Ola78
Beställde häromdagen en Bosch GCM 8sjl då min gamla såg började bli trött och sliten. Hämtade ut den i går kväll och tänkte att den ska jag fixa med i morgon. Sagt och gjort, plockade upp den och provsågade, underbart med mjukstarten, betydligt tystare än min gamla såg men........upptäckte att den sågar inte 90° när jag prövade på en spillbit mdf. Till höger om klingan slog det 0,44 (nästan 0,13°) mm när jag mätte och till vänster 1,07 (0,31°) och detta på en bit som är 195 mm bred. Känns som lite väl stora avvikelser, särskilt till vänster om klingan.

Har kollat i instruktionsboken och där står det ingenting, anhållen går inte att justera då de sitter skruvade i aluminiumbordet vilket man då skulle kunna tolka som att vinklarna är fabriksinställda men jag vet ju att man alltid ska kolla en ny såg för att det brukar inte vara perfekt och det var ju därför jag upptäckte felet. Någon som har en aning om hur jag avhjälper det här? Vore kul och få sågen perfekt då den är jätteskön och jobba med. Tack på förhand.
 
Ola78
Läste ditt tips innan jag skrev mitt inlägg, smart sätt men problemet är att jag lossade anhållet men det går liksom bara plocka bort inte röra fram och tillbaka eller är det jag som är trögfattad här:x Min gamla såg var en PCM 8s och där fanns det instruktioner i bruksanvisningen hur man riktade anhållet, lätt och smidigt bara lossa skruvarna och där hade ditt tips funkat perfekt. Men här finns inget sånt.
 
Jag har en "gammal" 8S, och på den fungerar det i varje fall utmärkt att justera anhållet. Skruvhålen i anhållet är lite avlånga så att man kan flytta det. Gissar att det är/var samma lösning på din PCM. Eftersom jag aldrig har meckat med en 8SJL så vet jag inte hur det funkar på den. Men det låter märkligt om inte skulle gå att justera vinkeln på något sätt.

Om anhållet inte går att flytta så finns det på rak arm bara ett alternativ kvar - att justera nolläget där bordet "snäpper" fast. Under bordet (den delen som du kan vrida på) brukar det finnas små jack där låsarmen snäpper fast i de fasta lägena, tex 0 och 45 grader. Går jacken att flytta på något sätt? Det skulle tex vara löst med ring med jack i som skruvas fast i det vridbara bordet på ett sätt så att viss justering medges. Nu spekulerar jag hejvilt, men det kan kanske få dig att kika på ställen där du annars inte hade tittat ;)
 
  • Gilla
lajo01 och 1 till
  • Laddar…
Ola78
Tack så hemskt mycket för hjälpen bygga_bo, var precis så som du beskrev. Lite dum känner jag mig allt nu som inte tänkte så långt själv:confused: Kollade på sprängskissen på Bosch hemsida och infästningen på din 8S är precis som min nuvarande PCM, hade ju varit smidigare får man nog medge. Antar att när jag justerar ringen nu så är det väl det klassiska "trial and error" som gäller för att se om jag hamnar rätt eller råkar du ha nåt tips där med?
 
Tycker inte att du känna dig dum, jag har har aldrig sett lösningen jag gissade mig till. Se det istället som att jag för en gångs skull hade tur när jag tänkte. Oavsett vilket var det kul att det löste sig.

Justeringsmetoden som jag kom på bygger på att man skapar en avbild av klingans framfart genom att såga av en spillbit som är fäst (varsomhelst) på bordet, och sedan använda den avsågade kanten som referens när man justerar in anhållet. Du skulle kunna göra samma sak om du lyckas fästa spillbiten enbart på den delen av bordet som roterar (dvs den cirkelformade delen i mitten).

Nu har jag som sagt aldrig pillat på en SJL, så jag vet inte om ovanstående låter sig göras. Spontant tror jag att det är svårt att sätta fast spillbiten med tvingar eftersom du förmodligen inte kommer åt att fästa dem på undersidan. Det du skulle kunna testa är att fästa spillbiten med matt/dubbelhäftande tejp av vettig kvalisort. Det brukar funka bra i andra sammanhang. Välj i så fall en spillbit som är ungefär lika bred som radien på den vridbara delen av bordet så att tejpen inte belastas onödigt mycket, men ändå får maximalt fäste. Placera spillbiten så att du bara sågar av några mm på den.

Alltså... tejpa fast spillbiten på den roterande delen av bordet (lämna ett litet utrymme vid anhållet), såga av den, lossa på ringen, justera in 90 grader mellan den avsågade kanten och anhållet mha en bra vinkelhake och spänn fast ringen.
 
Har också en GCM8s som inte går att justera riktigt bra till 90 gr . Inställningen ändrar sig efter ett tag fast jag drar fast insexskruven så bra jag törs. Tråkigt är det.
 
Hej,
Sitter i samma sits som Ola78 och har börjat kika på hur de fasta jacken ska kunna justeras, men skruvarna som dessa sitter med sitter ju som berg... Får nästan känslan att de inte är tänkta att lossas. Fick du Ola78 till det hela?
 
E
Hej! Vilka skruvar är det ni lossar på GCM 8 SJL för att justera anhållet? De som sitter bakom med avlånga hål gör väl bara att man kan justera det tvärs klingan och inte vinkeln mot klingan? Kan någon visa med bild?

Illustration av en GCM 8 SJL kap- och geringssåg med fokus på skruvarna markerade med en röd cirkel för anhållets justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias, du behöver inte leta efter tråden, för det är just denna ;) Kolla inlägg #6.

Ringen jag spekulerade kring i inlägg #4 (teorin bekräftades i #5) borde rimligtvis vara åtkomlig från undersidan av sågbordet. Alltså, kolla där och leta efter skruvar med avlånga hål bakom.
 
Jo, jag såg det. Därför raderade jag mitt inlägg under tiden du skrev ditt.
 
E
Tackar! Misuppfattade inläggen tidigare då det skrevs om olika sågar men det gick alldeles utmärkt att justera , Lägger upp en bild som visar vilka skruvar man lossar.

Diagram över kapsåg som visar justeringsskruvar markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är ju som konstaterat ovan att det inte går att spänna fast något då det bara är ovansidan av sågbordet som rör sig. Jag löste det genom att spänna fast en bit, såga av den och mäta med en vinkelhake åt vilket håll den sågade snett och ungefär hur mycket. Lossade skruvarna och justerade en aning innan jag drog åt dem igen. Upprepade proceduren en gång till då det inte blev helt hundra på första försöket. Efter andra justeringen blev det helt rakt.
 
  • Gilla
bara en sån sak och 3 till
  • Laddar…
ERJ, kul att det löste sig, och bra att du följde upp med en bild som visar var skruvarna sitter i verkligheten. Frågan lär dyka upp igen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.