Hejsan..
Har sökt och sökt utan att finns korrekt svar, hoppas ni kan hjälpa mig.

Det är som så att jag har bytt ut den gamla plastklädda karmen från 74.
Nu till problemet...
Det klassiska att dörren går inte att stänga, den tar i på motsatt sida mot dörrbladen.
Det finns tyvärr inget rum för justering med karmskruvarna (essve) då öppningen i väggen är precis lika stor som modulmåtten på karmen 8x21. Med andra ord de är åtdragna så gott det går mot väggen.

Jag har testat att bara ställa in dörren i karmen utan att den sitter fast i dörrbladen och då får den plats med några millimeter på var sida.
Men när jag satt fast dörren med dörrbladen så går det inte.

Kan man justera dörrbladen något? Det enda jag vet är i höjdled.

Eller hur ska jag göra?
Tacksam för alla förslag.

(Ska tilläggas att jag installerat en liknade karm i ett annat rum och då gick det super. )
 
  • Gilla
Danosbananos
  • Laddar…
Vad är det för gångjärn?
Är det vanliga tapp-gångjärn kan man knäcka gångjärnen lite åt gångjärnssidan.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det inte att justera lite på gångjärnssidan?
Jag tänkte att du kanske kan flytta karmen någon millimeter så går det att stänga dörren. Annars blir det att hyvla av lite på dörren, men tråkigt när det är en helt ny dörr. Ett annat alternativ är att plocka bort karmen och karva lite i väggen så det blir mer plats.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
Har försökt att flytta karmen, är tvärstopp. Tycker det är konstigt då dörren får plats i hålet så länge dörren inte hänger på dörrbladen.
 
M
Du kan ju även justera genom hur mycket du skjuter in gångjärnet i dörrbladet, vänster del på bilden.
Tar du ut den en bit i övre gångjärnet så kommer dörren "hänga ner" lite i överkant på dörren. Kör du den i botten och drar ut den lite i nedre gångjärnet så kommer den komma upp lite i höjd.

Svårt att förklara i text, men detta justerar alltså var övre hörnet på motsatt ände hamnar.

Funkade fint att justera en dörr hos morsan så när den tog i lite i nederkant på motsatt sida av gångjärnen.
 
  • Gilla
Interista88 och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaret!
Har testat det lite, genom att köra båda i botten. Men det är nog kanske fel håll jag har testat.
 
M
Jag kanske dessutom missförstod problemet lite, det verkar som att hela sidan tar i och inte bara en del av den? Då kanske det inte hjälper så mycket.

Tycker alltid det är trixigt med dörrar, vart dem tar i och varför :)
 
  • Gilla
Janne Mctagger
  • Laddar…
Japp hela dörren tar i. Ser ut som lika mycket över hela sidan.
 
  • Gilla
Roger Carlsson2
  • Laddar…
Det går att justera dom gångjärnen också, man får ta det lite försiktigt uppe/nere bara.
Köp en gångjärnsriktare o kör!
 
Bild där karmen syns samt springor mellan reglar och karmen.
Tycker det ser ut som om karmskruven ligger väldigt djupt om det inte finns någon springa i bakkanten.
 
  • Gilla
Simon Almhage
  • Laddar…
Ta ner dörrkarmen igen och hyvla av några mm..? Eller hyvla av väggregeln om det går att komma åt.
Stämmer bredden högst upp vid överstycket? eller tar det i där med?
 
Får nog ta ner allt och försöka med att ta bort lite på karmen.
 
Har du kvar den gamla dörren ?
Går dörrbladet in i karmens öppning när du låter bli att ”hänga ” dörren på gångjärnen .
Om det är ja på dessa så tror jag att felet är i dina gamla dörrblad .Tycker det ser konstigt ut på bilden för idag =karmens gångjärn så ser man karmens ”gångjärnspinne ” när man hänger dit dem du verkar ha någon del som sitter i din del av gamla gång järn på dörrbladet . Jag gissar nu på grund av att bilden inte ger dessa svar men kolla in det som jag har försökt att beskriva . Mvh Byggare Bob
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.