla
polarsson och 1 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Detta läste jag för ett tag sedan
[länk]
Det är två olika saker och risker, båda måste hanteras.

Är du inte själv kunnig i detta skulle jag rekommendera dig att rådfråga den som skall göra installationen.

Jag har dolt bakom panel i slang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.