Hej alla.

Sågen är nyinkköpt och kniven ligger inte helt i linje med klingan. Den är lite åt höger vilket gör att brädan trycks emot klyvanhållet och går trögt. Jag måste trycka på hårt varje gång jag klyver nåt. Gillar inte detta alls, det ska ju gå lätt.

Själva kniven verkar rak å fin och jag har skruvat isär allt jag kan för å hitta nåt sätt att justera knivens position på, men hittar inget.

Vet ni nåt sätt? Jag testade att shimsa klingan med hjälp av en liten tunn bricka och det löste problemet, men klingan wobblade en aning så jag sket i det. Och det går inte att shimsa kniven åt vänster, enbart åt höger.

Tog bilder på vardera sida av där kniven är monterad.

Sista utvägen är väl å banka på kniven med en slägga.
 
  • Sågblad nära metallfäste, svart och gult, arbetsverktyg, damm och spån, närbild, industriellt verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på del av maskin eller fordon, metallstruktur, skruvar, industriell look, svårt att identifiera specifik användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NY maskin gå tillbaka och reklamera.
 
H Herr.dr.Olsson skrev:
Hej alla.

Sågen är nyinkköpt och kniven ligger inte helt i linje med klingan. Den är lite åt höger vilket gör att brädan trycks emot klyvanhållet och går trögt. Jag måste trycka på hårt varje gång jag klyver nåt. Gillar inte detta alls, det ska ju gå lätt.
Tråkigt när det inte är rakt från fabrik men sånt händer. På grund av vinkeln ser jag inga skruvar, men det är väl insexskruvar i de tre hålen? Isf är det dom du ska justera. Det är tråkigt men ibland är det bra att kolla instruktionsboken :)

https://www.manualslib.com/manual/1786910/Dewalt-Dwe7485.html?page=15#manual

Bilden finns på sida 5.
 
T TriNitro skrev:
Tråkigt när det inte är rakt från fabrik men sånt händer. På grund av vinkeln ser jag inga skruvar, men det är väl insexskruvar i de tre hålen? Isf är det dom du ska justera. Det är tråkigt men ibland är det bra att kolla instruktionsboken :)

[länk]

Bilden finns på sida 5.
Helt rätt. Gjorde precis samma med min när den köptes
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Tack för svar hörni!

Fann till slut skruvarna, var tvungen å lossa på ett plasthölje på högersidan för att se dem (inramade i rött på bilden). Nu är den rak!
 
  • IMG_0914.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.