Hej, jag håller på med ett friggebods projekt. Jag skall nu dra en kabel mellan huset och friggeboden. Kablen skall grävas ner och kommer vara 25-30m lång. Jag har tänkt att dra 3-fas till friggan och ha ett en normcentral med jordfelbrytare och huvudbrytare i friggan.

Det kommer finnas ett element på 1000w och en varmvattenberedare på 1500w. Utöver detta mest vanlig belysning och kanske en tv och en stereo. Tänkte köra en 10A säkring till elementet en 10A för varmvattenberedaren och en 10A till resten (Vägguttag, tv,stereo, belysning )

Nu till frågan: Vilken tjocklek behöver EKKJ kabeln vara för att klara detta utan problem. Jag har kikat på 2.5mm2.

Kan man räkna ut hur mycket en sådan kabel klarar på 30m?

Förresten vart köper man billigars en sådan kabel, tyvärr funkar inte 25m utan behöver kanske 28-30m

Varför inte 6 mm2? Pris på elbutik: 2,5 mm2 24 kr/m, 6 mm2 50 kr/m. En merkostnad på ca 750 kr för 6 mm2. Du slipper säkra av i huvudcentralen och har kapacitet för framtiden om det skulle behövas.

Endast snålheten som hindrat mig :surprised:. Men det var lite därför jag frågade här. Kanske lika bra att köra på det.

Skall börja påpeka att jag är inte elektriker, har inte behörighet.

Huruvida det räcker med 2,5 kvmm kabel beror på utlösningskriteriet för säkringarna. Det i sin tur beror på hur bra matning du har från elverket. Det som skall uppfyllas är att om det blir kortslutning mot jord i din friggebod så måste spänningen brytas av säkringen inom en viss tid. Om då resistansen i din kabel i kombination med resistansen i kablarna i gatan till ditt hus är för hög, så blir kortslutningsströmmen för låg för att säkringen skall lösa ut snabbt.

Rent tummregelmässigt så tror jag att om du bor i stadsmiljö så är matningen bra nog för att din sträcka på 30m med 2,5 kvmm skall vara OK.

Som alternativ till EKKJ som du skriver om finns en kabel som heter N1XV, den förordas av elektriker för att den är lättare att hantera, och den är billigare än EKKJ.

Båda kabeltyperna finns på elbutik.se, men kolla gärna efter andra nätbutiker (finns trådar här om det). Elbutik.se är väldigt stora, men har fått en del kritik i trådar här för sena leveranser, och det är svårt att få kontakt med dem när något går fel. Jag har själv handlat där med i stort sett goda erfarenheter. De är dock inte billigast alltid, men ofta.

Åh, ytterligare en tråd där jag kan föreslå luftvärmepump istället för eller tillsammans med elelementet ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.