Hej,

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus.
Som värmesystem blev det golvärme i bottenvåningen (ca 85 kvm) och element (vatten) på övervåningen (ca 75kvm).
Värmecentralen bestå av en NIBE 360P och en LK golvvärme fördelare.
Värme systemet verkar fungera bra, men, det finns alltid ett men. Badrummet på bottenvåningen (4,5kvm) är för kallt, men övriga rum är Ok.
Badrummet ligger dessutom i ett ytterhörn på huset.
Jag vet att man inte skall/bör justera flödet i golvvärmecentralen, men undrar väl egentligen om det inte kan vara där problematiken ligger.
Skall väl tilläggas också att ställdonet för badrummsslingan alltid är öppet.
Enligt dokumentationen så skall badrummsslingan ha ett injusterings värde på 1,75 (lägsta värdet tillsammans med slingan i grovköket). Vet inte om värdet avser antal justeringsvarv, eller om det avser liter/x?.
Rummet bredvid badrummet är marginellt större (8kvm)men har ett injusterings värde som är FÖ (fullt öppet?), ser så ut i alla fall på ventilen.

Har ni några tips hur man bäst justerar värmen i detta badrum. Törs man prova med att mixtra med flödet i slingan. Det går ju iofs alltid att backa till ursprunget om det blir hel fel.
Eller ska vi helt enkelt ta kontakt med VVS killen.
Samtidigt vill man ju försöka lära sig lite hur det egna systemet beter sig och fungerar.

Mvh
Suua
 
har du betalat för att en vvs killa ska ha monterat & justerat in, så bör du kanske kontakta vvs firma & framföra dina synpumpter, det borde vara en rekalametion.


annars så ar jag inte testat mig på golvvärme, men är det nån skilnad mot vanliga radiatorer?
jag instalera ca 20 radiatorer i mitt hus & har själv strypt in dom = enkelt (kör utan termostater)

jag ställde alla fyllt öppna, sen justera jag på värmepumpen så att det kallaste rumet vart lagom varmt & där efter ströp jag dom rum som var för varma, tills alla rum hade sama tempratur.
 
Jag råkar oxå sitta på ett golvvärmesystem från LK. Det injusteringsvärdet som anges är angivet i antal öppningsvarv från stängt läge. Till fördelaren så medföljde det en speciell injusteringsnyckel. Skruva först upp den översta stoppringen, med ena änden på nyckeln, högst upp. Vänd sedan på nyckeln och ställ in det värde du skall ha på slingorna. Dvs, stäng injusteringsventilen helt och öppna den sedan med 1,75 varv. Skruva sedan ner stoppringen igen till den tangerar stoppläge!

Du kan gott labba lite med flödena, blir det inte bra så är det ju bara att återställa!

FÖ = Fullt Öppen.

//Erik
 
Jag har också fått finjustera flödet till mitt golvvärmesystem.
Är systemet nytt så kan cirkulationen stanna i vissa slingor pga. luftbubblor som stoppar cirkulationen.
Om någon slinga inte ens blir lite varm så kan cirkulationen i den slingan vara stoppad av luft.

Jag hade ett sådant problem tidigare.
Lösningen för mig var då att stänga alla andra slingor för att tvinga flödet igenom den krånglande slingan.
Cirkpumpen sattes på högsta fart och tillsist kom det luftbubblor och sedan fungerade slingan bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.