Hej!

Har i huset en golvvärmefördelare från Virsbo, numera Uponor, med några år på nacken. Tidigare ägare hade alla ställdon bortskruvade och efter intrimning av värmepumpen funkar det bra men skulle gärna få det ännu bättre.
Problem 1 är att en liten toalett upplevs som kall, bilden med värmekamera visar det handen antyder, returen är iskall. Stämmer det att man kan öppna den nedre 6-kants-locket och hitta en justering av flöde? Kommer det läcka vatten om jag öppnar och hur mycket ska man justera, flera varv eller kvarts-varv i taget?

Problem 2 är att vi gärna skulle ha möjlighet att dra ner temperaturen i sovrummen. Min tanke är att sätta nya ställdon och termostater i just sovrummen och låta resten av huset vara utan rumsregleing.. Blir det problem att strypa endast vissa slingor?
 
  • Värmesystem med flera ventiler och termostater, rör, ledningar och isolering, viss oordning, en ventil markerad med röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är riktigt, under locket nertill är det en skruv för att kunna strypa/öka flödet i en slinga. Att styra ett eller några rum med don gör inget på dom andras temp. Stryp in flödet med helt öppna ventiler och sen reglera ner med donen.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är riktigt, under locket nertill är det en skruv för att kunna strypa/öka flödet i en slinga. Att styra ett eller några rum med don gör inget på dom andras temp. Stryp in flödet med helt öppna ventiler och sen reglera ner med donen.
Jag har samma system och ströp den nedre med indexfusket under några dagar ett halv varv i taget, nu läcker det vätska ur den. Trodde att strypa betydde dra åt på samma sätt som man drar åt en vanlig mutter? Nu drog jag tillbaka lite så det inte läcker. Kommer det bli samma läckage om jag skruvar mot klockan eller går den mot stängd då?
 
Läcker ? det är väl ett lock som ska täta. är det ingen gummipackning i locket ? Går bra att lägga i en, ser ut som 15 mm och finns på varuhusen. Bara att med ett lock och jämföra storlek
 
Nej, det läcker ur gängorna från insexskruven när jag vrider för långt medurs (och inte blev det kallare i det rummet heller)
 
Att det läcker i gängorna gör inget om hatten tätar och det med inte kallnar, med att vrida ner den till botten så kommer det bli stopp i den slingan, men kan ta ett par timmar innan det har svalnat i golvet. Är det då ingjutna slingor. kan det kan ta nästan ett dygn innan det svalnar av.
 
B Byggarebob007 skrev:
Nej, det läcker ur gängorna från insexskruven när jag vrider för långt medurs (och inte blev det kallare i det rummet heller)
Nu är det ju ett år sedan, men jag vill minnas att jag skruvade medurs för att få det varmare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.