Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

  • Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L larka742 skrev:
Återigen, 100% säker att en mäklare INTE hade sänkt priset med 300 000 från en värdering.
Ett mäklaruppdrag på säg 50 000 hade varit värt varenda öre.
En mäklare sätter inte försäljningspriset det gör köparen. Om Esbjörn kopplat in en mäklare hade denne fixat avtalet och beställt tid på banken och tagit 50’ för besväret. Klart hen inte lägger ut huset på marknaden när Esbjörn har ett bra bud, det är ju dessutom risk att det blir lägre och även om det skulle kunna bli högre så vill hen inte lägga ner arbetet. Att någon kommer och ber att få köpa är ju bästa köparen och bästa läge för säljaren. Mäklaren hade rekommenderat försäljning till Ebba och avrått att lägga ut huset på marknaden.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
L LiteForce skrev:
Angående avtalet behöver det inte vara något fel på utformningen av detta. Det är lika viktigt doc att båda parter är medveten innebörden om vad man faktiskt skriver på och att det är ett bindande avtal. I det här fallet har Ebba helt klart för sig vad hon vill och vad tanken är med hennes privata besök hos Esbjörn. Men Esbjörn har inte minne av att han skrivit på eller varför han uppenbart gjort detta och ångrar också att så har skett. Ebba hade ett vittne med sig men Esbjörn hade ingen att bevittna det avtal Ebba fick honom att skriva på och med tanke på han ålder och de uttalade problem som han har är han alltså inte medveten om vad han gjort och därför får han också hjälp av anhöriga som man här påstår lägger sig i. En mäklare borde ha anlitats för detta.

Vilka erfarenheter man har av mäklare är nog rätt olika då det fins både bra och dåliga mäklare. Min erfarenhet av mäklare är doc god.
Ja, det har du rätt i. Ofta vet mäklare inte vad innebörden av avtalen de upprättar är och i regel blir det inget problem ändå. Avtalets egentliga innebörd blir endast ett problem när det ifrågasätts och i Sverige är det då partsavsikten snarare än ordalydelsen som ska ges företräde. För säkerhets skull tillägger jag att det absolut finns utomordentligt skickliga mäklare med stor kunskap också.

Men ja, det hade nog varit fördelaktigt om en mäklare anlitats. Ingen anlitade en mäklare. Man är själv skyldig att sätta sig in i och förstå de rättshandlingar man företar sig.
Esbjörn har alltså enligt egen utsago satt sig på tvären efter att det framkom att Ebba bla. vill fälla stora träd på gården, han hade hellre sett att det fick se ut som det alltid har gjort. Du tänker att en mäklare hade sett till att få in detta i kontraktet eller vad?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
SarB
L larka742 skrev:
Du tar ju upp irrelevanta saker... "dålig kunskap"... det finns problem, lagstiftning....
Är detta egentligen en "problem"-affär där det krävs någon kunskap eller ett jättespeciellt avtal?

Vi antar Esbjörn var lite intresserad av att sälja, och Ebba är väldigt sugen att köpa.
Ebba kommer viftandes med en värdering på 4.2 miljoner, det är inte direkt långsökt att en mäklare då velat pressa upp budet till den värderingen eller göra en egen värdering.
En mäklare skulle sniffat till sig att Ebba verkligen ville köpa huset och tagit buden till en högre nivå utan speciellt stora problem.

Det handlar inte "dålig" mäklare, "okunskap"... det talar snarare till deras gnidna dåliga natur. ;)
L larka742 skrev:
Du tar ju upp irrelevanta saker... "dålig kunskap"... det finns problem, lagstiftning....
Är detta egentligen en "problem"-affär där det krävs någon kunskap eller ett jättespeciellt avtal?

Vi antar Esbjörn var lite intresserad av att sälja, och Ebba är väldigt sugen att köpa.
Ebba kommer viftandes med en värdering på 4.2 miljoner, det är inte direkt långsökt att en mäklare då velat pressa upp budet till den värderingen eller göra en egen värdering.
En mäklare skulle sniffat till sig att Ebba verkligen ville köpa huset och tagit buden till en högre nivå utan speciellt stora problem.

Det handlar inte "dålig" mäklare, "okunskap"... det talar snarare till deras gnidna dåliga natur. ;)
Ja, nu var det ju du och inte jag som påstod att avtalet som finns inte är korrekt och att en mäklare borde ha använts, så den frågan får du nog svara på själv.
 
SarB SarB skrev:
Så du utgår alltså ifrån att Ebba ljuger i media om att hon föreslog en mäklare och Esbjörn tackade nej?
Det finns ju ännu inget som tyder på att Esbjörn faktiskt har så pass stora nedsättningar. En kognitiv nedsättning är mycket vanligt att ha, jag har haft det, men klarar av att sitta här och raljera i vilket fall.

Rena gissningar är för mig oavsett ointressant, vi kan försöka oss på antaganden baserat på vad som framkommit, då har vi i vart fall något på fötterna.
Var har det framkommit att Ebba verkligen föreslog en mäklare?
Varför skulle hon inte kunna slira med sanningen - inte ge hela bilden? Naivt tro annat.

Isf, ja det har framkommit att Ebba tjatade på Esbjörn, besökte honom där han bodde.
Det var ett tjat från hennes sida. Absolut - det kan vara att Esbjörn överdriver. Inte ger hela bilden. Det gäller båda parter. Men här hade en mäklare gjort en stor skillnad.

Hon var förberedd, hade byggt upp en kunskap med värdering, besiktning etc.

Esbjörn fick som mest se nåt sms med en kort text om värdering. Ebba förmodligen mer via direktkontakt.
Det är troligt så skett.
Ebba har vittnen med sig, HON inser att det är en trygghet när det kommer till så stora pengar.
Esbjörn sitter ensam - bara detta pekar tydligt på att allt är inte klart i skallen där....

jag säljer inte ens en bil för 50 000 ensam. Inte en chans. Skulle ta med en kompis eller nån som kan intyga vad vi sagt, kommit fram till osv så att köparen inte kan komma efteråt att jag sagt si och så om bilen.
Men Esbjörn som gör en 4 miljoners affär är helt "klar" som inte har någon med sig. Det verkar ju vettigt...
 
L larka742 skrev:
Var har det framkommit att Ebba verkligen föreslog en mäklare?
Varför skulle hon inte kunna slira med sanningen - inte ge hela bilden? Naivt tro annat.

Isf, ja det har framkommit att Ebba tjatade på Esbjörn, besökte honom där han bodde.
Det var ett tjat från hennes sida. Absolut - det kan vara att Esbjörn överdriver. Inte ger hela bilden. Det gäller båda parter. Men här hade en mäklare gjort en stor skillnad.

Hon var förberedd, hade byggt upp en kunskap med värdering, besiktning etc.

Esbjörn fick som mest se nåt sms med en kort text om värdering. Ebba förmodligen mer via direktkontakt.
Det är troligt så skett.
Ebba har vittnen med sig, HON inser att det är en trygghet när det kommer till så stora pengar.
Esbjörn sitter ensam - bara detta pekar tydligt på att allt är inte klart i skallen där....

jag säljer inte ens en bil för 50 000 ensam. Inte en chans. Skulle ta med en kompis eller nån som kan intyga vad vi sagt, kommit fram till osv så att köparen inte kan komma efteråt att jag sagt si och så om bilen.
Men Esbjörn som gör en 4 miljoners affär är helt "klar" som inte har någon med sig. Det verkar ju vettigt...
Skulle aldrig våga köpa en bil av nån som behövde ett sanningsvittne vid överlåtelsen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Ja, nu var det ju du och inte jag som påstod att avtalet som finns inte är korrekt och att en mäklare borde ha använts, så den frågan får du nog svara på själv.
Friskrivningsvilkor, det kanske inte är relevant, men vem vet. Men som det är ser ut varför inte?
Styrt upp att man lämnar inte över nycklar för målare i förtid, man tar en risk att låta köpare avverka, röja upp utan att tydliggöra ansvar och risker med det.

300 000 i avdrag från värdering för en sanering. Varför?

Handpenningen tror jag fanns under två paragrafer om jag minns rätt. Visst inget "fel", men inte riktigt bra heller.

Mäklare avskrev sig ansvar felaktigt.
 
D
SarB SarB skrev:
Så du utgår alltså ifrån att Ebba ljuger i media om att hon föreslog en mäklare och Esbjörn tackade nej?
Det finns ju ännu inget som tyder på att Esbjörn faktiskt har så pass stora nedsättningar. En kognitiv nedsättning är mycket vanligt att ha, jag har haft det, men klarar av att sitta här och raljera i vilket fall.

Rena gissningar är för mig oavsett ointressant, vi kan försöka oss på antaganden baserat på vad som framkommit, då har vi i vart fall något på fötterna.
Det hamnar gärna där, det är nog några stycken här som gillar Ebba och har därför de glasögonen på, men det är nog naivt att tro att någon med hennes mediavana och yrke inte skulle se till att säga rätt saker i media, de uttalanden ska man nog inte tillskriva så stor vikt. Man kan nog också anta att det sagts saker som bägge sidor så passligt glömmer att nämna i de sammanhangen.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
M mickef skrev:
Skulle aldrig våga köpa en bil av nån som behövde ett sanningsvittne vid överlåtelsen.
Eh. Så grattis - du vänder på det hela och lyckas vara oförskämd.
Är det JAG som behöver sanningsvittne?
Du hänger inte med i vad som händer på blocket...?

Hur köpare tror sig köpa en perfekt bil, men vill ha pengarna tillbaka för det ena eller andra.
Jag känner ingen anledning att chansa överhuvudtaget. Varför ska jag riskera krångel och tjafs liksom?

Skitsaker för mindre pengar. Ett handskak och så är det klart.
Men annars handlar det om min trygghet.
 
SarB
D djac skrev:
Det hamnar gärna där, det är nog några stycken här som gillar Ebba och har därför de glasögonen på, men det är nog naivt att tro att någon med hennes mediavana och yrke inte skulle se till att säga rätt saker i media, de uttalanden ska man nog inte tillskriva så stor vikt. Man kan nog också anta att det sagts saker som bägge sidor så passligt glömmer att nämna i de sammanhangen.
Jag tror personligen att man som politiker är väldigt aktsam med att ljuga rakt uppochned i media i en affär med en privatperson som uppenbart kan påstå annat.

Alldeles oavsett om Ebba bad om mäklare och Esbjörn tackade nej eller inte så har ju ingen sett till att det fanns en mäklare. Men det är givetvis Ebbas fel ändå eftersom Ebba borde tillvarata Esbjörns intressen? Han har ju inte fått en god man och det är definitivt inte Ebba som är hans goda man, så det känns ganska befängt att ålägga henne det ansvaret.
 
SarB
L larka742 skrev:
Friskrivningsvilkor, det kanske inte är relevant, men vem vet. Men som det är ser ut varför inte?
Styrt upp att man lämnar inte över nycklar för målare i förtid, man tar en risk att låta köpare avverka, röja upp utan att tydliggöra ansvar och risker med det.

300 000 i avdrag från värdering för en sanering. Varför?

Handpenningen tror jag fanns under två paragrafer om jag minns rätt. Visst inget "fel", men inte riktigt bra heller.

Mäklare avskrev sig ansvar felaktigt.
Nej, eftersom att mäklaren endast tillhandahållit ett standardkontrakt och inte varit inblandad i affären var det i allra högsta grad korrekt att avskriva sig ansvaret, något annat vore idioti.
 
D
L larka742 skrev:
Var har det framkommit att Ebba verkligen föreslog en mäklare?
Varför skulle hon inte kunna slira med sanningen - inte ge hela bilden? Naivt tro annat.

Isf, ja det har framkommit att Ebba tjatade på Esbjörn, besökte honom där han bodde.
Det var ett tjat från hennes sida. Absolut - det kan vara att Esbjörn överdriver. Inte ger hela bilden. Det gäller båda parter. Men här hade en mäklare gjort en stor skillnad.

Hon var förberedd, hade byggt upp en kunskap med värdering, besiktning etc.

Esbjörn fick som mest se nåt sms med en kort text om värdering. Ebba förmodligen mer via direktkontakt.
Det är troligt så skett.
Ebba har vittnen med sig, HON inser att det är en trygghet när det kommer till så stora pengar.
Esbjörn sitter ensam - bara detta pekar tydligt på att allt är inte klart i skallen där....

jag säljer inte ens en bil för 50 000 ensam. Inte en chans. Skulle ta med en kompis eller nån som kan intyga vad vi sagt, kommit fram till osv så att köparen inte kan komma efteråt att jag sagt si och så om bilen.
Men Esbjörn som gör en 4 miljoners affär är helt "klar" som inte har någon med sig. Det verkar ju vettigt...
Tror nog att en verbalt skicklig person som EB kan snacka en gammal ensam gubbe till att sälja sitt hus, speciellt vid ett hembesök som säkert har varit allt igenom trevligt. Jag misstänker att det är sådana här situationer som har lett fram till distansköpslagen och bl.a. den rättighet att ångra sig som denna innehåller.
 
D
SarB SarB skrev:
Jag tror personligen att man som politiker är väldigt aktsam med att ljuga rakt uppochned i media i en affär med en privatperson som uppenbart kan påstå annat.
Händer hela tiden, varför inte nu? Hennes plattform är mycket starkare och hon kan alltid överrösta honom oavsett, hon behöver nog inte vara så orolig i den frågan.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
En mäklare sätter inte försäljningspriset det gör köparen. Om Esbjörn kopplat in en mäklare hade denne fixat avtalet och beställt tid på banken och tagit 50’ för besväret. Klart hen inte lägger ut huset på marknaden när Esbjörn har ett bra bud, det är ju dessutom risk att det blir lägre och även om det skulle kunna bli högre så vill hen inte lägga ner arbetet. Att någon kommer och ber att få köpa är ju bästa köparen och bästa läge för säljaren. Mäklaren hade rekommenderat försäljning till Ebba och avrått att lägga ut huset på marknaden.
Suck. Ebba visar alltså en värdering på 4.2 +/- 200 000. Om hon varit ärligt alltså. Vi antar det.
Du har inte förklarat varför inte mäklaren INTE skulle rekommendera ett motbud på iaf 4.4?

Ebba ger alla tecken i världen på att vara en desperat köpare. Familjen i närheten. Det finns få hus på marknaden etc. Hon har pengar att lägga mer på priset! Värderingen säger upp till 4.4.

Du måste verkligen skämta
om du inte inser att en normal människa lägger motbud på MINST 4.4

Motivera gärna varför inte?
 
L larka742 skrev:
Eh. Så grattis - du vänder på det hela och lyckas vara oförskämd.
Är det JAG som behöver sanningsvittne?
Du hänger inte med i vad som händer på blocket...?

Hur köpare tror sig köpa en perfekt bil, men vill ha pengarna tillbaka för det ena eller andra.
Jag känner ingen anledning att chansa överhuvudtaget. Varför ska jag riskera krångel och tjafs liksom?

Skitsaker för mindre pengar. Ett handskak och så är det klart.
Men annars handlar det om min trygghet.
Om jag handlar något av någon som säger att den inte har märkt av några skavanker på objektet och behöver vittne till utsagan, skulle jag dra öronen åt mig.
 
SarB SarB skrev:
Nej, eftersom att mäklaren endast tillhandahållit ett standardkontrakt och inte varit inblandad i affären var det i allra högsta grad korrekt att avskriva sig ansvaret, något annat vore idioti.
Men mäklaren kan INTE avsäga sig ansvaret. Det finns alltid kvar ett ansvar för skrivuppdraget.
Avtalet var liksom på ett mäklarpapper och gav verkligen sken av att vara på riktigt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.