3 331 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Kabel till cirkulationspump
Ja. EKK fungerar bra men det måste klamras så den inte kan röra sig, en taffligt skalad EKK snäpper lätt av om den rör sig mycket.. Jag rekommenderar därav helst MÅngtrådigt i detta forum..elmont skrev:
Och naturligtvis alltid med dragavlastning.
Redigerat:
Då kanske Classe´s 49-268 3*1,0 skulle passa? Den ser ut att vara mångtrådig. Dragavlastning Jag såg någonstans ett litet clips, som man klämde/skruvade på kabeln i ex vis brytaren. Det verkade mycket fiffigt. Nu hittar jag inte hemsidan med clipset. Kanske någon har en idé ? Axelman
Hej Kan man ordna dragavlastning i en brytare genom att slå en överhandsknut på de tre ledarna (fas, nolla, skyddsjord ) ? Eller blir det någon typ av "spole" då ? Det gäller kabel till en cirkulationspump ? Den är väl på under 100 Watt. Axelman
Hur varmt är det på platsen? Finns risk att kabeln ligger an mot något värmerör eller liknande? Isåfall hade jag övervägt en värmebeständig kabel.
Jag har fjärrvärme, och de rören kan bli skållheta. Om det är riktigt svinkallt ute kör de ut 110 grader från värmeverket.
Jag har fjärrvärme, och de rören kan bli skållheta. Om det är riktigt svinkallt ute kör de ut 110 grader från värmeverket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Jag brukar dra ett buntband runt kabeln om det inte finns bättre möjligheter. Slå knut på kabeln brukar man inte göra...för du menar väl kabeln och inte ledarna. I grunden låter det som att du har fel typ av brytare, t.ex en vanlig belysningsströmställare istället för en arbetsbrytare som har möjlighet till en förskruvning med dravavlastning.
Jag menar att göra en knut på ledare / ledarna. Brytarna är OK men har inga bra föskruvningar. Men ........ elektrikern får ordna det så det blir bra. Men annars tycker jag att en knut inte är en så dum idé. En knut på skyddsjorden kanske skulle räcka . Axelman
Man får aldrig dragavlasta bara ledarna, man måste alltid dragavlasta hela kabeln via ytterhöljet.axelman skrev: