4 251 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Justerbar stolpsko till hemmagjorda plintar?
Medlem
· Västernorrland
· 33 inlägg
Hej,
Jag håller på med ett projekt att flytta en friggebod.
Tanken var att gjuta egna plintar med gjutrör och sätta i justerbara stolpskor som på bilden. Nu i efterhand har jag förstått det som att dessa stolpskor är avsedda för färdiga plintar med ingjutna rör med invändig gänga. Stämmer det? Går det att göra som jag tänkt och kan någon i så fall vägleda mig rätt när det gäller vilket sorts rör jag ska gjuta in och var jag får tag på det. Gängan på stolpskon är M16.
Jag håller på med ett projekt att flytta en friggebod.
Tanken var att gjuta egna plintar med gjutrör och sätta i justerbara stolpskor som på bilden. Nu i efterhand har jag förstått det som att dessa stolpskor är avsedda för färdiga plintar med ingjutna rör med invändig gänga. Stämmer det? Går det att göra som jag tänkt och kan någon i så fall vägleda mig rätt när det gäller vilket sorts rör jag ska gjuta in och var jag får tag på det. Gängan på stolpskon är M16.
Det finns lösa justerbara stolpskor för ingjutning, tex
https://bolist.se/produkt/stolphallare-univ-joma-vfz-justerbar-48mm/
https://bolist.se/produkt/stolphallare-univ-joma-vfz-justerbar-48mm/
Medlem
· Västernorrland
· 33 inlägg
Bästa svaret
Det behöver inte vara gänga i röret som är ingjutet i plinten utan det räcker att röret är jäms med ovankant på plinten och att man lägger en större bricka mellan plint och muttern.
Det som händer då är att man inte kan ”dra ner” det som sitter i stolpskon utan det trycks bara med av tyngdkraften.
Det måste även vara två muttrar på stolpskon, en som låset fast själva bygeln mot toppen på gängstången, sedan en mutter som är ner mot plinten.
Det som händer då är att man inte kan ”dra ner” det som sitter i stolpskon utan det trycks bara med av tyngdkraften.
Det måste även vara två muttrar på stolpskon, en som låset fast själva bygeln mot toppen på gängstången, sedan en mutter som är ner mot plinten.
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 33 inlägg
Tack! Det ska jag prova.Demmpa skrev:Det behöver inte vara gänga i röret som är ingjutet i plinten utan det räcker att röret är jäms med ovankant på plinten och att man lägger en större bricka mellan plint och muttern.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på Stolpsko som är justerbar i sidled
Altan & Uteplats -
Uybyggnad på HERO STOLPSKO JUSTERBAR TYP FLEX
Byggmaterial & Byggteknik -
Rädda instabil stolpsko till staket
Byggmaterial & Byggteknik -
Justerbar stolpsko till 95x95-stolpar för altanräcke?
Altan & Uteplats -
Extra bärlina till Altan - vettiga justerbara platta stolpskor
Altan & Uteplats