Hej allihopa!
Vi har ett vardagsrumstak i betong med sprutspacklad? och målad yta, med takuttag i mitten av taket. Taket är mycket skrovligt! Vi vill sätta upp två lampor i var "halva" av taket/rummet. Jag behöver alltså dra kabel åt varsitt håll, ut från mitten av taket. I tidigare lägenheter vi bott i, har jag monterat självhäftande kabelkanal, typ denna:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...linstallation/kabelkanaler/kabelkanal-409057/
Jag har oftast haft ett gott resultat, men det har vid ett tillfälle hänt att kanalen börjat släppa efter något halvår, trots mycket noggrann montering, p.g.a. just ojämn yta i taket. Och i detta tak är det synnerligen grovt. Jag vill inte borra och skruva upp en kanal. Jag vill inte använda kabelklammer (antingen måste jag i så fall använda skruvklammer och därmed borra, eller använda klammer av samma typ/princip som "betongkrokar" för tavlor). Fick ett tips av elektrikern på jobbet att försöka spänna kabeln så gott det går och sedan kanske sätta någon enstaka klammer på mitten, men är lite skeptisk till den metoden.
Så, det jag söker är en "professionell" självhäftande kabelkanal, med någon slags skumtejp på baksidan som då bättre kan följa takets struktur och som har ett klister som typ aldrig någonsin släpper när man väl tryckt dit den. Den bör också vara så liten som möjligt och helst precis rymma en SKX.
Några tips/förslag på en bra produkt? Eller andra tips på alternativa tillvägagångssätt? Jag vill absolut inte ha någon kabel som hänger ner det minsta från taket.
Trevlig dag!

Enklaste måste väl vara att köpa en utan tejp och limma med ett modernt lim?

• Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Bäst är det att borra några hål och fästa den med skruv och plugg

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Schneider Optiline minikanal, kollegan brukar prata sig varm om en klick gorilla lim

Med den kravlistan, så skulle jag använda denna listtypen, ( minsta möjliga )finns utvändiga hörn och sätta dit om man vill svänga lite , limma baksidan med typ tec 7 som man sätter i spänn , dagen efter fogas sidorna av listen med latex för att dölja ojämnheterna som kommer uppstå i ett ojämnt tak, som grädde på moset så målar man in listen i takfärgen!
Överdrivet? Beror på vilket resultat du söker

• Vit halvrund listtyp för byggprojekt, används för att täcka ojämnheter i tak, kan målas över för sömlöst resultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.