Hej Vilken typ av kabel skall/måste man använda mellan en brytare på väggen i "pannrummet" till en cirkulationspump på radiatorsidan. Cirkpumpen sitter på framledningen till radiatorkretsen. Avståndet mellan dem är ca 75 cm. Axelman

Jordad gummikabel funkar fint..

Vill du ha vit kabel så är det RKK 3g1.5 som fungerar.

En jordad kabel helt enkelt, ska vara mångtrådig.

Jag brukar använda EKK 3g1,5 eller en REVE 3g1,5 (med dragavlastning i bägge ändar) som anslutningsldning.

elmont skrev:
Jag brukar använda EKK 3g1,5 eller en REVE 3g1,5 (med dragavlastning i bägge ändar) som anslutningsldning.
Ja. EKK fungerar bra men det måste klamras så den inte kan röra sig, en taffligt skalad EKK snäpper lätt av om den rör sig mycket.. Jag rekommenderar därav helst MÅngtrådigt i detta forum..

Och naturligtvis alltid med dragavlastning.

Redigerat:
Då kanske Classe´s 49-268 3*1,0 skulle passa? Den ser ut att vara mångtrådig. Dragavlastning Jag såg någonstans ett litet clips, som man klämde/skruvade på kabeln i ex vis brytaren. Det verkade mycket fiffigt. Nu hittar jag inte hemsidan med clipset. Kanske någon har en idé ? Axelman

Hej Kan man ordna dragavlastning i en brytare genom att slå en överhandsknut på de tre ledarna (fas, nolla, skyddsjord ) ? Eller blir det någon typ av "spole" då ? Det gäller kabel till en cirkulationspump ? Den är väl på under 100 Watt. Axelman

Hur varmt är det på platsen? Finns risk att kabeln ligger an mot något värmerör eller liknande? Isåfall hade jag övervägt en värmebeständig kabel.

Jag har fjärrvärme, och de rören kan bli skållheta. Om det är riktigt svinkallt ute kör de ut 110 grader från värmeverket.

Jag brukar dra ett buntband runt kabeln om det inte finns bättre möjligheter. Slå knut på kabeln brukar man inte göra...för du menar väl kabeln och inte ledarna. I grunden låter det som att du har fel typ av brytare, t.ex en vanlig belysningsströmställare istället för en arbetsbrytare som har möjlighet till en förskruvning med dravavlastning.

Hej Det gäller en brytare till en cirkpump / radiatorsidan i ett värmepumpsystem. Om givningen kring den ev "knuten" / dragavlastaren i brytaren är av normal rumstemperatur. Axelman

Jag menar att göra en knut på ledare / ledarna. Brytarna är OK men har inga bra föskruvningar. Men ........ elektrikern får ordna det så det blir bra. Men annars tycker jag att en knut inte är en så dum idé. En knut på skyddsjorden kanske skulle räcka . Axelman

axelman skrev:
Jag menar att göra en knut på ledare / ledarna. Brytarna är OK men har inga bra föskruvningar. Men ........ elektrikern får ordna det så det blir bra. Men annars tycker jag att en knut inte är en så dum idé. En knut på skyddsjorden kanske skulle räcka . Axelman
Man får aldrig dragavlasta bara ledarna, man måste alltid dragavlasta hela kabeln via ytterhöljet.

Sätter du dit en kapslad brytare så finns det dragavlastningar som man kan sätta dit, i alla fall med ELKO o ELJO

OK Det får bli Elektriken ,som får fixa detta. Rätt skall vara rätt. Taxk för goda råden. Axelman

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.