148 317 läst · 2 074 svar
148k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför skulle man behöva "gilla Ebba" för att anse att hon har rätt? Man kan lika gärna säga att de som absolut tycker att hon har fel ändå är sådana som ogillar henne, så det är inget att bry sig om.D djac skrev:Det hamnar gärna där, det är nog några stycken här som gillar Ebba och har därför de glasögonen på, men det är nog naivt att tro att någon med hennes mediavana och yrke inte skulle se till att säga rätt saker i media, de uttalanden ska man nog inte tillskriva så stor vikt. Man kan nog också anta att det sagts saker som bägge sidor så passligt glömmer att nämna i de sammanhangen.
Jag gillar inte Ebba. Skulle kanske inte direkt säga att jag ogillar henne heller, men jag ogillar grundbulten i hennes parti, dvs. religionen. Jag tycker ändå att det är helt uppenbart att hon har rätt i den här tvisten.
Politiker kan verkligen ljuga om precis vad som helst, tvista till fakta, vinkla fakta för att få en politisk poäng.. Vilka har ansvaret för sjukvården i Stockholm tex?SarB skrev:
Jag tror personligen att man som politiker är väldigt aktsam med att ljuga rakt uppochned i media i en affär med en privatperson som uppenbart kan påstå annat.
Alldeles oavsett om Ebba bad om mäklare och Esbjörn tackade nej eller inte så har ju ingen sett till att det fanns en mäklare. Men det är givetvis Ebbas fel ändå eftersom Ebba borde tillvarata Esbjörns intressen? Han har ju inte fått en god man och det är definitivt inte Ebba som är hans goda man, så det känns ganska befängt att ålägga henne det ansvaret.
Ebba bad om mäklare. Säger hon.
Ebba tjatade, Esbjörn tröttnade på allt tjat. Gick med till slut. Säger han.
Du tycker inte det finns en hel del frågetecken där? Varför ska du anta hur trevlig och perfekt Ebba varit, och mena att Esbjörn ljuger....
En... "privatperson" de skojar man inte med. De kan en politiker aldrig säga nåt vinklat om. Nej nej..
Jag kan också tro att Ebba har rätt i den här affären. Men tyvärr menar jag också att hon inte gjort allt "rätt".M MartinP666 skrev:Varför skulle man behöva "gilla Ebba" för att anse att hon har rätt? Man kan lika gärna säga att de som absolut tycker att hon har fel ändå är sådana som ogillar henne, så det är inget att bry sig om.
Jag gillar inte Ebba. Skulle kanske inte direkt säga att jag ogillar henne heller, men jag ogillar grundbulten i hennes parti, dvs. religionen. Jag tycker ändå att det är helt uppenbart att hon har rätt i den här tvisten.
Juridiskt rätt, men tveksamt totalt sett. Det är en åsikt man måste kunna ha på ett forum.
Jaha, det krävs väl en bluffmakare att tänka så. Du luras när du säljer en bil.M mickef skrev:
Jag har aldrig tänkt den tanken, att en säljare har med en kompis "han luras".
Det är en trygghetsfråga. Inte att jag misstror eller misstänker, men inser att det förekommer så skulle jag sälja en dyr sak/bil via Blocket skulle jag ta med en kompis.
Tänkte inte heller den tanken innan.L larka742 skrev:Jaha, det krävs väl en bluffmakare att tänka så. Du luras när du säljer en bil.
Jag har aldrig tänkt den tanken, att en säljare har med en kompis "han luras".
Det är en trygghetsfråga. Inte att jag misstror eller misstänker, men inser att det förekommer så skulle jag sälja en dyr sak/bil via Blocket skulle jag ta med en kompis.
Ja det är en åsikt man får ha, men också bara det: en åsikt.L larka742 skrev:
Nu handlar denna tråden om just tyckandet, så det är inte ens off topic.
Själv tycker jag inte så mycket om tråden. Båda sidor framstår som osympatiska, och ärligt talat "tycker" jag att Esbjörngänget verkar vara mer osympatiska än Ebba. Skulle inte vilja ha dom som politiker.
Men det intressanta för mig är framförallt att se hur man kan driva en husaffär vidare, när säljaren vägrar att slutföra affären. Jag lärt mig mycket om vilande lagfart, bevittnade underskrifter och mycket mer. Därför hoppas jag också att Ebba fortsätter strida för huset.
Vem som får huset i slutänden och till vilket pris är ointressant för mig, jag vill veta mer om vägen dit.
Nu var det varken det jag skrev eller menade, jag tror också att hon har mest rätt av de två men jag tror också det finns skäl till att ha vissa tvivel, dessa har man ju inte om man gillar henne starkt.M MartinP666 skrev:Varför skulle man behöva "gilla Ebba" för att anse att hon har rätt? Man kan lika gärna säga att de som absolut tycker att hon har fel ändå är sådana som ogillar henne, så det är inget att bry sig om.
Däremot kommenterade jag runt uppfattningen att om hon sagt en sak så måste den absolut vara helt sann och det kan inte finnas någon annan tolkning eller vinkling av vad hon sa.
Fast jag har inte antagit eller påstått att Ebba är trevlig och perfekt, jag har heller inte påstått att Esbjörn ljuger. Jag finner det som sagt ointressant att gissa och diskutera utifrån gissningslekar. Det går aldrig att ha rätt eller fel där.L larka742 skrev:Politiker kan verkligen ljuga om precis vad som helst, tvista till fakta, vinkla fakta för att få en politisk poäng.. Vilka har ansvaret för sjukvården i Stockholm tex?
Ebba bad om mäklare. Säger hon.
Ebba tjatade, Esbjörn tröttnade på allt tjat. Gick med till slut. Säger han.
Du tycker inte det finns en hel del frågetecken där? Varför ska du anta hur trevlig och perfekt Ebba varit, och mena att Esbjörn ljuger....
En... "privatperson" de skojar man inte med. De kan en politiker aldrig säga nåt vinklat om. Nej nej..![]()
Jag diskuterar utifrån att Esbjörn inte har fått en diagnos som påvisar någon direkt nedsatt funktion, jag diskuterar utifrån hans uttalande i TV där han säger att han ångrade sig efter att hon började hugga träd osv.
Jag känner varken Esbjörn eller Ebba och bryr mig föga om deras personligheter.
Rent objektivt tycker jag att det förefaller mer troligt att Ebba hanterat saken mer rätt än Esbjörn.
FMISarB skrev:
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/
Det är ju inte samma ansvar, men det finns vissa plikter att uppfylla även som mäklare för skrivuppdrag.
Och Ebba har ju sagt en mäklare tagit fram kontraktet - implicit att det är med skrivuppdragsansvar.
Vi ska dra paralleller mellan politiker i ett annat land som lever under annan lagstiftning? Men ja, om Ebba varit olaglig eller inte får vi ju alla snart veta. Såvitt jag uppfattat det var det tämligen längesedan vi släppte diskussionen om huruvida Ebba agerat olagligt eller ej och jag orkar inte gå in i en sådan diskussion igen.D djac skrev:
jo, men ansvaret för skrivuppdraget har väl denna mäklare inte heller avsagt sig såvitt jag minns? Har dock inte den exakta formuleringen i huvudet.L larka742 skrev:
Mmm, du menade, genom att posta detta, att mäklaren, som inte ens varit med, har brutit mot lagen, jag tyckte den var minst lika konstig. Hur kan vi släppa frågan om hur hon agerat när vi inte vet hur hon har agerat, några anser att iom att hon har sagt ett par saker så vet vi medan jag nog håller sinnet mer öppet än så, men som du säger så kommer det kanske att kikas på.SarB skrev:
Vi ska dra paralleller mellan politiker i ett annat land som lever under annan lagstiftning? Men ja, om Ebba varit olaglig eller inte får vi ju alla snart veta. Såvitt jag uppfattat det var det tämligen längesedan vi släppte diskussionen om huruvida Ebba agerat olagligt eller ej och jag orkar inte gå in i en sådan diskussion igen.