Någon som vet hur jag höjer tempen på shunt motorn?

Skruvar jag 1 varv medsols eller hur gör man?

Det är Termotech.

Värmesystem med en Termotech shuntmotor och rörkopplingar markerad med en vit cirkel, fråga om justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du en bild på hela fördelaren/shunten. De du har ringat in verkar inte vara "shuntventilen". Kan ha fel. Svårt att se.

Värmefördelare med termostatventiler för golvvärme monterad på vägg med synliga röranslutningar.
Skapa konto

Shutningen styr du med ventilen som sticker rakt ut längst ner till vänster i bild.
Medsols så minskar du iblandningen från sekundär returen, dvs varmare vatten in från primären.

Denna? VVS-installation med flera rör och ventiler, markerad ventil i fokus.
Skapa konto

Den här

• Värmesystem med flera termostatventiler och rör markerat med en cirkel.
    Skapa konto
Ok. Men övriga slingor är varma. Den svarta tillhör vår utbyggnad och det är där det inte räcker till.

Kanske att VVSaren inte justerade in det, alt att det va varmt ute när det gjordes då det inte blev tillräckligt för hela med ny längd.

Okej. Nej då är det inte shunten du ska ändra som du skrev utan den slingan som är kall. Du får öka flödet över den.
Det gör du genom att skruva bort insex locket på den nedre delen sen öppnar du slingan motsols med en insexa som ligger under locket.
Kan finnas en plastplopp med hål i som stopp för att du inte ska kunna skruva ur ventilen helt.
Det är på den sista bilden du visar.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ok, testar imorgon på dagen. Dumt att börja en lördagem.....

Och kanske ska öka flödet på pumpen? Och höja kurvan..

Hann (vågade inte....) inte. Pumpen står på steg 2 av 3.

Kurvan vill jag helst inte röra då det ju inte va problem innan vi byggde ut. Eller är det feltänkt?

Nej kurvan skulle jag inte röra om det är bara ett rum som är kallt. Då är det flödet som du ska labba med i det kalla rummet. Dvs justera den slingan.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Beror ju såklart på, om det rummet är sämre isolerat, eller för lite slinga eller dyligt, men börja höja pumpen, annars får du höja kurvan lite..

Satt pumpen på 3 nu till att börja med.

Utbyggnaden är med glaspartier W100 eller vad Willabs bästa heter, väl isolerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.