Hej
Vi är andra ägarna av ett hus från 2017.
Nu när det blivit kallt på riktigt har jag inte varit helt nöjd med värmefördelningen i huset.
Vi har golvvärme från Uponor på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. En Nibe 730 är värmekällan.
Började med att vi hade olidligt varmt i WC och groventrén på nedervåningen. Visade sig att golvvärmen var inställd att köra bypass i de två korta slingorna. Justerade det till vardagsrum vilket löste problemet i de rummen.
Men inte helt nöjd då det nu är på gränsen för varmt där istället (23-24). Rumstermostaterna är inställda på 22 grader och värmepumpen likaså.
Hittade då av en slump att det låg ett bypass-rör i fördelarskåpet.
Sedan det blev varmt i stora rummen på nedervåningen upplevs det på gränsen till för kallt på övervåningen (20-21)
Så fråga:
1: Ska bypassröret (se bild) vara monterat på golvvärmefördelaren eller är det bättre att använda slingan i ett rum(men måste få ned värmen isf.).
2: Vad jag förstått klassiskt problem att trimma in golvvärme på nedervåningen kontra radiatorer på övervåningen. Men hur justerar man praktiskt värmen där emellan? Tog en bild av vad jag gissar är shunten till golvvärmen. Skulle vilja vrida på den vita termostatliknande vredet som det står Uponor på för att justera detta. Är det rätt tänkt eller är det nått annat man ska justera?
Summa: jag vill minska värmen på nedervåningen och öka den på övervåningen.
/Markus
Vi är andra ägarna av ett hus från 2017.
Nu när det blivit kallt på riktigt har jag inte varit helt nöjd med värmefördelningen i huset.
Vi har golvvärme från Uponor på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. En Nibe 730 är värmekällan.
Började med att vi hade olidligt varmt i WC och groventrén på nedervåningen. Visade sig att golvvärmen var inställd att köra bypass i de två korta slingorna. Justerade det till vardagsrum vilket löste problemet i de rummen.
Men inte helt nöjd då det nu är på gränsen för varmt där istället (23-24). Rumstermostaterna är inställda på 22 grader och värmepumpen likaså.
Hittade då av en slump att det låg ett bypass-rör i fördelarskåpet.
Sedan det blev varmt i stora rummen på nedervåningen upplevs det på gränsen till för kallt på övervåningen (20-21)
Så fråga:
1: Ska bypassröret (se bild) vara monterat på golvvärmefördelaren eller är det bättre att använda slingan i ett rum(men måste få ned värmen isf.).
2: Vad jag förstått klassiskt problem att trimma in golvvärme på nedervåningen kontra radiatorer på övervåningen. Men hur justerar man praktiskt värmen där emellan? Tog en bild av vad jag gissar är shunten till golvvärmen. Skulle vilja vrida på den vita termostatliknande vredet som det står Uponor på för att justera detta. Är det rätt tänkt eller är det nått annat man ska justera?
Summa: jag vill minska värmen på nedervåningen och öka den på övervåningen.
/Markus
Förhoppningsvis har du utöver shunten med cirkpump även en separat slinga med cirkpump för radiatorerna. Den cirkpumpen sitter säkerligen i värmepumpen. Då kan du styra flödet separat på den kretsen och ställa in framledningstemperaturen i menyerna på värmepumpen. I shuntsystemet kan du sedan maximera framledningstemperaturen (dvs ställa ner framledningstemperaturen) med hjälp av termostaten med känselkropp på bild. För att få rätt temperaturer på bottenvåningen behöver du helst ha projekterade flöden per slinga och ställa in efter den infon. I det läget måste gv-termostatventilerna vara öppna hela tiden, dvs ställ rumstermostaterna på max. Sen är det ett trixande att få till rätt flöden per slinga. Ökar du på en slinga så sjunker flödet på de andra. För egen del har jag bypass till toan på bottenvåningen, det räcker. I övrigt har jag justerat in mitt system så att jag egentligen kör utan gv-termostater. Det är bara om det skulle bli varmare än 24 grader i ett rum som rumsslingan stängs. Rumstemperaturen justeras med värmekurvan och tempsensor utomhus. Före det körde jag med högre framledningstemperatur och och lät rumstermostaterna ställa in temperaturerna i rummen. Efter den finjusteringen gick energiförbrukningen ned med ca 5000 kWh/år.
Tack för utförligt svar!
På värmepumpen har jag ett ”Klimatsystem 1” som jag kan ställa minsta framledningstemp, nån rumsgivarstyrning, extern justering?
Värmekurvan säger inget om Klimatsystem 1.
Rören från värmepumpen delar sig och går upp till radiatorerna och ned till golvvärmeshunten så rimligtvis finns styrningen till radiatorerna i värmepumpen?
Men är inte riktigt med på vad ska ska testa att skruva på för att testa?
På värmepumpen har jag ett ”Klimatsystem 1” som jag kan ställa minsta framledningstemp, nån rumsgivarstyrning, extern justering?
Värmekurvan säger inget om Klimatsystem 1.
Rören från värmepumpen delar sig och går upp till radiatorerna och ned till golvvärmeshunten så rimligtvis finns styrningen till radiatorerna i värmepumpen?
Men är inte riktigt med på vad ska ska testa att skruva på för att testa?
Jag skulle börja med att se över värmen på övervåningen. Du har ett nyare hus så jag gissar du har lågtempsradiatorer med egen cirkulationspump i värmepump. Jag kan inte din Nibe så jag kan inte berätta i vilka menyer du ska göra inställningar.
1. Börja med att lufta samtliga radiatorer på öv. Om du känner på radiatorerna så kan det finnas kalla fläckar. Det är där det finns luft.
2. Se till att du har ca 1.0 bar i radiatorkretsen. Det motsvarar en vattenpelare på ca 10 meter. Det bör räcka för de flesta villor. Hur stort hus har du? Hur många våningar? Det finns i VP en påfyllningsventil med en manometer som du öppnar tills du får 1.0 bar i systemet. Sen stänger du ventilen.
3. Kolla termostaterna till dina radiatorer. Vilken maxtemperatur kan du ställa in? Mina Danfoss-termostater stoppar vid 20 grader. Då går det inte utan vidare att få 21--22 grader i rummet.
4. Om det fortfarande är för kallt kan du testa att öka flödet på cirkulationspumpen i VP för radiatorkretsen.
5. Om det fortfarande inte är OK får du kolla på framledningstemperaturen från VP och returtempen från radiatorerna och justera kurvan för framledningstemperatur. Som jämförelse har jag i ett hus från 2000, 32 grader i framledningstemperatur vid -20 grader. 180m2 i 2 plan. Stockholm.
När övervåningen är OK kan du fila på golvvärmen. Det är rätt trickigt att justera in värmen med vattenradiatorer och golvvärme. Många hus har golvvärme på bottenvåningen och elradiatorer på övervåningen.
Termostaten på din bild en shunttermostat för golvvärmen. Radiatorerna kräver troligtvis högre framledningstemperatur än golvvärmen. Då ställer du in en maxtemperatur för gvkretsen så att inte trägolven förstörs. Max rek gvtemperatur brukar vara 27 grader. Om VP levererar ut en högre framledningtemperatur än 27 grader så shuntar termostaten så det inte blir mer än 27 grader i gvkretsen.
1. Börja med att lufta samtliga radiatorer på öv. Om du känner på radiatorerna så kan det finnas kalla fläckar. Det är där det finns luft.
2. Se till att du har ca 1.0 bar i radiatorkretsen. Det motsvarar en vattenpelare på ca 10 meter. Det bör räcka för de flesta villor. Hur stort hus har du? Hur många våningar? Det finns i VP en påfyllningsventil med en manometer som du öppnar tills du får 1.0 bar i systemet. Sen stänger du ventilen.
3. Kolla termostaterna till dina radiatorer. Vilken maxtemperatur kan du ställa in? Mina Danfoss-termostater stoppar vid 20 grader. Då går det inte utan vidare att få 21--22 grader i rummet.
4. Om det fortfarande är för kallt kan du testa att öka flödet på cirkulationspumpen i VP för radiatorkretsen.
5. Om det fortfarande inte är OK får du kolla på framledningstemperaturen från VP och returtempen från radiatorerna och justera kurvan för framledningstemperatur. Som jämförelse har jag i ett hus från 2000, 32 grader i framledningstemperatur vid -20 grader. 180m2 i 2 plan. Stockholm.
När övervåningen är OK kan du fila på golvvärmen. Det är rätt trickigt att justera in värmen med vattenradiatorer och golvvärme. Många hus har golvvärme på bottenvåningen och elradiatorer på övervåningen.
Termostaten på din bild en shunttermostat för golvvärmen. Radiatorerna kräver troligtvis högre framledningstemperatur än golvvärmen. Då ställer du in en maxtemperatur för gvkretsen så att inte trägolven förstörs. Max rek gvtemperatur brukar vara 27 grader. Om VP levererar ut en högre framledningtemperatur än 27 grader så shuntar termostaten så det inte blir mer än 27 grader i gvkretsen.