Tycker själv att Nexans LANmark-6 Kabel fungerar riktigt bra. Tål mycket och lätt jobbad, kanske lite dyr dock
E:nr 4923223 305M BOX
E:nr 4923225 500M BOBIN

Bra mycket trevligare att jobba med en BOBIN om man ska dra mycket. Mindre risk att kabeln blir veckad och lättare att kontrollera så att den inte blir det.

Kan även avråda dig från att köpa EuroLAN. Blev pålurad att köpa den på senaste jobbet. Drog först ut 5 trummor och kompletterade med en till, som till att börja med var för bred för bobinstället. Lite svordommar med det gick. När jag sedan skulle mäta av uttagen så var det för hög dämpning på var sjätte kabel. Det visade sig att den sista trumman var felaktig. Om kabelnlängden översteg 30m, så blev det för hög dämpning för att det skulle vara godkänd. Bara till att byta ut dem... Aldrig mer EuroLAN, billigare kabel, sämre kvalite.

Olfe skrev:
...är det upp till 100 Mbit/s så funkar ju Cat5 och två uttag per kabel, men ska du köra fortare så är det Cat6 som gäller och ett uttag/kabel.
Nja, två uttag per kabel är definitivt inget vettigt alternativ. Visserligen blir det den effekten som du beskriver (max 100Mb) men att överhuvudtaget bygga in en sådan begränsning i ett nät man håller på att bygga upp är väldigt snävt tänkt. Även fast det vore med cat5 då den cat5-kabel man isåfall skulle köpa är cat5e och klarar 1000Mb. Fast till det behöver den alla fyra paren.

Vill man nödvändigtvis behöver dela upp en kabel (om man tex i efterhand behöver fler uttag) så finns det små adaptrar man kan använda i just det uttag det rör för tillfället. Utan att behöva bygga om nätet för det.

Eller så sätter man en liten switch i änden, 5 portars fläktlös tex :)

Att splitta en kabel på två uttag är en ren nödlösning och det är som sagt fel tänk vid en nybyggnation. Vill man ha ett dubbeljack så dra två kabel i ett vp20 eller en var i dubbla vp16 till den dosan. Drar man rör och inte slang så ska det inte vara nåt problem att få i en tunnare coax också

Glömde switchalternativet :)

Jag var så inriktad på att det var olika typer av trafik på de två uttagen. Tex vanligt nät + iptv. Dessa två ligger ju på olika VLAN och bör inte samsas på en och samma switch utan att switcharna i bägge ändarna stödjer och är konfigurerade specifikt för detta. I det fallet fungerar en sådan där liten "splitter" bra då de två uttagen blir fysiskt separerade från varandra. Fast med nackdelen i begränsning i hastighet till 100Mb.

Olfe skrev:
Vad gäller kabelval Cat5 eller Cat6 så handlar det ju också om vilka hastigheter på ethernet trafiken som kan tänkas användas, är det upp till 100 Mbit/s så funkar ju Cat5 och två uttag per kabel, men ska du köra fortare så är det Cat6 som gäller och ett uttag/kabel.
Cat6 frågar jag efter, då Cat5 är lite förlegad, vill ju inte byta kabel i kåken än på några år iaf..

/L

Loner skrev:
Cat6 frågar jag efter, då Cat5 är lite förlegad, vill ju inte byta kabel i kåken än på några år iaf..

/L
Tja, man sade samma sak om Cat4 på sin tid. Men det visade sig som alla vet vid det här laget att man behövde byta den ändå eftersom den inte gick att använda till nästa generation (alltså 100 Mbps TP). Så jag är tveksam att köpa bättre kabel än vad som specas av de standarder som man kan köra idag (dvs 1Gbps). Nu rekommenderar jag cat6 ändå, eftersom man kan köra bla TV över den, men skall man inte göra det så ser jag inget skäl att välja bort cat5e till förmån för cat6. Eller rättare att säga att cat5e är förlegad är att överdriva.

Vad gäller just möjligheten att köra 10Gbps på cat6 så är jag tveksam. De säger att det går/kommer att gå på kortare avstånd (15m) men med bara lite rationell dragning (i mitt hus via vinden) så har jag rutinmässigt längre runs än så. Dessutom tror jag att tiden då det gick att köra oskärmat är förbi, alien crosstalk kommer att bli ett allt större problem. Skall man köra 10Gbps så skulle jag gissa att det tom är parskärmat som kommer att gälla, och då är det cat7 med tillhörande kontakteringshelvete som gäller.

Sedan är det ju svårt att sia, särskilt om framtiden, men jag tror dels att vi inte kommer att se någon stor övergång till 10Gbps i vanliga hem inom överskådlig framtid. Även bred övergång till 1Gbps tror jag kommer att dröja; även om jag ser ett visst behov där. Sedan är det dock stopp (förutsatt att det inte dyker upp någon total immersion video remote presence killer app eller något, men då kommer det ändå i första hand att vara bandbredden ut från huset som sätter stopp. Det kommer att dröja *länge* innan vi ser 1Gbps ut från vanliga villor. (Även om den fiber jag har liggande faktiskt skulle klara terrabit-hastigheter med existerande teknik).

Vis av erfarenheten så kommer jag säkert att få äta upp allt av ovanstående om några år; jag sade t ex att man inte skulle kunna köra 100Mbps över partvinnad tråd, och det vet vi ju hur det gick. Nu hade jag inte helt fel, för vad jag menade var att man inte skulle kunna köra över motvs cat3-kabel, och det går ju (egentligen) inte. Nu visade det sig inte vara något större problem, för man hade inte den investeringen i cat3 dragen (främst för telefoni) som gick att återanvända för datakom, dvs det fanns ingen överkappacitet, utan man var ändå tvungen att dra ny. Idag är situationen lite annorlunda; vi har en väldigt massa cat5 redan dragen, och vi ser inte samma explosion av ny kontorsutrustning som behöver anslutas (dvs vi vet redan idag ungefär vad som behövs och planerar för det), så jag tror att vi kommer att gå in i en lugnare fas vad gäller spridningsnätet. I datacenter och long haul ser jag ett tydligt case för 10Gbps, men inte till desktop, och inte hemma. Jmf coax för TV, den kabel jag slet ner från TV-antennen hemma sattes upp någon gång på 80-talet och fungerar alldeles utmärkt fortfarande för den tjänst den är tänkt till. Där har inte skett någon större utveckling under ganska lång tid, trots att vi sett viss utveckling inom själva TV-området (digitalövergången, kabelmodem och nu HD), just för att man har måst tagit hänsyn till den infrastruktur som faktiskt finns.

För att jäklas lite då :)
Cat6A finns ju som UTP och den är godkänd för 10GBASE-T ut till 100 Meter. Definierad i ANSI/TIA/EIA-568-B.2-10 som klubbades i feburari.

hur långt "Vanlig" cat 6 klarar 10GBASE-T är en fråga där de lärde tvistar, allt från ingenstans till ca 50 meter och det senare räcker för det mesta i en bostad :)

mats_o skrev:
För att jäklas lite då :)
Cat6A finns ju som UTP och den är godkänd för 10GBASE-T ut till 100 Meter. Definierad i ANSI/TIA/EIA-568-B.2-10 som klubbades i feburari.

hur långt "Vanlig" cat 6 klarar 10GBASE-T är en fråga där de lärde tvistar, allt från ingenstans till ca 50 meter och det senare räcker för det mesta i en bostad :)
Jaaa, "få äta upp om några år" var väl kanske optimistiskt idag när allt utvecklas så fort... :)

Men, vi får som sagt se när/om det kommer utrustning för det till vettigt pris. Jag tror personligen att de kommer att ha att göra och att verkliga cat6a installationer UTP ofta kommer att visa sig att inte hålla måttet i praktiken. Men, i vilket fall så fick jag lite vatten på min kvarn, vanlig cat6 kan mycket väl komma att visa sig att bli nästa cat4. (Hoppas kan man ju som nej-sägare alltid... :)

Kalla mig sammntaget mao "skeptisk" :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.