Hej,
Jag håller på med ett projekt att flytta en friggebod.
Tanken var att gjuta egna plintar med gjutrör och sätta i justerbara stolpskor som på bilden. Nu i efterhand har jag förstått det som att dessa stolpskor är avsedda för färdiga plintar med ingjutna rör med invändig gänga. Stämmer det? Går det att göra som jag tänkt och kan någon i så fall vägleda mig rätt när det gäller vilket sorts rör jag ska gjuta in och var jag får tag på det. Gängan på stolpskon är M16.

0_238613_5.jpg

Demmpa Demmpa skrev:
Det finns lösa justerbara stolpskor för ingjutning, tex
[länk]
Ja, jag har sett dem. Nu har ju jag tyvärr redan hunnit köpa på mig varianten i bilden. Om det inte går att lösa så kan jag nog lämna tillbaka dem och köpa varianten du tipsar om

Bästa svaret

Det behöver inte vara gänga i röret som är ingjutet i plinten utan det räcker att röret är jäms med ovankant på plinten och att man lägger en större bricka mellan plint och muttern.

Det som händer då är att man inte kan ”dra ner” det som sitter i stolpskon utan det trycks bara med av tyngdkraften.

Det måste även vara två muttrar på stolpskon, en som låset fast själva bygeln mot toppen på gängstången, sedan en mutter som är ner mot plinten.

Demmpa Demmpa skrev:
Det behöver inte vara gänga i röret som är ingjutet i plinten utan det räcker att röret är jäms med ovankant på plinten och att man lägger en större bricka mellan plint och muttern.

Det som händer då är att man inte kan ”dra ner” det som sitter i stolpskon utan det trycks bara med av tyngdkraften.

Det måste även vara två muttrar på stolpskon, en som låset fast själva bygeln mot toppen på gängstången, sedan en mutter som är ner mot plinten.
Tack! Det ska jag prova.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.