Ska byta ut ett par gamla lysrörsarmaturer som gjort sitt och har köpt ett tre nya T5 armaturer på Biltema.

När jag packade upp dessa så inser jag nu att det endast finns två ingångar för kablar. En på ena kortsidan och en bakifrån.

Ny T5 lysrörsarmatur uppackad med synliga ingångar för kablar och komponenter inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke var ju att sätta armaturerna i följd och på så vis fortsätta med kabeln från andra kortsidan till nästa armatur.
Schema över installation av T5 armaturer i följd med kopplingsdosa och röda kablar.

Den enda jag kan komma på är att borra hål i andra kortsidan och dra kabeln inne i armaturen? Är detta godkänt? Hur ska man göra?

Ny T5 lysrörsarmatur på träyta med en markering om var att borra för kabeldragning.

Ja så brukar anständiga armaturer vara och jag ser ingenting i konstruktionen hos denna som skulle motsätta sig ett hål i andra gaveln också. Använd en förskruvning eller membran för tätning. Tänk också på UV-beständigheten hos kabeln du använder då jag inte ser någon reflektor eller dylikt som avskärmar lysrören från kablaget. Ledarna brukar inte vara UV-beständiga så behåll kabelmanteln fram till plinten och används skyddsslang på ledarna där.

• Gilla
Mång Sysslare och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja så brukar anständiga armaturer vara och jag ser ingenting i konstruktionen hos denna som skulle motsätta sig ett hål i andra gaveln också. Använd en förskruvning eller membran för tätning. Tänk också på UV-beständigheten hos kabeln du använder då jag inte ser någon reflektor eller dylikt som avskärmar lysrören från kablaget. Ledarna brukar inte vara UV-beständiga så behåll kabelmanteln fram till plinten och används skyddsslang på ledarna där.
Tack för snabbt svar!
Det är vanlig EKK kabel som ska användas.
Är aningen trångt i armaturen. Hur känsligt är det egentligen om kabel ligger an mot lysröret på något ställe?

Redigerat:
Det är inte så bra. Trådarna skall helst skyddas mot ljuset från lysröret.

H hempularen skrev:
Det är inte så bra. Trådarna skall helst skyddas mot ljuset från lysröret.
Jag kollade igen och det var visst bättre plats än jag trodde för EKK:n så det bör inte vara några problem detta.

Jag råkade ut för en kund som hade köpt dessa armaturer själv och ville att jag skulle koppla in dem. Jag ville inte gå in och ändra i armaturerna utan erbjöd istället bättre armaturer som han tyckte var för dyra. Jag riskerar inget på material som kunden köpt själv, armaturen är ju inte gjord för att gå in på varje sida. Det finns t. ex. ingen skyddsplåt mot värmen från drosseln som det gör på armaturer med kvalité.
Så det blev en utvändig dosa vid varje gavel. Fult som stryk men kunden blev nöjd.

Müssli Müssli skrev:
Det finns t. ex. ingen skyddsplåt mot värmen från drosseln som det gör på armaturer med kvalité.
Och dessutom inget skydd för UV- strålning, så man måste nog tänka till lite innan man skarvar sig rakt igenom den armaturen.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det lär finnas helvita VP-rör 10 samt 12 mm, man borde kunna använda dessa som UV-skydd samt att dra kabel mellan armaturer i dessa rör också, snyggt, rakt och snabbt.
Ett tipps i stället för att knöla in 2 st. EK i "sockerbiten" så använd korta FK och gör skarven i WAGO 221-3 i stället.

L Leif i Skåne skrev:
Det lär finnas helvita VP-rör 10 samt 12 mm, man borde kunna använda dessa som UV-skydd samt att dra kabel mellan armaturer i dessa rör också, snyggt, rakt och snabbt.
Ett tipps i stället för att knöla in 2 st. EK i "sockerbiten" så använd korta FK och gör skarven i WAGO 221-3 i stället.
De vita VP-rören är troligtvis inte heller lämpliga eftersom de inte får användas utomhus. Troligtvis pga dålig tålighet mot UV-ljus men enklast är att e-posta leverantören och fråga.

Det var väl inomhus han skulle byta lysrörsarmaturer och där är det bara UV-ljus från just lysrör och jag har aldrig sett att EKK torkat och skadats av lysrörsljus, men som en extra barriär mot UV inne i armaturen dra EKK i ett VP-rör om där är plats till det.

Eller lämna tillbaka skräpet till Biltema och köp en riktig armatur som är försedd med in och utgångar på varje sida. Känns dumt att gå in och bygga om nya armaturer utan att veta konsekvenserna.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Är det ok att dra in två EKK i ena kortänden för att kunna koppla mig vidare? Elkopplingsschema över tre armaturer och en kopplingsdosa samt foto av en öppnad ljusarmatur med synlig elkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kosta på några tior och sätt dosor så ser det inte så hempulat ut

Ta du hål i andra gaveln som du visar i första inlägget det är inga problem med det. Låt kabeln gå med manteln fram till närheten av plinten så är det skyddat både mot värme och UV i tillräcklig grad.

Som elmont skrev kommer det annars se hempulat ut och inte bättre på något sätt snarare tvärtom.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Sätt armaturerna på distans. Typ 10mm långa rör från vp-16-rör.
Då kan du dra kabel i botten och på gaveln. Men ring/maila biltema och skäll.... vilket skit.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.