Jag har en bunt 3W/700mA fönsterspottar som ska drivas från en MeanWell LED 40W Driver LCM-40DA (datablad) i teknikrummet. Kabellängden till första spotten blir ungefär 15 meter plus ca 4 meter ovanför fönstren. För att hålla nere resistansen i kabeln så tänkte jag använda FK 2,5mm2 eftersom jag hade lite sådan över. Den jag har mest av är gul/grön och brun.

Finns det några problem med det färgvalet?

Kablarna kommer att gå i en egen slinga och inte beblandas med någon 230V. Jag är medveten om att det egentligen borde varit mångtrådig kabel, och att det kan bli lite meckigt att koppla in spottarna då deras kablar är tunna som sytrådar medans FKn är ganska grov.

Gul/grön ska INTE användas till nått annat än skyddsjord, har du bara brun så dra två bruna i stället, det finns ingen orsak att använda mångtrådiga ledare, med total effekt på max 40 Watt blir strömmen så liten att du inte behöver ha 2,5 mm2 utan klarar dig med bred marginal med vanlig 1,5 mm2.

Det är ju bara 0,7 A så 2,5 mm2 är ju lite overkill. Spänningsfallet kompenserar ju drivdonet för.
Är tråden för tjock för anslutningen kan man skarva på en stump klenare med en WAGO.
För mig som likströmmare så är de självklara färgerna rött och svart med en annan färg mellan spottarna.

Protte

• Gilla
Krillew och 1 till
  • Laddar…
Som sagt ALDRIG gulgrön till något annat än skyddsjord!

Detta är ju en strömslinga som dessutom drar väldigt låg ström. Det finns ingen anledning att köra med speciellt grova kablar. I princip skulle det fungera med "dockskåpskablar" som håller typ 0,05 kvmm.

Jag skulle ha kört med enbart bruna kablar, men märkt upp dem med + - i ändarna enligt skiss.

Skärmklipp.JPG

Hmm, finns det inte numera en IEC-standard för likströmsanläggningar som föreslår brun som + och grå som - (och blå ifall en jordad mittpunkt mellan + och - funnits)? Inte för att det spelar någon direkt roll i sammanhanget, men om man vill luta sig på någon standard i sitt val.

SkaneErik skrev:
Hmm, finns det inte numera en IEC-standard för likströmsanläggningar som föreslår brun som + och grå som - (och blå ifall en jordad mittpunkt mellan + och - funnits)? Inte för att det spelar någon direkt roll i sammanhanget, men om man vill luta sig på någon standard i sitt val.
Det var en dålig standard isf.
plus = röd
minus = svart
Finns det en spänning som är negativ relativt Minus = blå

Brunt blir växelspänning (bra att man ändrat från svart till brun som fas)
(det här är standard på mitt företag iaf)

Protte

Ja och för de flesta likspännings/svagströmmare känns det garanterat mest naturligt med svart och röd också!

RKUB 2x0,75 (röd/svart) är annars lämplig till LED, tycker jag :)

Tack för bra svar. Vid närmare eftertanke så innebär gulgrön kabel en förväxlingsrisk så jag avstår från det valet oavsett hur regelverket ser ut. Röd FK har jag ingen, men troligen har jag så mycket orange FK 1,5 att det räcker som substitut för röd. Så jag kan köra orange/svart. 2,5mm2-kabeln sparar jag till något annat.

Tänkte inte heller på att drivdonet kompenserar automatiskt.

• Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Vill upprepa gulgrön får inte användas till något annat än skyddsjord oavsett hur liten förväxlingsrisken kan tyckas vara.

Skall erkänna att jag själv bryter mot regeln i min lilla källarverkstad. Jag har virat några varv gulgrön som handtag på ett par lådor med diverse skruvar. Borde kanske byta färg.

• Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Skall erkänna att jag själv bryter mot regeln i min lilla källarverkstad. Jag har virat några varv gulgrön som handtag på ett par lådor med diverse skruvar. Borde kanske byta färg.
Jag bryter också mot regeln. :surprised: Har en stump på kanske en decimeter som jag buntar ihop sladden till en limpistol med när jag plockar undan den.

Förväxlingsrisken torde dock vara obefintlig... :p

• Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.