3 296 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Kabel från insänkt kontakt
Att dra en kabel från en utanpåliggande uttag är ju inga problem, det finns ju oftast t.o.m utstansat så att man kan klippa upp den för att dra kabel vidare.
Men om man har ett infällt uttag verkar det vara värre. Har ett par olika typer, men har observerat att om jag skulle dra en kabel vidare så kommer den ju i kläm.
Hur löser jag detta?
Vill från ett befintligt (i betongvägg) insänkt uttag dra en kabel vidare för att montera ýtterligare ett (utanpåliggande) uttag.
MVH Kajan
Men om man har ett infällt uttag verkar det vara värre. Har ett par olika typer, men har observerat att om jag skulle dra en kabel vidare så kommer den ju i kläm.
Hur löser jag detta?
Vill från ett befintligt (i betongvägg) insänkt uttag dra en kabel vidare för att montera ýtterligare ett (utanpåliggande) uttag.
MVH Kajan
Moderator
· Stockholm
· 52 887 inlägg
En metod som jag sett utförad av elektriker (i trä/gipsvägg), är att borra precis utanför kanten på uttaget snett in genom dosan. Då misstänker jag att det är viktigt att man siktar så att hålet i dosan kommer så djupt som möjligt så att inte den styva kulokabeln (eller vad du nu kör med) komme ivägen för uttaget när du skall stoppa in det igen. I betong kanske det blir besvärligt.
Liknande trådar
-
Dra kabel till garage från hus med 16A
El -
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Återkoppling av strömuttag från fem ledad kabel
El -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Hur djupt gräva ner elkabel (huvudledning från mätarskåp)?
El