Hej.
Har nybyggd kåk och nu går ingen av mina två dörrar att låsa med nyckeln.
Man kommer liksom inte hela varvet så det går att få ur nyckeln efter låsning. Det går jättebra när dörren är öppen.
Har kommit fram till att det måste bero på att dörrbladet lutar nedåt något samt att hela dörrbladet verkar vara närmare gångjärnen än vad det är nära slutblecket. Alltså inte centrerad.
Min fråga blir då, ska jag släppa de fyra fästskuvarna och sedan skruva in de två andra för att få gångjärnet i sidled och låta dörren vandra mot slutblecket?
Tacksam för hjälp.
Har nybyggd kåk och nu går ingen av mina två dörrar att låsa med nyckeln.
Man kommer liksom inte hela varvet så det går att få ur nyckeln efter låsning. Det går jättebra när dörren är öppen.
Har kommit fram till att det måste bero på att dörrbladet lutar nedåt något samt att hela dörrbladet verkar vara närmare gångjärnen än vad det är nära slutblecket. Alltså inte centrerad.
Min fråga blir då, ska jag släppa de fyra fästskuvarna och sedan skruva in de två andra för att få gångjärnet i sidled och låta dörren vandra mot slutblecket?
Tacksam för hjälp.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Bästa svaret
Det är möjligt att avståndet är för stort om ditt låshus har en hakkolv men det är väldigt sällsynt utan vanligtvis är det i höjdled problemet ligger.
Då huset är nybyggt så borde du kunna reklamera till den som byggt huset.
För att svara på din fråga så kan du justera så som du tänkt.
Jag hade även kollat över karminfästningarna då det inte är ovanligt att det "sätter" sig lite när det är nytt.
Då huset är nybyggt så borde du kunna reklamera till den som byggt huset.
För att svara på din fråga så kan du justera så som du tänkt.
Jag hade även kollat över karminfästningarna då det inte är ovanligt att det "sätter" sig lite när det är nytt.
Galet snabba svar, tack.
Går inte lättare om man trycker eller drar i dörren som de brukar vara på äldre hus.
Det är helstopp, särskilt på morgon o kväll nu när det är kallt, funkar felfritt på dagen.
Det är assa 2002 med hakkolv, det är därför jag misstänker att den slår i innan den når helt uppfält läge.
Det började på en dörr först o då låste vi med vredet inifrån på den för låskolven går så långt att den fungerar när man använder vredet på insidan.
Har haft snickarn här och han lyckades justera det lägre gångjärnet så den lutade mindre och då blev det bättre. Men pallar inte vänta hela helgen. Tog ju självklart en kaviarmacka precis när han gjorde justeringen så missade det.
Misstänkte att det måste vara dessa två skruvar men såg i en instruktion-PDF på en annan dörr att dessa även fyllde en annan funktion genom att göra dörren svårare att forcera? Kanske har dubbel funktion på min dörr då?
Återkommer imorgon hur det gick, tack igen för svar, ni är bäst.
Går inte lättare om man trycker eller drar i dörren som de brukar vara på äldre hus.
Det är helstopp, särskilt på morgon o kväll nu när det är kallt, funkar felfritt på dagen.
Det är assa 2002 med hakkolv, det är därför jag misstänker att den slår i innan den når helt uppfält läge.
Det började på en dörr först o då låste vi med vredet inifrån på den för låskolven går så långt att den fungerar när man använder vredet på insidan.
Har haft snickarn här och han lyckades justera det lägre gångjärnet så den lutade mindre och då blev det bättre. Men pallar inte vänta hela helgen. Tog ju självklart en kaviarmacka precis när han gjorde justeringen så missade det.
Misstänkte att det måste vara dessa två skruvar men såg i en instruktion-PDF på en annan dörr att dessa även fyllde en annan funktion genom att göra dörren svårare att forcera? Kanske har dubbel funktion på min dörr då?
Återkommer imorgon hur det gick, tack igen för svar, ni är bäst.
Om det blev bättre när det nedre gångjärnet justerades ut lite så dörrbladet rättade till sig lite i karmen så tar det troligtvis i i höjdled.
Om du låser ut hakkolven och sedan tar ett mått var den ligger i höjdled så märker du snabbt om den tar i i höjdled.
Det krävs en rätt stor springa innan kolven tar emot i bakkanten av bommen i slutblecket.
De skruvarna fungerar även som en bakkantssäkring.
Om du låser ut hakkolven och sedan tar ett mått var den ligger i höjdled så märker du snabbt om den tar i i höjdled.
Det krävs en rätt stor springa innan kolven tar emot i bakkanten av bommen i slutblecket.
De skruvarna fungerar även som en bakkantssäkring.
Det blev stor skillnad när jag justerade ut det undre gångjärnet så dörren blev rakare. Fungerar jättebra nu även sent på kvällen när det normalt inte går.
Jag blev osäker på om det är hakkolv jag har, bifogar bild.
Förstår inte riktigt vad det är som tagit i ändå. Svårt att se hur jag skulle kunna mäta då kolven har en minst sagt speciell form.
Tror du att det skulle blivit ungefär samma resultat om man bara justerat upp dörren med den inbyggda skruven i gångjärnet på samtliga gångjärn?
Jag blev osäker på om det är hakkolv jag har, bifogar bild.
Förstår inte riktigt vad det är som tagit i ändå. Svårt att se hur jag skulle kunna mäta då kolven har en minst sagt speciell form.
Tror du att det skulle blivit ungefär samma resultat om man bara justerat upp dörren med den inbyggda skruven i gångjärnet på samtliga gångjärn?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lyckas inte justera dörren. Konstiga gångjärn?
Fönster & Dörrar -
Äldre gångjärn, hur justera tröghet?
Fönster & Dörrar -
Gångjärnet inte går att justera för smalare springa på "gångjärnssidan"
Fönster & Dörrar -
Hur justerar jag lyftgångjärn till gammalt fönster?
Fönster & Dörrar -
Hur justera Swedoor snap-in gångjärn
Fönster & Dörrar