Ska till och gräva lite i trädgården hade vi tänkt och det är stor risk att vi behöver korsa matningen till huset.
Matningen går från garaget till huset, och ligger förlagd på okänt ställe och okänt djup.
Dvs helt optimala förutsättningar för att gräva av den.:sweat:

Funderar på att hyra en kabelsökare, men vill gärna veta om det ens kommer funka. Tänkte först att flätan skulle agera skärm, men eftersom den är både nolla och jord så bör det även gå en ström där som man förhoppningsvis skulle kunna detektera. Eller tänker jag fel? :thinking:

Det går bra att hitta med en sökare antingen med signalgenerator eller utan säkrast är att lägga ton på skärmen

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Precis vad jag ville höra.
Undviker gärna att använda signalgeneratorn om det går, men det är ju ett alternativ ifall det krisar, lite tight att lossa bara.

Det bör finnas en klämma att sätta runt Kablen om det är svårt att komma åt jorden som är induktiv

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
@mr.Ola ja precis, har Cramo och Ramirent i stan som med lite tur kanske kan hyra ut en.

@Andreas_kalmar intressant, trodde man var tvungen att lossa skärmen från nätet, men behöver man inte det blir det hela mycket enklare.

• Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Finns båda delar men du behöver inte lossa skärmen du kan sätta klämman på en skruv till kapslingen om du har en plåtcentral och den andra ska sitta på ett spett i marken

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Uthyrningsfirmorna häromkring har kabelsökare på hyllan iaf. De brukar ju kunna låna mellan depåerna också så det är säkert inga problem att få tag i där.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Gör inte elbolaget det åt dig om du begär en utsättning? Eller det kanske är efter huvudsäkringarna?

Går mellan garage (med elmätaren) och huset, annars hade jag använt ledningskollen :)

13th Marine 13th Marine skrev:
Går mellan garage (med elmätaren) och huset, annars hade jag använt ledningskollen :)
Använd ledningskollen och lägg dig sedan och lurpassa i ett buskage beväpnad med en vetelängd. Överfall den intet ont anandes ledningsteknikern som kommer för att sätta ut dina kablar och använd den sedan för att muta honom till att sätta ut även din kabel!

• Gilla
  • Haha
Pen och 3 till
  • Laddar…
Tanken har faktiskt slagit mig!

• Gilla
Collie och 2 till
  • Laddar…
E
I dessa tider rekommenderar jag att du kompletterar med en liten räkstubbe/smörgåstårta till vetelängden.

• Gilla
Collie och 1 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ett standardtillval till utsättningen - det är "bara" att begära utsättning av inomgårdsnät. Men det är något de tar rätt kungligt betalt för. Möjligt att du kan övertyga utsättaren att göra det gratis.
Skall du gräva själv? Annars brukar entreprenadfirmorna ha egen kabelsökare.

Hmm, får kolla upp om de kan stå till hjälp med nått sånt här.

Tanken var att gräva själv. Har lite smått och gott som behöver fixas och kan förhoppningsvis hyra en grävare billigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.