Vi har anlitat en låssmed som sade sig vara kvalificerad att fixa altandörrar, då vår altandörr inte stänger ordentligt.

Väl på plats så byts spanjoletten ut till en ny utan broms (den gamla hade inbyggd broms) och innerhandtaget/trycket byttes till en annan modell (hämtade i bilen utan förpackning, verkade begagnad) då den vi hade var lite sliten (men fortfarande fullt fungerande).
Vidare så justerades dörren upp med brickor i gångjärnen, detta moment gjordes på 2st altandörrar.

Faktura landade på en bit över fyra tusen kronor och arbetstiden var inte mer än strax över en & en halv timme. Under hela arbetstiden bistår jag låssmeden med att hålla i/emot, handräckning och av/pålyftning av dörrar.

Jag kan tillägga att jag inte är särskilt nöjd med resultatet då dörren nu har ett annat handtag, saknar dörrbroms och spanjoletten bågnar utåt när man vrider om handtaget. Det sistnämnda hade vi som begynnande problem med den gamla dörrmekanismen/spanjoletten och det ledde till en allt trögare & trögare dörrstängning, samt ett allt större glapp i låsmekanismen till det rasade.
Men det som jag är mest missnöjd med är inte det IMO tveksamt utförda arbetet utan det hutlösa priset. I detta pris ingår visst en framkörningsavgift på 900:-.

Är detta rimligt?

Fakturan är inte vidare specificerad (b la framkörning saknas) och vid förfrågan så kan inte ens ett ungefärligt pris på materialet anges, efter visst "googlande" på nätet så gav han upp.
Jag ska få en mer detaljerad faktura senare i veckan.

Redigerat:
Rimligt pris för ett bra jobb.. ja det är det. rimligt pris för ett klantigt jobb.. inte värt det alls.. Reklamera tycker jag. Varför byttes handtagen? var det det gamla slitet eller av fel årgång för att passa den nya spanjoletten?

Det gamla var slitet, men fungerande. Det "nya" var av annan modell och design (inte lika snyggt IMO).

Klantigt jobb vet jag inte om det var, men det var inte vidare nogrannt - snarare småslarvigt släng upp nåt som funkar. Jag hade ställt högre krav om jag gjort det själv.

I andra trådar talar man om ett timpris till kund på 500:-/tim för professionella hantverkare och räknar man på det viset landar arbetskostnaden på ~830:-. Lägg sedan till 600:- för ett eventuellt begagnat handtag och en framkörning på 900:- (som inte dras av vid jobb, i motsats till t ex Electrolux reparatörer), så återstår 2000:- för själva spanjoletten. Kan den verkligen kosta så pass mycket (lite masstillverkad plåt & enkel mekanik)?

Vad kostar en spritt ny altandörr? Nya ytterdörrar finns väl att köpa för <4000:- om jag inte misstar mig alldeles.

Lås är inte billigt tyvärr.. Handtaget är nog inte beg utan nytt. låssmeder kan köpa dessa i bulk, dvs inte i kartong utan i påse. Vet själv att man hade lite liggandes i bilen som ibland blev lite kantstött, men sånt satte man aldrig hos en privatkund. Är det inte noga gjort är det klantigt gjort. Tar man 4000 så skall det vara tipp topp.

Vad andra branscher tar i timmen stämmer tyvärr inte för låsbranschen. Skulle tippa på att han låg på 750 kr per timme mot dig. Du har förmodligen fått betala 100-150 kr för gångjärnsbrickorna. Sen tror jag mer på 650 eller liknande för handtaget, vilket ger ca 12-1300 för spanjoletten, vilket är ett hyffsat pris.

Vad fick dig att byta/sluta med låssmedandet, begåvades du plötsligt med ett samvete? :p

Skämt åsido, tack för din input!
Men jag tycker fortfarande att priset är i det saftigaste laget oavsett och med tanke på att många (alla?) låssmeder tycks vara anslutna till ett stort landsomfattande bolag så får det mig att känna doften av en gammal hederlig svensk kartellbildning/oligopol. q(;^;)p Smeden själv berättade om Assa och deras fasoner...

ca 600kr /timme & 300kr för servicebil kostar en låssmed

räkna med restiden också och ev. tid för införskaffning av material också

spanjolett ca 800kr, handtag ett par hundra beroende på modell

och sedan lite moms på detta

skall bli kull att se en spec på vad dom har gjort

Jag återkommer med siffror så fort jag fått den "nya/förbättrade" fakturan.

F ö kan jag tillägga att hade jag inte varit hemma och hjälpt till med arbetet, utan bara fått fakturan efter att ha sett jobbet så hade jag aldrig accepterat resultatet och frågat om han inte var riktigt klok.

När jag nu hjälpte till och såg med vilken bristfällig känsla för det färdiga resultatet han uppvisade så antog jag att det skulle avspegla sig på fakturan, vilket det inte gjorde alls IMO.
Han löste ett problem, inte särskilt snyggt utfört och med ett opassande handtag, samt lämnade mig utan dörrbroms. Det sista med viss överrenskommelse, då han menade att det var 3 veckors lev.tid på den typen av spanjolett, så jag skulle få åtgärda det själv. Han hade först tänkt montera på en extern/lös dörrbroms, men efter allt övrigt arbete kunde han konstatera att en sådan inte passade i karmen på något sätt - vilket jag ifrågasatt redan från början. Suck!

Det känns som att man ska behöva vara en bättre hantverkare själv än den man anlitar, samt göra upp om pris innan arbetet påbörjas och sedan nogsamt följa varje moment under arbetets gång, för att slippa bli uppskörtad av dåliga hantverkare. Dubbelsuck!

Redigerat:
LilleNo skrev:
Vad fick dig att byta/sluta med låssmedandet, begåvades du plötsligt med ett samvete? :p

Skämt åsido, tack för din input!
Men jag tycker fortfarande att priset är i det saftigaste laget oavsett och med tanke på att många (alla?) låssmeder tycks vara anslutna till ett stort landsomfattande bolag så får det mig att känna doften av en gammal hederlig svensk kartellbildning/oligopol. q(;^;)p Smeden själv berättade om Assa och deras fasoner...
Tyvärr har han rätt.. Assa är stora, dom äger den största grossisterna som en stor del av alla låssmeder handlar ifrån (Copiax)
Assa sätter priserna vilket gör marginalerna otroligt dåliga för låssmederna, och var får man hämta hem detta? Jo i framkörningsavgifter, timpriser samt förbrukningsmaterial.

Att jag slutade, tja blev erbjuden ett annat jobb med bra mycket mer betalt :D Trivdes som fisken som låssmed..

Sen ju mer du berättar låter det mer och mer som en låssmed som inte riktigt orkade med att ha jobb hängande. Därför körde han en rövare. Det är inga problem att montera en dörrbroms i efterhand. Han hade en standardspanjo liggandes, han hade rätt i att om det skall vara en spanjo med inbyggt stöd för dörrbroms så kräver det lite måttning och leveranstid. Dock finns det som eftermontage, kräver dock lite mer av låsis då han måste kapa den spanjolett han satte och det man som kund skulle se när det var klart var en skarv ca 120 mm från överkant.

Skall bli kul å se vad du får för spec.

En gissning från min sida är (efter lite rev av priser)
Arbetstid 2-2,5h 6-700 kr/h
Framkörning 900 kr
Förbrukningsmaterial 100-150 kr
Spanjolett 8-1000 kr
Handtag 5-600 kr

Summan jag får är ca 4000 kr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.