1 310 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Kabel dragning
Om vi snackar om utanpåliggande synliga installationer så brukar ju inte snyggt resultat och mjuk kabel vara en optimal kombination. Det är lättare att få det snyggt om kabeln är lite styvare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
"Snygg" och "mjuk" går inte ihop. Du bör använda en kabel med aluminiummantel som gör den styv och enkel att förlägga snyggt, EKRK, EXLQ i värsta fall EKLK.
En erfaren och skicklig yrkesperson kan förlägga en EKK eller QLO rakt och snyggt. Jag är inte där ännu... Jag tror det är extra svårt med dagens moderna "easy"-varianter av dessa kablar.
En erfaren och skicklig yrkesperson kan förlägga en EKK eller QLO rakt och snyggt. Jag är inte där ännu... Jag tror det är extra svårt med dagens moderna "easy"-varianter av dessa kablar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 502 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 502 inlägg
En annan sak att tänka på är att det finns olika varianter av kulo, "standard" som CO m fl säljer, billig och helt ok och sedan "proffs"-varianten elektrikerna brukar köra med. T ex normalt billiga Amokabel som man hittar i ladorna har båda varianterna om man letar.
Proffsversionen är märkbart tunnare och snyggare och med Lettiklammer kan det bli riktigt eleganta dragningar.
Proffsversionen är märkbart tunnare och snyggare och med Lettiklammer kan det bli riktigt eleganta dragningar.
EQRQ eller EKRK är det som kallas Kulo. Övriga typer med metallmantel är inte Kulo.
Dom olika fabrikaten skiljer sig lite åt med betoning på lite. Kulon får bara förläggas i torra utrymmen och den är enklare att göra ett snyggt jobb med än dom övriga kabelsorterna.
Dom olika fabrikaten skiljer sig lite åt med betoning på lite. Kulon får bara förläggas i torra utrymmen och den är enklare att göra ett snyggt jobb med än dom övriga kabelsorterna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 502 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 502 inlägg
Kallas Qulo av Amokabel t ex, och det är denna, tunnare och bättre variant jag menar: https://amokabel.com/catalog/products/qulo-amopro?parent_name=Installation&group_name=amopro
Andra fabrikat har säkert liknande.
Andra fabrikat har säkert liknande.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Två- och treledare funkar vanlig EKRK om man ser till tjockleken. När det blir fem ledare, som behövs till trappkoppling, vill man hålla nere tjockleken och då kommer QLO eller EQRQ in som är någon millimeter tunnare. Tyvärr går det inte att köpa i kortare längder än 50 meter som femledare och åtgången för "hemmabruk" är begränsad. Synd att behöva köpa en hel rulle som blir liggande. Någon som har 20 meter 5G1,5 QLO eller EQRQ (ej EKRK) att sälja?