M
Jag har behov av ett 3-fas uttag och vill förbereda allt praktiskt (borra hål genom väggar, riva golvplank osv) innan jag kontaktar elektrikern.
Min fråga är vart man bäst kopplar in sig?

Finns följande alternativ:
1. Från proppskåpet i källaren (som bara går till vattenpumpen och varmvattenberedaren) och ca 14 meter kabel till där uttaget ska sitta?
2. Från centralen inne i huset och ca 10 meter kabel till där uttaget ska sitta.
3. Montera en normcentral på verandan och skarva in sig på utgående kabel från mätarskåpet som passerar verandan och går vidare runt huset och in i källaren vilket skulle bli ca 3 meter kabel till där uttaget ska sitta.

Bilden visar inkommande serviskabel, utgående till källaren (den i mitten) och utgående till en fristående byggnad.
Elkablar på husvägg med flagnande röd färg och kondukt genom väggen, anslutning för 3-fas uttag övervägs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller finns det fler alternativ som elektrikern kommer att föreslå?

1: Som jag förstår det så ligger centralen i källaren efter den inne i bostaden, går den via några säkringar i bostadens central?
Hur grov är kabeln?

2: Som jag ser det så är detta det bästa alternativet.
Finns det jordfelsbrytare? Om inte måste det monteras.

3: Med detta alternativ så måste kabeln från nya gruppcentralen till gruppcentralen i bostaden bytas ut, eller så måste det bli en extra skarv.

Hur långt är det till mätarskåpet? Finns det plats för en trefas grupp där?

M
Demmpa Demmpa skrev:
1: Som jag förstår det så ligger centralen i källaren efter den inne i bostaden, går den via några säkringar i bostadens central?
Hur grov är kabeln?

2: Som jag ser det så är detta det bästa alternativet.
Finns det jordfelsbrytare? Om inte måste det monteras.

3: Med detta alternativ så måste kabeln från nya gruppcentralen till gruppcentralen i bostaden bytas ut, eller så måste det bli en extra skarv.
I mätarskåpet på utsidan av huset går kabel via kabelrör in genom väggen och vidare till centralen i hallen, en kabel ner till proppskåpet i källaren (kabeln går utomhus runt huset) och en kabel går vidare till den andra byggnaden som har ett eget proppskåp.
Så teoretiskt ligger de parallellt med varandra.
Vet inte tjocklek på kabeln.
Jordfelsbrytare finns till centralen inne i huset men inte till de andra proppskåpen.

M
R Robert-san01 skrev:
Hur långt är det till mätarskåpet? Finns det plats för en trefas grupp där?
Mellan mätarskåpet och där uttaget ska sitta är det ca 10 meter.
Vad jag kan se finns det inte plats för en grupp till där :(

• Gilla
Mattetet
  • Laddar…
En uttagscentral på väggen/längs befintlig kabel låter smidigast?

Eluttag med skyddsklassad central och röd uttagsmodul på en grå bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
M
Jag har fått svar från elektrikern att han kommer att koppla in sig på en befintlig dosa utomhus (Kopplingsdosa IP67 lättmetall. 18,6. 3 utg) som går mellan huvudbrytaren och källaren, alltså slipper man gå via centralen inne i huset.
Kopplingsdosa IP67 för utomhusbruk öppnad som visar fyra ledare och anslutningsterminaler.
Skapa konto

I den dosan är det 4-ledarsystem (TNC).
Är det okej att koppla in en 5-ledarkabel eller måste man köpa en 4-ledarkabel?

Kan man i så fall koppla ihop nolla och jord från den nya kabeln med nollan i den dosan så att man kopplar in det som TNS i den nya normcentralen, alltså neutralledaren till jordfelsbrytaren och vidare till nollplinten samt jordledaren direkt till jordplinten?
Eller måste uppdelningen ske via jordplinten, alltså som TNC?

Anledningen till frågorna är att det var okej att jag handlade allt som behövs samt att kunskap är aldrig fel.

PE & N i nya kabeln ansluts till PEN-laddaren i gamla kabeln.
I nya gruppcentralen så ansluts PE-ledaren till PE-plint och N-ledaren direkt till ingången på JFBn eller till en separat N-plint å från den separata N-plinten till JFBn å från JFBn till en annan N-plint.

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Lite förvånande val av elektrikern. Har han sett denna dosa i verkligheten hos dig? Bedömer han att det får plats en kabel till och fyra ledare under PEN-klämman? Vilken area tänker du använda?

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
PE & N i nya kabeln ansluts till PEN-laddaren i gamla kabeln.
PEN-laddare?

Ska stå PEN-ledaren,

M
Demmpa Demmpa skrev:
PE & N i nya kabeln ansluts till PEN-ledaren i gamla kabeln.
I nya gruppcentralen så ansluts PE-ledaren till PE-plint och N-ledaren direkt till ingången på JFBn eller till en separat N-plint å från den separata N-plinten till JFBn å från JFBn till en annan N-plint.
Tack så mycket för hjälpen (y)

M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lite förvånande val av elektrikern. Har han sett denna dosa i verkligheten hos dig? Bedömer han att det får plats en kabel till och fyra ledare under PEN-klämman? Vilken area tänker du använda?
.
Jag skruvade av locket och det är en äldre modell utan plintar i mitten, så han har fått se en bild på hur det ser ut. Kablarna sitter så fint skarvade med hederliga sockerbitar :)
Har nog suttit där sen det installerades någon gång förr i tiden.
Färgerna på kablarna är röd, vit, svart & grön.
Det kommer att bli 2.5mm² på den nya kabeln.
Så antingen använder han den gamla dosan eller så byter han ut den. Han skulle bestämma sig när han kommer och gör installationen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Mekplatsen skrev:
Färgerna på kablarna är röd, vit, svart & grön.
Det kommer att bli 2.5mm² på den nya kabeln.
Vad är den befintliga kabeln avsäkrad med för säkringsstorlek?

M
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är den befintliga kabeln avsäkrad med för säkringsstorlek?
Den är avsäkrad i mätarskåpet med 16A säkringar (huvudsäkringarna).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.