Har några mindre projekt där jag behöver komprimera lite prylar på gården, t ex en framtida gång av marksten samt en grund för en 25m3 ovanmarkspool och har då funderat på att köpa julas mindre padda enligt länken nedan, då den är nedsatt från 4999kr till 3499kr.

Är det någon som testat denna och vet om den är något att köra med? Eller är det en totalt värdelös pryl?
Tänkte även att man kan hyra ut den när jag inte använder, eller att jag kör dom få projekt jag ska köra och sedan försöker få igen samma pengar jag lagt ut för den.

Det jag läst om är att den gärna vibrerar lös muttrar/bultar, men det borde ju gå att låsa fast med t ex loctite osv?

Jag är inte intresserad av er som inte testat och bara säger "Billigt skit köp ej" utan jag vill gärna ha konstruktiv information om det finns någon som vet något.

Jag vet att jag kan hyra för ca 300kr/dygn, men då jag kommer behöva ha den kanske totalt 10 dygn så kommer priset bli ungefär vad det kostar att köpa denna och då kan jag säkert sälja den i efterhand för hyffsat pris eller hyra ut tänkte jag så att det blir billigare.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/vibratorplattor/vibratorplatta-003264/

• Gilla
LRSvensson
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Har några mindre projekt där jag behöver komprimera lite prylar på gården, t ex en framtida gång av marksten samt en grund för en 25m3 ovanmarkspool och har då funderat på att köpa julas mindre padda enligt länken nedan, då den är nedsatt från 4999kr till 3499kr.

Är det någon som testat denna och vet om den är något att köra med? Eller är det en totalt värdelös pryl?
Tänkte även att man kan hyra ut den när jag inte använder, eller att jag kör dom få projekt jag ska köra och sedan försöker få igen samma pengar jag lagt ut för den.

Det jag läst om är att den gärna vibrerar lös muttrar/bultar, men det borde ju gå att låsa fast med t ex loctite osv?

Jag är inte intresserad av er som inte testat och bara säger "Billigt skit köp ej" utan jag vill gärna ha konstruktiv information om det finns någon som vet något.

Jag vet att jag kan hyra för ca 300kr/dygn, men då jag kommer behöva ha den kanske totalt 10 dygn så kommer priset bli ungefär vad det kostar att köpa denna och då kan jag säkert sälja den i efterhand för hyffsat pris eller hyra ut tänkte jag så att det blir billigare.

[länk]
Har en sådan, använd till grundläggning för växthus. Behövde en då och då, och insåg att hyrkostnad snabbt skulle bli högre än köp av denna.

Funkat finfint hittills, kört typ ett tiotal gånger. Mutter till hantagsvinkeljusteringen vibrerar loss, men inget som stör.

Startar lika pålitligt som min Klippo som är 35 år typ, dvs senast på tredje rycket.

• Gilla
Grillen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret, gick faktisk och köpte en efter jag postat mitt inlägg, och körde med den igår och idag. Nöjd med resultatet och tycker den verkar hur smidig som helst.
Samma del vibrerade lös för mig, men hade inte dragit åt jättebra innan, ska byta ut den vanliga muttern till en med gänglås så sitter sen nog lite bättre.

Får se hur länge den håller, men kommer nog gå plus på den mot vad det hade kostat att hyra då jag har en del projekt framöver som jag behöver den till.

JanneJanne123
Jag är lite sugen på en också, tänkte främst använda den till bärlager för en grusgång. Hade tänkt köra bergkross 0-32, klarar den att packa det?

Har haft en liknande fast av märket Scheppach (Bauhaus) som funkade perfekt ända tills den blev stulen. Luftfiltret satte igen någorlunda fort men annars gick den felfritt.
Det finns såklart effektivare maskiner som kan kompaktera tjockare lager men om man inte har alltför bråttom så funkar ju en mindre maskin alldeles utmärkt. Pratar vi underlag till en grusgång så är ju inte kraven så höga.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag är lite sugen på en också, tänkte främst använda den till bärlager för en grusgång. Hade tänkt köra bergkross 0-32, klarar den att packa det?
Den är lite väl lätt egentligen men kör du på tunna lager(typ 5cm åt gången) och 5-6 överfarter per lager så går det. Men va beredd på att det sätter sig om det är en yta med mycket belastning, typ väg eller infart. Är till att bottna till en uteplats lär det inte hända mycket.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
En gammal tumregel för packningsmaskiner är att den packar ca 1mm/kg.

Det finns förstås flera parametrar som avgör maskinens förmåga att komprimera i olika material. Men detta är som sagt en tumregel.

• Gilla
Jonny Hylander och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Körde min för första gången idag, packade 0-32 till bärlagret för grusgången. Gör man bara tunna lager fungerar den utan problem för min tillämpning. Läste någon annan tråd där någon ansåg att man lika gärna kunde stampa med foten i marken istället för den här lätta vibratorn, men då får man ha bra jäkla kraft i benen om man ska nå samma resultat. Största överraskningen var att den var rejält högljud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.