Att dra en kabel från en utanpåliggande uttag är ju inga problem, det finns ju oftast t.o.m utstansat så att man kan klippa upp den för att dra kabel vidare.

Men om man har ett infällt uttag verkar det vara värre. Har ett par olika typer, men har observerat att om jag skulle dra en kabel vidare så kommer den ju i kläm.

Hur löser jag detta?

Vill från ett befintligt (i betongvägg) insänkt uttag dra en kabel vidare för att montera ýtterligare ett (utanpåliggande) uttag.

MVH Kajan

En metod som jag sett utförad av elektriker (i trä/gipsvägg), är att borra precis utanför kanten på uttaget snett in genom dosan. Då misstänker jag att det är viktigt att man siktar så att hålet i dosan kommer så djupt som möjligt så att inte den styva kulokabeln (eller vad du nu kör med) komme ivägen för uttaget när du skall stoppa in det igen. I betong kanske det blir besvärligt.

Passa på att byta uttaget du skall överkoppla.
Eljo Trend:s uttagskåpor, 2-vägsuttag (i termoplast) har utbrytningsöppningar för utanpåliggande kabel.
Lätt att klippa ut.
Misstänker att fler fabrikat även har denna möjlighet.

Det ända som du kan göra är att köpa en förhöjningsram till infällt uttag ...nämn detta i din el butik...man kan som ovan nämde borra underifrån genom dosan men inget att rek. om du inte är van.. ;)

Nej, man behöver ingen förhöjningsram (men den underlättar). Eljo 2-vägsuttag E18 302 86-98 med termoplastkåpa har utbrytningar och är godkända för att gå ut med kuloledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.