Jag köpte igår ett set med trafto och 5 st 20 W spottar.
Säljaren sade att spottarna inte skall placeras längre än 2 meter från transformatorn för då skulle "något" hända. Han visste dock inte vad. På min fråga om det var pga för stort spänningsfall svarade han nej. Det skulle ha något att göra med att det är en elektronisk trafo men vad visste han inte.

Min avsikt är/var att placera 3 st under väggskåpen som är ovanför arbetsskivan och en st under ett annat skåp dit kabellängden skulle bli ca 4 meter och en till ett annat dit kabellängden skulle bli ca 5 meter (skåpen är bara ca 2 resp 3 meter ifrån varandra, de långa kabellängderna beror på att jag vill slippa hacka sönder väggen för att komma fram). Anledningen är att jag vill att alla spottarna skall tändas samtidigt med samma knapp.

Frågan är vad händer om jag har dessa långa kablar?
 
Vi har små spottar övanför fönsterna i fönsterburspråket, det är typ garderobs spottar köpta på K-rauta. Traffon installerade elektriker i skafferiet som är flera meter ifrån spottarna.

Det enda vi märker är att ibland släcks de av sig själv.
Elektrikern kunde inte svara på vad orsaken vara.

Det värsta är att det händer bara ibland och som alltid aldrig när han var där :-/

Vi har massor av spottar i hela huset.
Några traffon från t ex badrummet är på vinden.

Det enda ställe vi har problem är just i fönsterburspråket.
 
Tillverkarna sa till oss att det viktiga är att alla kablarna till en trafo har samma längd, det går alltså att ha längre än 2 m. Har man alltså en spot som sitter 3 m bort ska dock alla de andra också ha en 3 m kabel. Däremot vet jag inte om det finns nån övre gräns för i vårt fall gällde det bara 1,5 meter extra.
 
  • insidan-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.