Hej,

Jag behöver klamma upp lite kabel och vattenledningar i taket i källaren. Det är verkstad och garage, så utseendet spelar inte så stor roll. Taket är putsat med kalkputs och låter sig inte borras och pluggas i ostraffat. Tänkte därför sätta upp några kabelstegar / trådstegar för att enkelt bunta fast kablar och rör.

Är det tillåtet att klamma pex-rör bredvid elkablar hur som helst i kabelstege?
Var kan man som lekman köpa kabelstegar eller trådstegar i Göteborgsregionen?

Ja, det ser inte jag några problem med i alla fall. (Givetvis lägger du dem ändå separerad på kabelstegen)

Hmm, kabelstege är nog svårt att hitta på privatperson. Fråga om du kan få köpa av någon elfirma alt. att du ger det en chans att försöka köpa med kort på Solar, Selga, Elektroskandia, Ahlsell eller vad det nu finns för elgrossister i ditt område.

//Patrik

Eller varför inte en Montageprofil i taket. Tar mindre plats. ;)

Jag har iofs företag, men i en helt annan bransch. Kanske går att ordna ändå. Är dessa företag kinkiga med vem som får skaffa konto?

Spänn upp wire och sätt med buntband.

Hur ser en montageprofil ut? Är det som en plåt med hål för att sätta fast kablar med buntband?
Tveksam till om det fungerar att sätta pex-rör med isolering på en sådan plåt, men annars en bra ide'.

Wire verkar vara en dålig ide'. 5-6 vattenrör med isolering samt diverse elkablar i bredd passar dåligt på en wire i mina ögon i alla fall, eller hur menar du? Jag vill slippa borra en massa hål och plugga för rörklammer, mm. Kabelstege eller trådstege verkar så smidigt om man bara kan sätta fast med buntband.

Ja, eftersom att det är så mycket du ska upp med så är nog kabelstege bäst. Hade det bara varit några elkablar däremot....

//Patrik

Magnus_Andersson skrev:
Wire verkar vara en dålig ide'. 5-6 vattenrör med isolering samt diverse elkablar i bredd passar dåligt på en wire i mina ögon i alla fall, eller hur menar du? Jag vill slippa borra en massa hål och plugga för rörklammer, mm. Kabelstege eller trådstege verkar så smidigt om man bara kan sätta fast med buntband.
Ah...du skulle ta med vattenrören också, jag låste mig på att det bara handlade om elkablarna.
Nä, isf skulle jag ta montageprofil i lagom bredd (den som har "svampar" så man kan fästa buntband), jag personligen skulle undvika trådstege och/eller vanlig kabelstege dels för prisets skull samt att lägga i trådstege vatten och el ihop känns bara fel. Men om du tycker att det är värt det så ta isf kabelstege.

Hmm. Skall kolla upp det där med montageprofil. Låter bra. Antar att det är samma leverantörer som gäller. Inget man hittar på bauhaus direkt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.