3 404 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Justera Rikt/Planhyvel Robland k210
Hej!
Har fått tag i en Robland kombimaskin (k210) som jag precis fått fart på i snickarboden.
Allt verkar snurra som det ska men blev fundersam över planhyveln på den.
Stålen I hyveln är postade så jag kan rikta bitarna bra, men planhyveln tar inget alls. Matarrulle och mothållsrullen ligger så pass långt ner att jag med mycket kraft kan trycka igenom en bit och hyveln når då ytterst lite av träet ändå när jag försöker planhyvla. Är lösningen att få ut stålen något från kuttern så de når biten eller är det något annat som jag missat som man kan justera?!
Mvh
PJ
Har fått tag i en Robland kombimaskin (k210) som jag precis fått fart på i snickarboden.
Allt verkar snurra som det ska men blev fundersam över planhyveln på den.
Stålen I hyveln är postade så jag kan rikta bitarna bra, men planhyveln tar inget alls. Matarrulle och mothållsrullen ligger så pass långt ner att jag med mycket kraft kan trycka igenom en bit och hyveln når då ytterst lite av träet ändå när jag försöker planhyvla. Är lösningen att få ut stålen något från kuttern så de når biten eller är det något annat som jag missat som man kan justera?!
Mvh
PJ
Hej Jag har inget svar, men du kanske kan hjälpa mig med råd. Min pappa har en Robland kombimaskin, tror det är en 210, kan vara en 260 också. Han kan inget om maskinen. Hyvelstålen har blivit dåliga, så jag funderar på att köpa nya och skicka in de gamla för slipning. Hur svårt är det att byta blad och rikta in dem? Finns det instruktioner att få tag på? Pappa bor en bit bort och jag måste hyvla när jag kommer dit så jag vill vara förberedd på att kunna fixa den.
Är inte svårt att byta men lite pilligt att justera in. Om det är en 210 eller 260 är lätt att kolla, siffrorna motsvarar bredden av hyveln. 210mm eller 260mm.J Jonas Birgerson skrev:Hej Jag har inget svar, men du kanske kan hjälpa mig med råd. Min pappa har en Robland kombimaskin, tror det är en 210, kan vara en 260 också. Han kan inget om maskinen. Hyvelstålen har blivit dåliga, så jag funderar på att köpa nya och skicka in de gamla för slipning. Hur svårt är det att byta blad och rikta in dem? Finns det instruktioner att få tag på? Pappa bor en bit bort och jag måste hyvla när jag kommer dit så jag vill vara förberedd på att kunna fixa den.
Jag använder en plan träbit för att justera in. Rita två streck med ett par mm emellan tvärs över träbiten. Lägg den på inmatningsbordet och över kuttern. Rotera kuttern så bladet greppar biten och flyttar den framåt. Målet är att den ska flytta biten lika långt som det är mellan strecken på träbiten. Gör det först på ena sidan, t.ex. längst till vänster på stålet och sedan längst till höger. När biten flyttas lika långt på båda sidor är stålet rätt justerat. Sen är det bara att göra samma sak med det andra stålet. Är inte svårt men kan vara tålamodsprövande eftersom man inte har nån justerskruv för att justera stålet, utan man måste släppa på spänningen av stålet för att kunna flytta det.
Liknande trådar
-
Instruktion för Scheppach HMS 260 rikt och planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Aluminiumanslag till Ferax FRP 1250 Rikt/Planhyvel
Hur justera plan-/rikthyvel - ojämn tjocklek
Någon som använt Duab rikt ock planhyvel Hawk 392B pris under 16000:-
Justera liten rikt och planhyvel
Verktyg, Maskiner & Fordon