Hej!

Jag kopplade in elkabeln från min stationära dator in i ett grenuttag med brytare. Slog på brytare och följande hände:

1. Ett högt "poff" hörs.
2. Intensivt knastrande ihållande ljud samtidigt som snabb rökutveckling sker.
3. Lågor slår upp, kabeln brinner.
4. Jag bryter elen och släcker.

Undersöker kabeln och det är i hål i den. Testar att återskapa felet och det knastrar och lyser från hålet på kabeln, ingenting utlöser.

Till min fråga: skulle inte jordfelsbrytare eller säkring ha utlöst?
Jag har porslinssäkringar och lever i tron att hela huset är kopplat på min jfb.

Ska försöka bifoga bilder och filmer. Det är den svarta kabeln som är boven.

Grenuttag med svart och vita elkablar, svart kabel med synligt hål och brännskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en bränd och skadad elkabel med synligt hål efter kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fas och nolla har kontakt där i kabeln. Då går inte JFB och ska inte heller göra det. Kortslutningsströmmen är inte heller hög nog för att säkringen ska gå.

Otäckt.

• Gilla
Mahbod Lindblad och 1 till
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren löser ut om det läcker ström till jord som är mer än 30 mA. Om felet ligger mellan fas och nolla så vet inte jordfelsbrytaren om det är en glödlampa, människa eller brand som drar ström. Du måste komma över 10A för att säkringen ska lösa och en liten kortis kan lätt börja brinna före säkringen löser ut.
Kort sagt, en jordfelsbrytare är jättebra men klarar inte alla typer av fel.

/edit
Svarade samtidigt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Så detta som hände kan jag inte skydda mig emot? Bara vara glad att det inte uppstod när jag inte var hemma?

Kabeln har suttit i vägguttaget i flera år. Jag flyttade skrivbordet till ett annat rum och då hände detta. Kunde lika gärna skett när som...?

Ja, det är för den typen av risker man har försäkring. Tyvärr.

• Gilla
Mahbod Lindblad
  • Laddar…
Förmodligen har kabeln utsatts för mekanisk påverkan av något slag. Klämd t.ex. Sådant kan ligga latent tills det plötsligt händer. Finns inget skydd mot detta mer än brandvarnare.

Rekommendationen är att inte använda kablar som ser lite slitna ut.

• Gilla
Mahbod Lindblad
  • Laddar…
Undrar hur många fler tickande bomber man har hemma. Får överväga sprinklers ;-)

Nåja, tack för era snabba svar! ✌

Det går som sagt inte att skydda sig helt. Men troligen skulle skadan utvecklat sig så att strömmen ökar snabbt när mer kabel blir bränd (förkolnad plast leder ström). Då löser säkringen, och kabeln skall självslockna om den är av rätt sorts plast.
Finns givetvis en risk att något annat börjar brinna innan säkringen löser. Men oftast går det bra, eller bara mindre brandskador.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hade en ljusbågsfelsbrytare löst på det?

TRJBerg
Kan vara bra att ha koll på sina elkablar och stickkontakter. T ex de ska se fräscha ut, inte vara urgamla, inte ha tecken på att ha klämts eller ha hål i ytterhöljet.
Själv försöker jag uppmärksamma skicket när jag hanterar skarvsladdar, kablar till laddaggregat eller kablar som strömförsörjer maskiner eller datorer o s v. Förgreningsdosor är också något att hålla ögonen på, det verkar vara ett visst priskrig om dom. S a s ett "race to the bottom" vad det gäller kvaliteten.

• Gilla
Mahbod Lindblad
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Kanske. Svårt att säga strömmens storlek. En AFDD kräver en grundlast på 2-2,5A. Det glömmer ofta säljarna att informera om.

• Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Jag tror att det även beror på ”karaktären” av felet. Om det blir ett isolationsfel där ström läcker igenom lugnt och fint så tror jag inte att sparc detektor skulle reagera. Men det kan bli väldigt varmt ändå. Men om det har blivit gnistbildning, gnistorna har bränt plasten som börjar leda ström, då kanske detektorn skulle ha reagerat, redan innan plasten börjat förkolna.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M Mahbod Lindblad skrev:
Hej!

Jag kopplade in elkabeln från min stationära dator in i ett grenuttag med brytare. Slog på brytare och följande hände:

1. Ett högt "poff" hörs.
2. Intensivt knastrande ihållande ljud samtidigt som snabb rökutveckling sker.
3. Lågor slår upp, kabeln brinner.
4. Jag bryter elen och släcker.

Undersöker kabeln och det är i hål i den. Testar att återskapa felet och det knastrar och lyser från hålet på kabeln, ingenting utlöser.

Till min fråga: skulle inte jordfelsbrytare eller säkring ha utlöst?
Jag har porslinssäkringar och lever i tron att hela huset är kopplat på min jfb.

Ska försöka bifoga bilder och filmer. Det är den svarta kabeln som är boven.

[bild] [bild] [video]
G GVR4 skrev:
Om TS kollar och skalar upp vid felstället är det nog ett som ligger i serie dvs en yråd är av och glappar. Det är ett av de typiska som AFDD är tänkta att lösa ut för. Också det vanligaste som man i dagligt tal brukar kalla glappkontakt och finns ju kanske mest vid olika anslutningspunkter.

Fel parallellt L-N går mycket fortare till ren kortslutning men också möjligt för AFDD att detektera om det går via ljusbåge en tid.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Fast hela grejen är ju egentligen ganska tankevärd? Många tror att husets säkringar är ett slags apparatskydd och att de löser vid minsta lilla men så är det ju inte, men om man vill skydda det man stoppar i väggen, vad finns det egentligen att tillgå? Om apparaten drar 1.25 A i normal drift och jag vill avsäkra strömmen till strax över det. Vad gör man? Det är ju långt ifrån allt som har inbyggda säkringar och det skyddar ju samtidigt inte heller matande kablar isåfall. Då borde man ju ha nån slags mellanplugg då eller säkring i kontakten. På det viset är ju installationerna i england ganska smarta. Även om det nu är kretsens huvudsäkring som sitter där typ 10A så skyddar det ju mer det man pluggar in än husets system. För rent konkret tror jag det blir mer skador av det man pluggar in än av husets elsystem för det är ju ändå ganska statiskt. Kontakter med plats för normala glassäkringar skulle ju vara ganska smart tex.

S Stefan1972 skrev:
På det viset är ju installationerna i england ganska smarta. Även om det nu är kretsens huvudsäkring som sitter där typ 10A så skyddar det ju mer det man pluggar in än husets system.
Njae, de hade kunnat vara det. Men säkringarna man sätter i stickproppen i Storbritannien är på samma värde som vi säkrar hela gruppen i Sverige (eller tom något större).

Skälet till det stavas "ring mains" där kabel i väggen (matad från två håll) säkras av med 32A eller dylikt. (Även om ring mains är på väg bort så sakteliga).

Så det hade kunnat fungera bättre, men gör det inte i praktiken. Säkringen i stickproppen är främst till för att skydda anslutningskabeln, inte säkra ner apparaten.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.