Hej alla hjälpsamma,
I en källarkorridor vill jag montera ett vanligt hederligt eluttag. Lustigt nog saknas det helt, trots att elcentralen är i samma utrymme och utrymmet är helt centralt i huset (perfekt att koppla in dammsugaren så når man hela nedervåningen utan att behöva byta uttag). Längs en vägg, uppe vid taket, löper en kraftig kabelkanal (med kablar till bl a pannrummet) där det finns en lämplig kabel att skarva på en kabel som kan gå ned till ett eluttag.
Frågan jag har är ifall det är OK att helt sonika kapa kabeln inne i kabelkanalen och sedan skarva på en kabel ned till eluttaget med endast Wago-kontakter? Eller krävs det att jag sätter en Kulodosa på något sätt? Så här ser det ut:
En av kablarna som sitter med vita buntband går från elcentralen runt utrymmet till ett eluttag under källartrappan. Det är den kabeln jag tänkte jag skulle "splice:a" in en kabel för ett eluttag.
I en källarkorridor vill jag montera ett vanligt hederligt eluttag. Lustigt nog saknas det helt, trots att elcentralen är i samma utrymme och utrymmet är helt centralt i huset (perfekt att koppla in dammsugaren så når man hela nedervåningen utan att behöva byta uttag). Längs en vägg, uppe vid taket, löper en kraftig kabelkanal (med kablar till bl a pannrummet) där det finns en lämplig kabel att skarva på en kabel som kan gå ned till ett eluttag.
Frågan jag har är ifall det är OK att helt sonika kapa kabeln inne i kabelkanalen och sedan skarva på en kabel ned till eluttaget med endast Wago-kontakter? Eller krävs det att jag sätter en Kulodosa på något sätt? Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En av kablarna som sitter med vita buntband går från elcentralen runt utrymmet till ett eluttag under källartrappan. Det är den kabeln jag tänkte jag skulle "splice:a" in en kabel för ett eluttag.
Kapar du den så kommer den inte att räcka att koppla in i en dosa som du måste ha. Med en dosa under rännan och kap av ledningen, ta till en bit på ca 20 cm vid nerböjning, att ha vid koppling. Sen får du kanske räkna med att byta den delen som går under trappen, eller sätta 2 dosor med ca 30 cm mellan under kanalen. och en bit mellan dom. Hade det inte varit en kanal som spärrar takvinkeln, så kunde det ha gått med två dosor intill varandra.
Det finns formella regler som säger att det krävs verktyg att öppna utrymmen som används för koppling av typen du vill göra. Finns även vissa kanalsystem som uppfyller de kraven men det är inte vad du har på bilden.P Paxman skrev:
En lösning du kan göra är tex att skarva på en längre bit ny kabel med en förskruvningsskarv och sen via ditt uttag eller en vanlig dosa skarva vidare där det passar. Det bör kunna bli vettigt och bra i ditt fall om du inte vill byta från någon ände.
Exempel på en sån skarv:
https://www.elbutik.se/product.html...MI4-D9rJzQhAMVqA-iAx3XOAdvEAQYASABEgLyFfD_BwE
Man upphör aldrig att förvånas över elinstallationsreglerna. 😂
Hur ger kulodosan två isolerande skikt?
Är det specificerat vilken typ av verktyg som krävs eller är det lika luddigt som "nödig kunskap" att t ex byta ut ett uttag?
Hur ger kulodosan två isolerande skikt?
Är det specificerat vilken typ av verktyg som krävs eller är det lika luddigt som "nödig kunskap" att t ex byta ut ett uttag?
De har en botten och lock av isolerande material som tar över kabelns ytterhölje som försvinner när du skalar den för koppling så bara trådarnas isolering är kvar.P Paxman skrev:
Finns fall i normtexter som specificerar sånt också men i kabelkanalfallet behöver det bara vara konstruerat tex med snäppen som kräver en mejsel eller annat liknande "verktyg" dvs inte öppnas om man vrider och bänder lite för hand.P Paxman skrev:
Nej det är ju bra om du ser det så men kanske inte skadar att fundera lite på varför de trots allt lägger en grund för en någorlunda vettig basnivå för utförandet. Du kan göra din skarv på många sätt utanför praxis både såna som är bättre och sämre men grunden kring att två isolerande skikt krävs är fundamental så håll dig till det.P Paxman skrev:
Inleder det här inlägget med att klargöra att jag ställer dessa följdfrågor för att agera djävulens advokat lite. Jag har insett att min enkla och smidiga lösning inte är rätt väg att gå, så jag kommer se till att det blir gjort på ett annat sätt.
GK100 skrev:
Så om kanalen hade haft en botten (vilken min ju inte har) så skulle det vara OK att göra som jag tänkte? Jag skulle givetvis tillse att kabelns ytterhölje slutade inne i kanalen på samma sätt som i en kulodosa. Och om kanalens "lock" satt så hårt att det krävs en mejsel eller minikofot för att få loss det så hade det varit OK?GK100 skrev:
Kanaltillverkaren måste nog även ha godkänt den för enkelisolerade ledare. (Jag är osäker på om det krävs ytterligare godkännande för att använda den som kopplingsutrymme.) Och kanalen behöver antagligen vara skruvad i väggen med godkända skruvar (med isolering).P Paxman skrev:Inleder det här inlägget med att klargöra att jag ställer dessa följdfrågor för att agera djävulens advokat lite. Jag har insett att min enkla och smidiga lösning inte är rätt väg att gå, så jag kommer se till att det blir gjort på ett annat sätt.
Så om kanalen hade haft en botten (vilken min ju inte har) så skulle det vara OK att göra som jag tänkte? Jag skulle givetvis tillse att kabelns ytterhölje slutade inne i kanalen på samma sätt som i en kulodosa. Och om kanalens "lock" satt så hårt att det krävs en mejsel eller minikofot för att få loss det så hade det varit OK?
inte skruvar med isolering, men skydd mot nötning mot skruvskalle. normalt har utanpåliggande dosor en sarg runt skruven för att förhindra detta.
att dubbla isolerskick samt måste öppnas med verktyg är en lag.
Det som pratas om senare är att produkten (kabelkanalen) måste vara godkänd för ändamålet genom certifiering mot Svenska/Europeiska standarder.
att dubbla isolerskick samt måste öppnas med verktyg är en lag.
Det som pratas om senare är att produkten (kabelkanalen) måste vara godkänd för ändamålet genom certifiering mot Svenska/Europeiska standarder.
Om kanalen är av en typ där tex FK, FQ är tillåten att läggas löst är det inget som hindrar att du gör så med kabeln införd och skalad kan du koppla ihop den med vanliga klämmor som Wago etc.P Paxman skrev:Så om kanalen hade haft en botten (vilken min ju inte har) så skulle det vara OK att göra som jag tänkte? Jag skulle givetvis tillse att kabelns ytterhölje slutade inne i kanalen på samma sätt som i en kulodosa. Och om kanalens "lock" satt så hårt att det krävs en mejsel eller minikofot för att få loss det så hade det varit OK?
Det är löst som useless och Tommty skriver med skruvarna försänkta så de inte kommer åt att gnaga hål på ledarisoleringen, ibland ingår i systemen ett litet plastlock att trycka dit också över brunnen. Jämför med någon typ kulodosa så ser du principen som kommer in här på samma sätt med avsedda fästhål.P Paxman skrev:
Man kan också tänka sig din lösning oavsett kanaltyp om den är så stor att du kan skruva små lämpliga dosor i den för kopplingarna. Eller den typen skarvar som fanns i #5 det är problemfritt oavsett.