2 099 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Kabelsökning EKKJ 3x6+6?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Ska till och gräva lite i trädgården hade vi tänkt och det är stor risk att vi behöver korsa matningen till huset.
Matningen går från garaget till huset, och ligger förlagd på okänt ställe och okänt djup.
Dvs helt optimala förutsättningar för att gräva av den.
Funderar på att hyra en kabelsökare, men vill gärna veta om det ens kommer funka. Tänkte först att flätan skulle agera skärm, men eftersom den är både nolla och jord så bör det även gå en ström där som man förhoppningsvis skulle kunna detektera. Eller tänker jag fel?
Matningen går från garaget till huset, och ligger förlagd på okänt ställe och okänt djup.
Dvs helt optimala förutsättningar för att gräva av den.
Funderar på att hyra en kabelsökare, men vill gärna veta om det ens kommer funka. Tänkte först att flätan skulle agera skärm, men eftersom den är både nolla och jord så bör det även gå en ström där som man förhoppningsvis skulle kunna detektera. Eller tänker jag fel?
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Det går bra att hitta med en sökare antingen med signalgenerator eller utan säkrast är att lägga ton på skärmen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Precis vad jag ville höra.
Undviker gärna att använda signalgeneratorn om det går, men det är ju ett alternativ ifall det krisar, lite tight att lossa bara.
Undviker gärna att använda signalgeneratorn om det går, men det är ju ett alternativ ifall det krisar, lite tight att lossa bara.
Någon kabelsökare i denna kategori fungerar för dig.
https://www.bygglaserteknik.se/sv/a...1qFab1BEDn_zlts4c13uKMi821XMhm5xoCEYgQAvD_BwE
Elbolag, telebolag och industrier har vanligtvis sådana.
https://www.bygglaserteknik.se/sv/a...1qFab1BEDn_zlts4c13uKMi821XMhm5xoCEYgQAvD_BwE
Elbolag, telebolag och industrier har vanligtvis sådana.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Det bör finnas en klämma att sätta runt Kablen om det är svårt att komma åt jorden som är induktiv
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
@mr.Ola ja precis, har Cramo och Ramirent i stan som med lite tur kanske kan hyra ut en.
@Andreas_kalmar intressant, trodde man var tvungen att lossa skärmen från nätet, men behöver man inte det blir det hela mycket enklare.
@Andreas_kalmar intressant, trodde man var tvungen att lossa skärmen från nätet, men behöver man inte det blir det hela mycket enklare.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Finns båda delar men du behöver inte lossa skärmen du kan sätta klämman på en skruv till kapslingen om du har en plåtcentral och den andra ska sitta på ett spett i marken
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Går mellan garage (med elmätaren) och huset, annars hade jag använt ledningskollen
Använd ledningskollen och lägg dig sedan och lurpassa i ett buskage beväpnad med en vetelängd. Överfall den intet ont anandes ledningsteknikern som kommer för att sätta ut dina kablar och använd den sedan för att muta honom till att sätta ut även din kabel!13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Tanken har faktiskt slagit mig!
Det är ett standardtillval till utsättningen - det är "bara" att begära utsättning av inomgårdsnät. Men det är något de tar rätt kungligt betalt för. Möjligt att du kan övertyga utsättaren att göra det gratis.13th Marine skrev:
Skall du gräva själv? Annars brukar entreprenadfirmorna ha egen kabelsökare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 138 inlägg
Hmm, får kolla upp om de kan stå till hjälp med nått sånt här.
Tanken var att gräva själv. Har lite smått och gott som behöver fixas och kan förhoppningsvis hyra en grävare billigt.
Tanken var att gräva själv. Har lite smått och gott som behöver fixas och kan förhoppningsvis hyra en grävare billigt.