Hej! Vi har köpt ett äldre hus och har problem med blandaren i badrummets handfat. När man vrider handtaget till vänster för att få varmt vatten och släpper handtaget för att tvätta händerna så fjädrar handtaget tillbaka så att det bara kommer ljummet vatten. Tidigare ägare var mycket gammal, så jag förstår att man ville ha det så för att undvika brännskador.

I vår förra bostad kunde man lätt justera denna funktion genom att enligt bruksanvisning flytta en plastbit i blandaren, men till denna blandare har vi ingen modellbeteckning och ingen bruksanvisning. Jag bifogar några bilder på hur blandaren ser ut "under huven" och hoppas att någon känner igen denna modell och kan ge oss tips.

Kan man få önskad funktion genom att pilla bort fjädern eller hela den plastbit som fjädern sitter i?
Hälsningar Göran Kromad badrumskran i närbild, placerad på vit handfat, ljusa kakelväggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transparent handtvålspump med kromdetaljer, delvis demonterad, på vitt badrumsskåp.
Skapa konto
Inre mekanism av en deodorantbehållare med fjäder och plastdelar synlig.
Skapa konto
Demontage av kran med synlig kolv, fjäder och vit plastkomponent mot handfatets vita bakgrund.
Skapa konto

Krilleman
Du har en Gustavsberg Nautic tvättställsblandare.

Jag kommer inte exakt ihåg hur man tar bort funktionen med den efterfjädrande funktionen.

Men demontera fjädern på bild och se vad som händer!
Jag tror skarpt att det hjälper! 😆

https://www.gustavsberg.com/se/prod...stallsblandare-reservdelar/product/csev237385

Inuti en elektrisk apparat, troligtvis en lampa, med synlig glödtråd och plastkomponent, delvis demonterad eller trasig.
Skapa konto

Edit:
HIttade monteringsanvisningen, men det verkar inte säga något om den fjäderbelastade handtaget alls.
https://www.google.com/url?sa=t&rct...usg=AOvVaw2QpcSQGpz0cNB0Y_Rp6K3c&opi=89978449

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Spänn skruven under fjädern
Ju mer du spänner den ju mindre fjädrar den tillbaka👍🏻

• Gilla
Granatäpple och 2 till
  • Laddar…
Hej igen! Jag började med att prova förslaget från Totte lille och drog in skruven som sitter mot fjädern. Nu fjädrar handtaget tillbaka bara en tredjedel mot tidigare så nu kan man tvätta händerna i varmt vatten!

Stort tack till Krilleman och Totte lille för era tips! Detta illustrerar talesättet "För den som vet hur man ska göra är det mesta enkelt ..."
Hälsningar Göran

• Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sig 👍

• Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Skruven är för justering av sparläget. Om man tar bort fjädern så slipper man all återfjädring. Nyp ihop med en tång och dra ut den.

• Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.