Hej!

Vi har nyss köpt ett hus uppfört 1959 och vill ändra lite i planlösningen så vi ska öppna upp väggen från vardagsrummet till intilliggande rum så vi får en anslutande matplats för bjudningar.
Nu till frågan, hur brukar kabeldragningen gå i väggen så vi inte kapar nån kabel? Brukar de ligga i taknivå eller mer mot golvet? Har ett uttag på höger sida och rak ovanför en lampknapp, på andra sidan väggen sitter lampknappen för utebelysningen, och det är den dragningen jag grubblar över. Gammalt siporexhus om det har någon betydelse.
Är man hemma med barn får man påbörja bygget i huvudet 😅

• Vardagsrum med en TV på träpanelvägg, en hängande lampa och olika sittmöbler samt en kartong märkt "Rusta" på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Eldragningen kan man normalt lösa oavsett hur den går, det är bara mer eller mindre jobbigt.

En mer relevant fråga är om väggen kan rivas. Har ni tittat på det?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Jo det förstår jag, det var väl mer att jag vill undvika att såga av elledningen i processen.

Ja, det har vi såklart kollat upp.

Och vi ska inte riva hela väggen, vi ska ta upp ett 180-200cm brett hål ca 30 cm från yttervägg och inåt.

tommib
Leta rätt på eldosorna i väggen och titta vilket håll ledningarna går åt. Det kommer ge dig en fingervisning. Om du tar bort ytskiktet på väggen kan du följa rören genom att försiktigt bila längs med dem.

Bra idé med dosorna! Tack :) då borde det gå längs med taket om det inte går vidare från eluttaget. Vi ska lämna ca 30cm från tak och ner så det blir samma höjd på ”valvet” som vid glaspartiet till höger.

I ett hus från 1956 så har man betydligt mindre el än i ett hus med dagens standard. Och då använde man kopplingsdosor i väggarna samt "spred" rören därifrån och inte som i modernare hus där takdosorna används för spridning av ledningar. Så bered dig på överraskningar.
Ofta kan rör göra en 90 graders sväng nära dosor. Ett sätt att "kartlägga" rören är att stöta med en dragfjäder och lyssna sig fram

Oj då, det låter som att jag får låna en kabelsökare istället då och säkerställa vart de befinner sig istället så man slipper överraskningar

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Ska du mäta säkert ska du använda en "apparat" med sändare och mottagare. Beröringsfria detektorer typ Phasen har ett ytterst tveksamt värde och är mycket osäkra.

Polaren jobbar på cramo och har lånat ut en väldigt trevlig Hilti till mig tidigare, som man bara kör över väggen så detekterar den och mäter djupet också :) väldigt tillförlitlig, men för att riva en vägg räcker nog Biltemas variant.

Biltemas kommer inte fungera. Dom brukar normalt sett inte klara av en kabel 1cm bort utan man måste hålla emot den spänningsförande kabeln.

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eftersom du ska riva en stor del av väggen ser jag inte svårigheten i att frilägga rören inför den manövern. Då vet du exakt var de går och det är inte särskilt svårt. De ligger i spår i lättbetongen, täckta av något putsbruk. Detta brukar vara lätt att knacka bort.

Det är ju förvisso sant med, jag gillar dock att vara förberedd 😅 ja denna putsen kan man nästan bila bort med elvisp, fräste spår för nya rör i en annan vägg och det var ju lekande lätt.

Kanske någon form av metalldetektor är värt att införskaffa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.